Afdrukken

Regionaal directeur gevangeniswezen (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA178

Niveau: A

Klasse : A5

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

De regionaal directeur (strafinrichtingen) ondersteunt de gevangenisdirectie bij de organisatie van de uitvoering van de vrijheidsberovende straffen en maatregelen

teneinde

erover te waken dat de rechtspositie van de gedetineerde gewaarborgd blijft en het detentiebeleid gevolgd wordt.

 

De regionaal directeur ontwikkelt in samenwerking met de gevangenisdirectie voorstellen

teneinde

het dententiebeleid aan te passen en te verbeteren.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het aansturen en ondersteunen van de inrichtingshoofden verbonden aan zijn/haar ambtsgebied

teneinde

    in samenwerking met de gevangenisdirectie een uniform detentiebeleid binnen strafinrichtingen verbonden aan zijn regio te bewerkstelligen met bijzondere aandacht voor de rechtspositie van de gedetineerden

 

Voorbeelden van taken
  • organiseren van overlegplatformen met de directies van de betrokken regio
  • opvolgen van de actieplannen op niveau van de strafinrichtingen in uitvoering van centrale instructies
  • waken over de coherentie van de uitvoering van de instructies over de inrichtingen van de regio
  • het opvolgen en evalueren van het functioneren van de inrichtingshoofden (bv in het kader van de ontwikkelcirkels)
  • het desgevallend opstarten van tuchtdossiers en/of nemen van ordemaatregelen ten aanzien van de inrichtingshoofden

 

Als
contactpersoon
    centraliseren van vragen vanuit de lokale directies naar het centraal bestuur toe

teneinde

    de top-down en bottom- up-communicatie binnen de organisatie te helpen stroomlijnen

 

Voorbeelden van taken
  • ontvangen van vragen vanuit de strafinrichtingen
  • zelf behandelen en beantwoorden van de vragen
  • meewerken aan en opvolgen van de behandeling van vragen door de diensten van het centraal bestuur

 

Als
bemiddelaar
    tussenbeide komen in conflicten tussen de lokale directies en andere actoren (zowel binnen als buiten de organisatie)

teneinde

    de continuïteit en de kwaliteit van de penitentiaire strafuitvoering te waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • organiseren van ad hoc overleg met oog op het oplossen van conflicten die optreden
  • formuleren van voorstellen met betrekking tot deze conflicten
  • zoeken van andere bronnen die kunnen bijdragen tot conflictoplossing (bv preventieadviseurs in het kader van dossiers m.b.t. pesten op het werk)
  • tussenkomen bij de diensten van het centraal bestuur indien het conflicten betreft ten gevolge van beslissingen van de centrale diensten

 

Als
intern raadgever/adviseur
    geven van adviezen aan de lokale besturen en de leidinggevende ambtenaren op het centraal bestuur

teneinde

    de uitvoering van de penitentiaire strafuitvoering en het beheer van daartoe voorziene middelen te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • opmaken van nota's (verslagen, aanbevelingen, rapporten,…) inzake moeilijkheden, mogelijke oriëntaties m.b.t.de kerntaken en de beheerstaken van de inrichtingshoofden aan het centraal management
  • deelnemen aan het overleg op centraal niveau om proactief (potentiële) beslissingen van het management te toetsen aan de implicaties ervan op de organisatie en de werking van de buitendiensten

 

Als
beleidsadviseur
    het formuleren van voorstellen aan het management inzake specifieke initiatieven (drugsbeleid, herstelgerichte detentie)

teneinde

    het penitentiair strafuitvoeringsbeleid te verbeteren en te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van de platformen waarbinnen deze specifieke materies worden ontwikkeld
  • verzorgen en/of opvolgen van de verslaggeving omtrent de activiteiten van de platformen ten aanzien van het management
  • ontwikkelen van beleidsvoorstellen en -aanbevelingen m.b.t. deze domeinen ten behoeve van het management

 

Als
vertegenwoordiger
    het gezicht en aanspreekpunt zijn van de organisatie ten aanzien van externe diensten, organisaties, overheden,…

teneinde

    de belangen, de rollen en de impact van de organisatie op fenomenen inzake strafuitvoering die de platformen als onderwerp hebben, te waarborgen of te behartigen

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan vergaderingen, werkgroepen, congressen/seminaries
  • bijdragen leveren aan externe debatten om standpunten en houdingen van de organisatie in de bedoelde fenomenen te verduidelijken

 

Als
projectleider
    het sturen van bijzondere projecten inzake drugspreventie en herstelgerichte detentie

teneinde

    het penitentiair strafuitvoeringsbeleid te verbeteren, te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • plannen, uitvoeren, opvolgen en bijsturen van projecten inzake voornoemde fenomenen
  • bijzondere opvolging van aspecten gerelateerd aan budgettaire uitgaven

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur-generaal

de adviseur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1001-5000 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen werkorganisatie
  • het noodzakelijke interne werkoverleg met de inrichtingshoofden/directeurs
  • verloven van de inrichtingshoofden
  • operationele beslissingen t.a.v. de strafinrichtingen van het ambtsgebied

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • deelname aan externe overlegplatformen en het mandaat dat zij dienen te vertegenwoordigen
  • vastleggen van samenwerkingsafspraken met externe actoren

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. de beslissingen genomen door de regionale directeur hebben indirect een impact op het geheel van het personeel dat in de regio die onder hun bevoegdheid valt tewerkgesteld is (+/- 3500 personen)

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • strafwetgeving
  • strafprocesrecht
  • reglementering inzake het gevangeniswezen
  • reglementering inzake het algemeen statuut van het personeel en het bijzonder statuut van het gevangenispersoneel
  • reglementering inzake de overheidscomptabiliteit

 

Welke vernieuwingen
  • ontwikkelen en implementeren van beheersinstrumenten met de betrokken diensten van het centraal bestuur (bv personeelsplanningstechnieken)
  • actualiseren/moderniseren van de functiebeschrijvingen van de inrichtingshoofden/directeurs van de strafinrichtingen in overleg met de dienst personeel

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • strategische beleidsnota's/instructies inzake personeelsbeheer en organisatieontwikkeling
  • referentienota's vanuit de FOD P&O (inclusief SELOR)

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.