Afdrukken

Adviseur-generaal registratie en domeinen - Gewestelijk directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI342

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

De doelstellingen en prioriteiten bepalen van een gewestelijk directeur van de entiteiten "Rechtszekerheid", "Niet-Fiscale Invordering" en "Patrimoniumdiensten" in overeenstemming met het beleid van de Administrateur-generaal uitgevoerd door de Administrateurs van de voormelde pijlers, de eindverantwoordelijkheid dragen van die doelstellingen en de gewestelijke directie leiden,

teneinde

de doelstellingen van de directie op een doeltreffende en strategische wijze te bereiken.

 

Waken over de permanente bijwerking van de patrimoniumdocumentatie, de heffing, de controle en de invordering van de registratierechten, de successierechten, de hypotheekrechten, de rechten op geschriften, de griffierechten en andere taksen verzekeren, de dwangbevelen uitvoerbaar verklaren, de teruggaven van registratie- en successierechten ordonnanceren, waken over het beheer van de roerende en onroerende goederen van het privaat domein van de Staat, waken over de niet-fiscale invordering en over de alimentatievorderingen en -voorschotten (Davo)

teneinde

de publieke overheden en de burgers een betrouwbare patrimoniumdocumentatie ter beschikking te stellen. De publieke overheden ten spoedigste van de financiële middelen te voorzien die noodzakelijk zijn voor hun werking en voor de verwezenlijking van hun doelstellingen.

 

Resultaatgebieden
Als
wettelijk vertegenwoodiger van de Staat
    de fiscale en niet-fiscale wetgeving en de wetgeving met betrekking tot de comptabiliteit van de Staat doen toepassen; een beslissing nemen, zowel op fiscaal niveau als op niet fiscaal niveau, met betrekking tot de verzoeken en klachten van de betalingsplichtigen met het oog op een kwijtschelding van boeten, intresten en vervolgingskosten en met betrekking tot de teruggaven inzake registratie- en successierechten alsook aangaande de borgstelling van de beroepspersonen (art 70 WR) en de vrijstelling van borgstelling voor de in het buitenland wonende erfgenamen (art 94 en 95 WS).

teneinde

    de rechtvaardigheid inzake de belasting te verzekeren, de geschillen op te lossen tussen de eerstaanwezend inspecteurs en de belastingplichtigen, aan de belastingplichtige, indien hij daar recht op heeft, een terugbetaling te doen van wat verschulgd is en de bepalingen van de fiscale wetboeken na te leven.

 

Voorbeelden van taken
  • Het verzoek voorgelegd door de betalingsplichtige onderzoeken en analyseren. Dienaangaande een administratieve beslissing nemen. De zaak blijven verdedigen als de betalingsplichtige de beslissing voor de rechtbank betwist.
  • Eventueel bijkomende opdrachten geven aan de rekenplichtige en zijn dienst.

 

Als
leidinggevende
    houdt als leidinggevende in nauwe samenwerking met zijn medewerkers toezicht over de interne werking en de organisatie en controleert de diensten onder zijn gezag

teneinde

    te garanderen dat de vooropgestelde doelstellingen zullen worden bereikt en de dienstverlening aan de burgers en de andere administraties kwaliteitsvol blijft

 

Voorbeelden van taken
  • voortdurend overleg plegen met de verantwoordelijken binnen de directie
  • de resultaten van de verschillende diensten analyseren
  • meetbare en haalbare doelstellingen opstellen, rekening houdend met de situatie van elke dienst
  • voor het logistiek beheer en het beheer van de human resources van de directie instaan.

 

Als
organisator
    de doelstellingen van de directie vastleggen, hun implementatie evalueren en opvolgen

teneinde

    een optimale werking van de directie te verzekeren en indien nodig, verbeterende maatregelen nemen.

 

Voorbeelden van taken
  • De doelstellingen bepalen en meedelen
  • de realisatie van de doelstellingen evalueren en tijdig aanpassingen aanbrengen
  • onderwerpen van voorstellen tot aanpassing aan de hoge directie(personeel, localisaties, …)
  • inwinnen en analyseren van alle soorten informaties met betrekking tot de workflow

 

Als
beheerder
    de dwangbevelen inzake belasingen en niet-fiscale schulden viseren en uitvoerbaar verklaren, alsook de toelating geven aan de ambtenaren belast met de invordering, om een klacht voor fiscale misdrijven neer te leggen bij de Procureur des Konings, en/of vragen om een gerechtsdossier te consulteren.

teneinde

    de correctionele vervolgingen van de betalingsplichtige toe te staan.

 

Voorbeelden van taken
  • Het dossier voorgelegd door de juridische dienst analyseren.
  • De toelating geven een klacht neer te leggen bij de Procureur des Konings.
  • De toelating vragen aan de Procureur-generaal om een strafrechtelijk dossier te raadplegen.

