Attaché architectuur (studiebureau) (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTI105
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Ontwerpers Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)
Doel van de functie
Meewerken aan de uitwerking en de realisatie van projecten met betrekking tot de ruimtelijke inrichting en het openbare wegennet
teneinde
bij te dragen in de realisatie van publieke ruimten die optimaal beantwoorden aan de behoeften van de klant, en dit zowel op het vlak van functionaliteit, mobiliteit, gebruiksvriendelijkheid, levenskwaliteit als veiligheid.
Resultaatgebieden
Alsprojectontwerperontwerpen van projecten, opstellen van plannen voor de verbetering van publieke ruimten en het openbare wegennet en opvolgen van de werken
teneinde
een antwoord te bieden op actuele vragen en problemen in openbare ruimten
Voorbeelden van taken
- contacteren van de diverse betrokken partijen in een project ( gemeente, gewest, bewoners,...) om de behoeften en noden in kaart te brengen en het uitwerken van het programma en de planning in overleg met de betrokken partijen
- bestellen van de noodzakelijke studies en onderzoeken voorafgaand aan de voorstudie (proefnemingen, opmetingen, boringen, nutsleidingen, studiebureau speciale technieken en stabiliteit,...) en analyseren van de resultaten hiervan
- met behulp van tekenaars ontwerpen van de plannen van aanleg en bouwplannen en uitdenken van het bouwconcept
- opstellen van aanvragen voor bouwvergunningen en aanbestedingsdossiers (lastenboeken, meetstaten, ramingen), alsook coördineren van technische studies (stabiliteit, technieken, boringen,...) die ofwel intern ofwel extern worden gerealiseerd
Alstechnische ondersteuning van de leidend ambtenaar (projectleider)opvolgen van de werken in de uitvoeringsfase tot aan de definitieve oplevering
teneinde
de leidend ambtenaar bij te staan in het volbrengen van zijn opdracht (met name de technische, administratieve en budgettaire follow-up van de werken)
Voorbeelden van taken
- waken over de kwaliteit van de uitgevoerde werken
- waken over het budget en de planning van de werken en het controleren van de correcte toepassing van de bepalingen van het bijzonder bestek voor de aanbestede werken
- waken over de veiligheid en de mobiliteit op en rond de werf
- oplossen van technische problemen
Alstechnisch raadgeververstrekken van technische adviezen aan de hiërarchie en aan de projectleiders van de uitvoeringscellen binnen zijn specifieke kennisdomein
teneinde
optimale oplossingen uit te werken en de toekomstige strategische opties te ondersteunen
Voorbeelden van taken
- verlenen van ondersteuning, opmaken van studies, verslagen en technische adviezen in diverse dossiers
- verwezenlijken van opdrachten inzake technische expertise op het terrein (technische adviezen en supervisie op de werven)
- verrichten van algemene studies, zoals de controle of nazicht van bepaalde delen van het typebestek of het opmaken van toegevoegde artikels bij dit typebestek, alsook meewerken aan de opmaak van technische nota's
Alskennisbeheerderexpertise verwerven, deze onderhouden en actualiseren op basis van recente ontwikkelingen
teneinde
te kunnen fungeren als bevoorrechte gesprekspartner binnen dit expertisedomein/deze specialiteit
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan seminaries en specifieke opleidingen
- opvolgen van de ontwikkelingen en de vakliteratuur
- benutten van de lessen die worden getrokken uit de ervaringen van collega's en uit de processen-verbaal van bevinding van deskundigen
- opvolgen van de evolutie op het vlak van normen ( Belgische normen, Europese richtlijnen, enz.) en de reglementeringen (Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming, reglementering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende milieu, diverse regionale reglementeringen, enz.)
