Afdrukken

Attaché A2 algemene coördinatie en controlecel gesloten centra (inspecteur) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV202

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Het doel van de functie is toezicht en controle te houden op de werking en de ontwikkeling van de gesloten centra, deze te coördineren en expertise aan te brengen op het vlak van infrastructuur, begroting, budget, personeelsbeleid en –beheer, bewonersgerelateerde problematieken, veiligheid, externe relaties, agressiemanagement etc,

teneinde

de werking van de centra te optimaliseren en te harmoniseren en om te gaan of de internationale, nationale en interne regelgevingen en instructies worden gerespecteerd in functie van de opdracht van de gesloten centra, met name de humane vasthouding van vreemdelingen met het oog op hun verwijdering.

 

Resultaatgebieden
Als
inspecteur
    controle uitoefenen op de werking van de centra in al zijn aspecten

teneinde

    de eventuele noodzakelijke bijsturingen mogelijk te maken.

 

Voorbeelden van taken
  • bezoeken brengen aan centra, onderzoeken uitvoeren ter plaatse en analyses maken van interne en externe rapporten om zo toe te zien op de correcte toepassing van het KB en de interne instructies in de centra;
  • uitvoeren van specifieke controle op onder meer de orde- en veiligheidsmaatregelen die genomen werden ten overstaan van bewoners en deze eventueel bijsturen;
  • toezicht houden op de uitvoering van het personeelsplan, budgetvoorstellen en de budgetbesteding, infrastructuurwerken, opleidingsplannen, agressiebeheersingsplannen, aanbrengen van aanbevelingen van de klachtencommissie.
  • Rapportering en voorstellen tot verbetering doen naar de hiërarchie toe voor al deze materies.
  • Verder ook onderzoeken uitvoeren inzake incidenten tussen personeelsleden en het opvolgen van het (dis)functioneren van personeel in het licht van de reglementeringen, de gedragscode en de waarden;

 

Als
deskundige
    advies verlenen, analyses verrichten

teneinde

    voorstellen doen, bijdragen leveren aan het bepalen van het beleid en de implementatie ervan

 

Voorbeelden van taken
  • Personeelsbeleid: Voorbereiden, zetelen en superviseren van het proces om de noden te bepalen, de selectie en werving voor de gesloten centra, het opmaken van dienstnota's aangepast voor de centra, het opvolgen van het administratief personeelsbeheer van de gesloten centra
  • Budget: het opmaken, coördineren en opvolgen van begrotings- en budgetvoorstellen, het beoordelen van aankoopdossiers. Daarenboven treed u ook op tijdens overlegvergaderingen met de budgetverantwoordelijken van de gesloten centra
  • Infrastructuur: opmaken en opvolgen van meerjarenplannen, opvolging van grote infrastructuurwerken, advies verlenen in het opstellen van behoefteplnnen, deze verdedigen en de opvolging ervan verzekeren
  • Algemene werking van de centra en bewonersomkadering:
    Formuleren van antwoorden op parlementaire vragen, het voorbereiden van bezoeken van internationale delegaties, de informatieverstrekking aan de communicatiedienst, het opvolgen van bewonersdossiers en het tussenbeide komen in het beheer van conflicten
  • Informatie en documentatie: het verzamelen en inventariseren van relevante en noodzakelijk informatie (dienstnota's, MPM Porjecten, KPI's...). Up-to-date houden ervan de communicatie van de informatie naar alle relevante actoren van de crisissituaties of inzake incidenten die een impact kunnen hebben voor andere diensten

 

Als
projectleider of -begeleider
    het opstarten van projecten, het verzekeren van de opvolging van lopende (moderniserings)projecten

teneinde

    de werking van de gesloten centra te bevorderen en te ondersteunen en de door de moderniseringsprojecten vooropgestelde resultaten te bereiken.

 

Voorbeelden van taken
  • Het opstellen van projectplan en het uitwerken van een projectfiche;
  • Het coördineren en begeleiden van de projecten en/of werkgroepen;
  • Het voorzitten van projecten of werkgroepen bijvoorbeeld in verband met de problematiek van de continudiensten in de gesloten centra, moeilijke bewonersgroepen en agressiemanagement.

 

Als
vertegenwoordiger van de directeur-generaal/adviseur-generaal
    het vertegenwoordigen van de de Dienst Vreemdelingenzaken bij de contacten met interne en externe partners teneinde de standpunten van de hierarchie uit te drukken, te verduidelijken en te verdedigen

teneinde

    de standpunten van de Dienst Vreemdelingenzaken te vertolken en zijn belangen te behartigen en de beleidsvisie in alle centra gekend is en op een gelijkaardige manier wordt uitgevoerd.

