Afdrukken

Attaché arbeidsvoorwaarden en beloningsmanagement (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO907

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Meewerken aan een permanente aanpassing van de reglementering inzake beloningsmanagement en administratief statuut binnen de federale overheid, de samenhang ervan mee helpen handhaven en de toepassing ervan vereenvoudigen

teneinde

te zorgen voor een optimaal werkkader voor de personeelsleden van de federale overheid zodat deze in staat is haar opdrachten te vervullen.

 

Resultaatgebieden
Als
juridisch medewerker
    De goedgekeurde voorstellen vanuit het politieke kader omzetten in wetsontwerpen, koninklijke besluiten, ministeriële besluiten en omzendbrieven inzake arbeidsvoorwaarden en statuut

teneinde

    de goedgekeurde voorstellen te kunnen implementeren.

 

Voorbeelden van taken
  • Opstellen van wetteksten, KB's, MB's en omzendbrieven volgens de regels van de legistiek
  • Opstellen van de antwoorden aan de klanten (het federaal administratief openbaar ambt, de ambassades, het parlement, de vakbonden, …) die aanvragen tot interpretatie richten tot de FOD P&O met betrekking tot de teksten die de FOD P&O heeft opgemaakt
  • Aanpassen van de teksten na overleg met de betrokken actoren
  • Coördinatie van de teksten
  • Ontwerpen van antwoordbrieven aangepast aan het verzoekschrift ontvangen van verschillende klanten of van de hiërarchische meerderen

 

Als
analist
    permanent alle relevante informatie inzake arbeidsvoorwaarden en statuut analyseren

teneinde

    een duidelijk beeld te krijgen van de noden en behoeften inzake arbeidsvoorwaarden en statuut binnen de federale overheid en de nodige aanpassingen te kunnen voorstellen

 

Voorbeelden van taken
  • De conformiteit van de controledossiers analyseren
  • De gegevens m.b.t. de wijzigingen van het statuut en de arbeidsvoorwaarden die de andere Belgische overheden hebben aangenomen analyseren
  • Inwinnen en analyseren van de gegevens inzake loopbaan en tewerkstellingsbeleid in het administratief openbaar ambt door overheden van dezelfde aard in andere Europese landen (benchmarking en best practices)
  • De evolutie van het arbeidsrecht in de Belgische privésector analyseren
  • De voorstellen ingediend door specifieke departementen waarvoor het akkoord van de minister van Ambtenarenzaken nodig is analyseren

 

Als
Interne adviseur
    Formuleren van voorstellen voor aanpassingen en uitbreidingen van de bestaande reglementering aan de adviseur AVBM, de adviseur-generaal AVBM of het management en advies verlenen in concrete dossiers van de stafdiensten P&O, de federale organisaties, de personeelsverantwoordelijken van de gemeenschappen en de gewesten en de externe klanten in ruime zin

teneinde

    de reglementering aan te passen naargelang van de noden binnen de overheid

 

Voorbeelden van taken
  • Formuleren van voorstellen ter verbetering van de bestaande reglementering
  • Voorstellen indienen voor nieuwe reglementering
  • De voorstellen tot aanpassing verdedigen in de werkgroepen, in de beleidscel en bij de betrokken actoren
  • Advies verlenen inzake specifieke vragen, knelpunten en gevallen
  • Beantwoorden van de parlementaire vragen
    Advies verlenen met betrekking tot de reglementering betreffende specifieke federale organisaties

 

Als
dossierbeheerder
    Het volledige proces van administratieve en begrotingscontrole van de reglementaire teksten die de FOD P&O transversaal beheert begeleiden

teneinde

    de goedgekeurde voorstellen te kunnen implementeren

 

Voorbeelden van taken
  • Als technisch expert of als vertegenwoordiger van de minister deelnemen aan het overleg met de betrokken actoren in werkgroepen
  • De dossiers van A tot Z beheren (van de aanvraag, via de opmaak van de tekst, de voorlegging van het dossier aan de inspecteur van Financiën, aan het akkoord van Begroting, aan de Raad van State, aan de Koning) en de nodige wijzigingen aanbrengen aan de dossiers
  • De publicatie in het Belgisch Staatsblad verzorgen
  • Optreden als contactpersoon voor alle lopende dossiers

 

Als
kennisbeheerder
    Het continu op peil houden, verbeteren en uitdragen van de eigen kennis

teneinde

    de expertise van zowel de functiehouder als de dienst te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen en de kennis uit te dragen naar de betrokken actoren

 

Voorbeelden van taken
  • Deelnemen aan conferenties en opleidingen volgen
  • De best practices zoeken
  • Alle informatie (regelgeving, interpretaties) inzake arbeidsvoorwaarden, beloningsmanagement en statuut beschikbaar maken op de e-communities en de federale portaalsite
  • De informatie inzake arbeidsvoorwaarden, beloningsmanagement en statuut vertalen naar het niveau van de gebruiker

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Adviseur-generaal arbeidsvoorwaarden en beloningsmanagement of aan de Adviseur arbeidsvoorwaarden en beloningsmanagement

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.