Afdrukken

Attaché kwaliteit ICT (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : IIC027

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)




Doel van de functie

Werkprocedures en -processen binnen het IT-departement analyseren, evalueren en ontwikkelen of verbeteren en tegelijkertijd de gebruikers ervan begeleiden en opleiden

teneinde

een uniforme, doeltreffende en voortdurend geactualiseerde standaardwerkmethode te waarborgen en zo de snelheid, de kwaliteit en de homogeniteit van de dienstverlening te verhogen.

 

Resultaatgebieden
Als
coördinator
    organiseren, coördineren, leiden en begeleiden van werkgroepen en reflectievergaderingen binnen of buiten de informaticadienst

teneinde

    relevante informatie en aanwijzingen te verzamelen voor de opmaak van optimale werkprocedures

 

Voorbeelden van taken
  • de geschikte medewerkers en specialisten uitnodigen op reflectiegroepen
  • de agenda van de vergaderingen bepalen
  • de werkzaamheden van de groepen superviseren om te komen tot een gestandaardiseerde, homogene aanpak

 

Als
redacteur
    omzetten van informatie naar en intergreren van operationele activiteiten in normalisatieprocessen en -procedures

teneinde

    te komen tot een geoptimaliseerd standaardwerksysteem en zo een homogene en efficiënte dienstverlening te waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • standaardprocedures en -processen opmaken
  • de bestaande processen verbeteren en aanpassen aan de reële situatie
  • een homogene standaardprogrammeertaal gebruiken om zo het begrip te optimaliseren
  • de planningen beheren

 

Als
trainer/opleider
    op een interactieve manier opleiden van de gebruikers en de medewerkers door zich te baseren op multimedia of op andere didactische middelen

teneinde

    het kennisniveau van de deelnemers te verhogen en hen te sensibiliseren voor het belang van kwaliteitssystemen

 

Voorbeelden van taken
  • de opleidingsbehoeften van de medewerkers identificeren
  • de nieuwe medewerkers overtuigen van het belang van kwaliteitssystemen
  • externe en interne opleidingen geven

 

Als
adviseur
    ondersteunen en adviseren van de verantwoordelijken van de dienst of de directie wat hun werkmethodes en -processen betreft

teneinde

    een homogene, doeltreffende standaardmethode te waarborgen bij de uitvoering van de werkprocessen en in de dienstverlening

 

Voorbeelden van taken
  • de verantwoordelijken adviseren over de standaardisering van de processen
  • de verantwoordelijken adviseren betreffende de verspreidingsmedia voor informatie
  • aanbevelingen geven over de gebruikte methodes op het vlak van kwaliteitsprocedures
  • uitwerken van kwaliteitsprocedures

 

Als
coach
    begeleiden en sturen van de interne en externe medewerkers bij het beheer van hun werkprocedures en kwaliteitssysteem

teneinde

    hun bekwaamheden en kennis te ontwikkelen en hen zelfstandig te laten functioneren bij de uitvoering van de standaardprocedures

 

Voorbeelden van taken
  • de interne en externe gebruikers begeleiden bij het begrijpen van het kwaliteitssysteem
  • het gebruik van de kwaliteitssystemen en procedures begeleiden en bijsturen
  • de collega's op de hoogte brengen van de nieuwe ontwikkelingen
  • standaardprocedures voor opzoekingen uitwerken

 

Als
kennisbeheerder
    opvolgen van de recente ontwikkelingen op het vlak van kwaliteit en opvolgen van de interne ontwikkelingen binnen de FOD of de instellingen

teneinde

    geactualiseerde informatie aan te leveren en optimaal in te spelen op nieuwe mogelijkheden

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan interdepartementale vergaderingen en werkgroepen
  • de informaticaontwikkelingen in de kwaliteitssystemen opvolgen
  • de literatuur en de verschillende media analyseren

 

Als
archivaris
    verzekeren van de bewaring en de toegankelijkheid van de informatie en van de procedures wat betreft kwaliteitssystemen

teneinde

    de medewerkers de gelegenheid te bieden gebruik te maken van actuele informatie en werkdocumenten

 

Voorbeelden van taken
  • informatie ter beschikking stellen op het netwerk
  • informatie actualiseren
  • een gepaste drager verzekeren voor de toegankelijkheid en de bewaring van de informatie (intranet, CD-rom, papieren versie, enz.)

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

IT-directeur

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.