Attaché kwaliteit ICT (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : IIC027
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Werkprocedures en -processen binnen het IT-departement analyseren, evalueren en ontwikkelen of verbeteren en tegelijkertijd de gebruikers ervan begeleiden en opleiden
teneinde
een uniforme, doeltreffende en voortdurend geactualiseerde standaardwerkmethode te waarborgen en zo de snelheid, de kwaliteit en de homogeniteit van de dienstverlening te verhogen.
Resultaatgebieden
Alscoördinatororganiseren, coördineren, leiden en begeleiden van werkgroepen en reflectievergaderingen binnen of buiten de informaticadienst
teneinde
relevante informatie en aanwijzingen te verzamelen voor de opmaak van optimale werkprocedures
Voorbeelden van taken
- de geschikte medewerkers en specialisten uitnodigen op reflectiegroepen
- de agenda van de vergaderingen bepalen
- de werkzaamheden van de groepen superviseren om te komen tot een gestandaardiseerde, homogene aanpak
Alsredacteuromzetten van informatie naar en intergreren van operationele activiteiten in normalisatieprocessen en -procedures
teneinde
te komen tot een geoptimaliseerd standaardwerksysteem en zo een homogene en efficiënte dienstverlening te waarborgen
Voorbeelden van taken
- standaardprocedures en -processen opmaken
- de bestaande processen verbeteren en aanpassen aan de reële situatie
- een homogene standaardprogrammeertaal gebruiken om zo het begrip te optimaliseren
Alstrainer/opleiderop een interactieve manier opleiden van de gebruikers en de medewerkers door zich te baseren op multimedia of op andere didactische middelen
teneinde
het kennisniveau van de deelnemers te verhogen en hen te sensibiliseren voor het belang van kwaliteitssystemen
Voorbeelden van taken
- de opleidingsbehoeften van de medewerkers identificeren
- de nieuwe medewerkers overtuigen van het belang van kwaliteitssystemen
- externe en interne opleidingen geven
Alsadviseurondersteunen en adviseren van de verantwoordelijken van de dienst of de directie wat hun werkmethodes en -processen betreft
teneinde
een homogene, doeltreffende standaardmethode te waarborgen bij de uitvoering van de werkprocessen en in de dienstverlening
Voorbeelden van taken
- de verantwoordelijken adviseren over de standaardisering van de processen
- de verantwoordelijken adviseren betreffende de verspreidingsmedia voor informatie
- aanbevelingen geven over de gebruikte methodes op het vlak van kwaliteitsprocedures
- uitwerken van kwaliteitsprocedures
Alscoachbegeleiden en sturen van de interne en externe medewerkers bij het beheer van hun werkprocedures en kwaliteitssysteem
teneinde
hun bekwaamheden en kennis te ontwikkelen en hen zelfstandig te laten functioneren bij de uitvoering van de standaardprocedures
Voorbeelden van taken
- de interne en externe gebruikers begeleiden bij het begrijpen van het kwaliteitssysteem
- het gebruik van de kwaliteitssystemen en procedures begeleiden en bijsturen
- de collega's op de hoogte brengen van de nieuwe ontwikkelingen
- standaardprocedures voor opzoekingen uitwerken
Alskennisbeheerderopvolgen van de recente ontwikkelingen op het vlak van kwaliteit en opvolgen van de interne ontwikkelingen binnen de FOD of de instellingen
teneinde
geactualiseerde informatie aan te leveren en optimaal in te spelen op nieuwe mogelijkheden
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan interdepartementale vergaderingen en werkgroepen
- de informaticaontwikkelingen in de kwaliteitssystemen opvolgen
- de literatuur en de verschillende media analyseren
Alsarchivarisverzekeren van de bewaring en de toegankelijkheid van de informatie en van de procedures wat betreft kwaliteitssystemen
teneinde
de medewerkers de gelegenheid te bieden gebruik te maken van actuele informatie en werkdocumenten
Voorbeelden van taken
- informatie ter beschikking stellen op het netwerk
- een gepaste drager verzekeren voor de toegankelijkheid en de bewaring van de informatie (intranet, CD-rom, papieren versie, enz.)
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
IT-directeur
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- organisatie van de werkgroepen
De functie moet autorisatie vragen voor
- afwerking van een nieuwe werkprocedure
- beschikbaarheid van de sprekers in de werkgroepen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de mogelijkheden van het gebruikte computersysteem
- de beslissingen van de werkgroepen
Welke vernieuwingen
- nieuwe procedures en werkmethodes
- verspreidings- en archiveringsmedia (intranet, netwerken, enz.)
Gebaseerd op welk referentiekader
- doelstellingen van de directie
- de gekozen methodologie voor de uitwerking van de werkprocedures
|