Attaché arbeidsvoorwaarden en beloningsmanagement (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DPO907
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Meewerken aan een permanente aanpassing van de reglementering inzake beloningsmanagement en administratief statuut binnen de federale overheid, de samenhang ervan mee helpen handhaven en de toepassing ervan vereenvoudigen
teneinde
te zorgen voor een optimaal werkkader voor de personeelsleden van de federale overheid zodat deze in staat is haar opdrachten te vervullen.
Resultaatgebieden
Alsjuridisch medewerkerDe goedgekeurde voorstellen vanuit het politieke kader omzetten in wetsontwerpen, koninklijke besluiten, ministeriële besluiten en omzendbrieven inzake arbeidsvoorwaarden en statuut
teneinde
de goedgekeurde voorstellen te kunnen implementeren.
Voorbeelden van taken
- Opstellen van wetteksten, KB's, MB's en omzendbrieven volgens de regels van de legistiek
- Opstellen van de antwoorden aan de klanten (het federaal administratief openbaar ambt, de ambassades, het parlement, de vakbonden, …) die aanvragen tot interpretatie richten tot de FOD P&O met betrekking tot de teksten die de FOD P&O heeft opgemaakt
- Aanpassen van de teksten na overleg met de betrokken actoren
- Coördinatie van de teksten
- Ontwerpen van antwoordbrieven aangepast aan het verzoekschrift ontvangen van verschillende klanten of van de hiërarchische meerderen
Alsanalistpermanent alle relevante informatie inzake arbeidsvoorwaarden en statuut analyseren
teneinde
een duidelijk beeld te krijgen van de noden en behoeften inzake arbeidsvoorwaarden en statuut binnen de federale overheid en de nodige aanpassingen te kunnen voorstellen
Voorbeelden van taken
- De conformiteit van de controledossiers analyseren
- De gegevens m.b.t. de wijzigingen van het statuut en de arbeidsvoorwaarden die de andere Belgische overheden hebben aangenomen analyseren
- Inwinnen en analyseren van de gegevens inzake loopbaan en tewerkstellingsbeleid in het administratief openbaar ambt door overheden van dezelfde aard in andere Europese landen (benchmarking en best practices)
- De evolutie van het arbeidsrecht in de Belgische privésector analyseren
- De voorstellen ingediend door specifieke departementen waarvoor het akkoord van de minister van Ambtenarenzaken nodig is analyseren
AlsInterne adviseurFormuleren van voorstellen voor aanpassingen en uitbreidingen van de bestaande reglementering aan de adviseur AVBM, de adviseur-generaal AVBM of het management en advies verlenen in concrete dossiers van de stafdiensten P&O, de federale organisaties, de personeelsverantwoordelijken van de gemeenschappen en de gewesten en de externe klanten in ruime zin
teneinde
de reglementering aan te passen naargelang van de noden binnen de overheid
Voorbeelden van taken
- Formuleren van voorstellen ter verbetering van de bestaande reglementering
- Voorstellen indienen voor nieuwe reglementering
- De voorstellen tot aanpassing verdedigen in de werkgroepen, in de beleidscel en bij de betrokken actoren
- Advies verlenen inzake specifieke vragen, knelpunten en gevallen
- Beantwoorden van de parlementaire vragen
Advies verlenen met betrekking tot de reglementering betreffende specifieke federale organisaties
AlsdossierbeheerderHet volledige proces van administratieve en begrotingscontrole van de reglementaire teksten die de FOD P&O transversaal beheert begeleiden
teneinde
de goedgekeurde voorstellen te kunnen implementeren
Voorbeelden van taken
- Als technisch expert of als vertegenwoordiger van de minister deelnemen aan het overleg met de betrokken actoren in werkgroepen
- De dossiers van A tot Z beheren (van de aanvraag, via de opmaak van de tekst, de voorlegging van het dossier aan de inspecteur van Financiën, aan het akkoord van Begroting, aan de Raad van State, aan de Koning) en de nodige wijzigingen aanbrengen aan de dossiers
- De publicatie in het Belgisch Staatsblad verzorgen
- Optreden als contactpersoon voor alle lopende dossiers
AlskennisbeheerderHet continu op peil houden, verbeteren en uitdragen van de eigen kennis
teneinde
de expertise van zowel de functiehouder als de dienst te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen en de kennis uit te dragen naar de betrokken actoren
Voorbeelden van taken
- Deelnemen aan conferenties en opleidingen volgen
- Alle informatie (regelgeving, interpretaties) inzake arbeidsvoorwaarden, beloningsmanagement en statuut beschikbaar maken op de e-communities en de federale portaalsite
- De informatie inzake arbeidsvoorwaarden, beloningsmanagement en statuut vertalen naar het niveau van de gebruiker
Positionering
De functie krijgt leiding van
Adviseur-generaal arbeidsvoorwaarden en beloningsmanagement of aan de Adviseur arbeidsvoorwaarden en beloningsmanagement
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|