Alsdossierbeheerderopstellen van technische nota's, verslagen of vorderingsnota's van de dossiers
teneinde
technische oplossingen te bieden voor de gestelde problemen en het management en de leidend ambtenaar te informeren over de technische problemen die zich voordoen
Voorbeelden van taken
- opstellen van de vorderingsrapporten van de dossiers
- opstellen van technische nota's inzake problemen
- opstellen van processen-verbaal (van vergadering, van bevinding, enz.) en het opmaken van verslagen van technische vergaderingen
Alsdeskundigeaansturen en adviseren van de bouwkundige tekenaars binnen de directie
teneinde
over bekwaam en gemotiveerd personeel te beschikken en de vooruitgang van de projecten te bespoedigen
Voorbeelden van taken
- informeren van de bouwkundige tekenaars over belangrijke beslissingen en evoluties in het project en het verduidelijken van het belang ervan
- begeleiden van de bouwkundige tekenaars in het zoeken naar efficiënte werkwijzen
- rapporteren aan zijn rechtstreeks diensthoofd van mogelijke problemen (technisch en intermenselijk) en opleidingsbehoeften bij de bouwkundige tekenaars
- opvolgen en nakijken van documenten opgemaakt door de bouwkundige tekenaars (schetsen, tekeningen,…)
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheids[...]
|
beslissingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
beslissingen
|
vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact, brief, vergadering
|
ad hoc
|
andere federale overheidsinstellingen
|
mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
andere federale overheidsinstellingen
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere federale overheidsinstellingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheidsinstellingen
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere federale overheidsinstellingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere federale overheidsinstellingen
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge vragen
|
informeel
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
beslissingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Diensthoofd studiebureau Directie Vervoerinfrastructuur
geeft functioneel leiding niveau's B
Directeur Directie Vervoersinfrastructuur
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- opnemen van contact met de studiebureaus en de aannemers die onder contract liggen
- de uitwerking van de projecten, in overleg met de projectleider van het betreffende project
- de inhoud van zijn technische adviezen en de kwaliteit van de te gebruiken materialen
- het dagelijks beheer van projecten binnen het kader van de heersende reglementeringen, de contractuele bepalingen en het beschikbaar budget van het project
De functie moet autorisatie vragen voor
- beslissingen bij belangrijke problemen (eindbeslissing te bespreken met en goed te keuren door het diensthoofd)
- bijkomende budgetten voor studies en werken
- uitbreiding van de opdracht
- de goedkeuring van elke beslissing die financiële implicaties heeft
- de goedkeuring van opdrachten voor diensten
Impact
Totaal werkbudget entiteit
nihil
Eigen werkbudget
nihil
Andere kwantitatieve gegevens
1. opmaak plannen en deelplannen voor projecten van diverse waarde (1 à 3 miljoen € gemiddeld)
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- regelgeving betreffende de arbeidspreventie en -bescherming en wetgeving betreffende veiligheids- en gezondheid op de bouwplaats
- wetgeving inzake milieu, stedenbouw en ruimtelijke ordening van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en wetgeving op de overheidsopdrachten
- geldende Belgische en Europese normering, Eurocodes
- interne richtlijnen, procedures en dienstnota's en de managementplannen
- het samenwerkingsakkoord van 15/09/1993 tussen de federale staat en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de aanhangsels ervan
Welke vernieuwingen
- invoeren van principes van duurzaam bouwen (bv FSC hout,…) en andere maatschappelijke tendensen in de bouwsector
- impact op de Brusselse openbare ruimte en de herinrichting en leefbaarheid van achtergestelde en minder begunstigde wijken
- preventief implementeren van maatregelen voor een veiliger verkeer door het uitvoeren van de nodige herinrichtingswerken
- het verbeteren van het openbaar transport in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Gebaseerd op welk referentiekader
- nieuwe ontwikkelingen en duurzame materialen waarbij het noodzakelijk is beroep te doen op externe bronnen zoals studiebureaus, aannemers, technisch controlebureau, ...
- maatschappelijke contexten en hedendaagse noden
- best practices en benchmarking
|