 

Voorbeelden van taken
  • Deelnemen aan externe evenementen: seminaries, conferenties, debatavonden, werkgroepen. Vergaderingen organiseren, voorbereiden en de verslaggeving ervan verzorgen
  • fungeren als contactpersoon voor de centra, het opbouwen van een netwerk van contacten (bv met NGO's, en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen), overleg met de vakbonden
  • Voorbereiden en begeleiden van bezoeken door derden (delegaties, organisaties, instellingen, enz) aan de centra
  • organiseren van overleg op Directieniveau

 

Als
onderhandelaar
    optreden in naam van de Directeur-generaal/Adviseur-generaal

teneinde

    specifieke problemen te oplossen

 

Voorbeelden van taken
  • Deelnemen aan de vergaderingen van het basis overlegcomité op het niveau van de gesloten centra
  • Deelnemen aan de vergaderingen van het tussen overlegcomité op het niveau van de algemene directie
  • De diensten die bevoegd zijn voor personeel, budget, enz., ontmoeten
  • Het, op een informele manier, ontmoeten van de personeelsleden van de centra en de directie in crisissituatie om zo te anticiperen op mogelijke stakingen en ze te voorkomen

 

Als
crisiscommunicator
    feedback geven aan de hiërarchie aangaande de werking van de centra

teneinde

    de werkzaamheden van de centra in kaart te brengen om beleidsbeslissingen te ondersteunen

 

Voorbeelden van taken
  • uiterst snel communiceren van alle zaken waarvoor de hiërarchie onmiddellijk moet ingrijpen of waarvan zij onmiddellijk moet op de hoogte zijn
  • synthetiseren en analyseren van mogelijke probleemsituaties binnen de centra. Nadien ook advies tot bijsturing uitbrengen
  • op permanente basis melden van specifieke problemen aangaande de centra (zoals incidenten in de breedste zin, orde- en veiligheidmaatregelen) aan de hiërarchie
  • doen van voorstellen, adviseren en het geven van feedback aan de hiërarchie door middel van mondelinge en schriftelijke communicatie, date-analyses, diagrammen, ... Daarenboven ook het maken van analyses over de werking van de centra met als doel de beleidsbeslissingen te ondersteunen
  • opstellen van verslagen van zendingen naar de centra, van interne en externe vergaderingen met als doel deze informatie te gebruiken voor efficiëntere werking van de centra en/of samenwerking met de uitvoeringsbureaus. Verder sta je ook in voor de verwerking, controle en opvolging van statistische gegevens.

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

beslissingen

persoonlijk contact

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

mondelinge vragen

persoonlijk contact

ad hoc

andere federale overheids[...]

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

management

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

mondelinge vragen

persoonlijk contact

ad hoc

andere federale overheids[...]

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Adviseur-generaal verwijdering – gesloten centra – inspectiediensten.

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • Initiatief bij de ontwikkeling en de uitbouw van nieuwe projecten
  • Beheer en organisatie van werk, werkplanning en werkverdeling
  • Organiseren en bijwonen van vergaderingen
  • Verzamelen, verwerken en rapporten van informatie
  • Beantwoorden en stellen van vragen
  • Uitbouwen van een netwerk voor de uitoefening van de functie

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Complexe dossier waarin bestaande reglementering, richtlijnen, e.d.m geen afdoend antwoord/oplossing geven
  • Uitzondering in de dagelijkse werking van de dient
  • Aanvraag tot vormingen
  • Deelname aan bepaalde vergaderingen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

Budget van gesloten centra

 

Eigen werkbudget

geen

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Wet van 15.12.1980 en uitvoerend KB van 08.10.1981
  • KB 02.08.2002
  • Dienstnota's en instructies hiërarchie
  • Internationale normen
  • Gedragscode/Normen en waarden FOD IBZ

 

Welke vernieuwingen
  • Voorstellen formuleren om nieuwe procedures vast te leggen of bestaande procedures aan te passen/bij te sturen
  • Voorbereiden van interne instructies naar aanleiding van aangepaste en gewijzigde regelgeving
  • Vorstellen doen om bestaande reglementering, richtlijnen en dienstnota's aan te passen
  • Principekwesties aankaarten

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Overlegvergaderingen met de centrumdirecteurs
  • Overlegvergaderingen met de hiërarchie
  • MPM (BPR) Gesloten centra
  • Interne overlegmomenten op de dienst
  • Overlegvergaderingen met andere FOD's

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.