 

Als
controleur
    de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het door de dienstchefs en eventueel hun medewerkers geleverde werk garanderen alsook de verslagen van de ambtenaren (eerstaanwezend inspecteurs-dienstchefs) belast met de de controle van de buitendiensten, opgesteld naar aanleiding van de inspecties van het beheer van de rekenplichtigen, beoordelen en analyseren.

teneinde

    de verwezenlijking van de doelstellingen in vergelijking tot de vastgelegde doelstellingen en tot de terbeschikkinggestelde middelen om deze te bereiken te beoordelen en aan het Rekenhof de zekerheid te bieden dat er geen nadeel is berokkend aan de rechten van de schatkist tijdens het beheer.

 

Voorbeelden van taken
  • De boordtabel van zijn directie regelmatig onderzoeken.
  • De eerstaanwezend inspecteurs-dienstchefs ondervragen en er conclusies uit trekken.
  • Aansporen om oplossingen tot verbetering te vinden en de inspanningen en positieve resultaten erkennen en waarderen.
  • Het verslag van de ambtenaar belast met de controle analyseren, de teneur ervan rapporteren aan de hogere Overheid.
  • Waken over het respect van de regels van de ethiek en het beroepsgeheim en een beslissing nemen met betrekking tot de aansprakelijkheid van de rekenplichtige.

 

Als
verslaggever
    regelmatige en punctuele feed-back verzekeren van de activiteiten en van de resultaten aan de Administrateur-generaal van de patrimoniumdocumentatie, de Administrateur Rechtszekerheid, de Administrateur Niet-fiscale invordering, de Administrateur Patrimoniumdiensten en aan de Algemene inspectie van de diensten van de registratie en de domeinen

teneinde

    hun evaluatie en integratie in hun beheer mogelijk te maken.

 

Voorbeelden van taken
  • Verslagen opstellen.
  • Aan vergaderingen deelnemen.
  • De hogere Overheid ontmoeten (de Administrateurs en / of de Administrateur-generaal ).
  • De synthese maken van de boodschappen en hun inhoud verspreiden.

 

Als
contactpersoon
    ontwikkelen en onderhouden van de medewerking met de collega’s van het kadaster, van de aankoopcomités en de andere fiscale administraties alsook met andere bevoorrechte partners (notariaat, landmeters)

teneinde

    op een efficiente en werkzame manier de dossiers te beheren waarvoor medewerking of tussenkomst nodig is van interne en/of bevoorrechte partners.

 

Voorbeelden van taken
  • ontmoeten van bevoorrechte partners
  • overleggen met collega’s van de andere fiscale administraties
  • de Administratie vertegenwoordigen op seminaries

 

Als
coach
    geeft feedback, bevordert de individuele begeleiding en de ontwikkeling van de medewerkers

teneinde

    een hogere inzet voor het werk te verkrijgen, hun prestaties en aanpassingsvermogen bij verandering te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • constructieve feedback over hun werk geven
  • de medewerkers in hun ontwikkeling begeleiden door hen geschikte opleidingen voor te stellen
  • de medewerkers begeleiden wanneer nieuwe processen op gang worden gebracht
  • de medewerkers helpen om de noodzaak van veranderingen beter te aanvaarden.

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

particulieren/burgers

mondelinge vragen

persoonlijk contact

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

organisaties/ondernemingen

mondelinge vragen

persoonlijk contact

dagelijks

andere federale overheids[...]

vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

management

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

management

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

beslissingen

per brief, e-mail ...

dagelijks

organisaties/ondernemingen

beslissingen

per brief, e-mail ...

dagelijks

andere federale overheids[...]

schriftelijke adviezen,

per brief, e-mail ...

maandelijks

management

schriftelijke adviezen, verslagen/studies

per brief, e-mail ...

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Administrateur-generaal van de patrimoniumdocumentatie.

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de kwijtschelding van de boeten en de moratoire intresten op verzoek van de betalingsplichtigen. De annulering of de boeking in onbepaald uitstel van de de fiscale en niet fiscale schulden op verzoek van de rekenplichtige.
  • Het verlenen van een toelating tot neerlegging van een strafrechtelijke klacht.
  • Het aanspannen van de controleschatting inzake onroerende goederen of voor de evaluatie van de niet ter beurs genoteerde titels.
  • Elke persoonlijke of zakelijke waarborg ten overstaan van de belastingplichtige.
  • De verdeling van het personeel toegekend aan de directie.
  • Interne en externe contactname.
  • Evaluatiemethodes van het door de verantwoordelijken van de buitendiensten geleverde werk.

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het aangaan van uitgaven (personeel, materieel…)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

/

 

Eigen werkbudget

/

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. Directe impact op de fiscale inkomsten van de federale Staat, de Gewesten, de Gemeenschappen en andere parastatale instellingen die ons hebben belast met de invordering, de burgers.

2. Impact op de kwaliteit en het actueel zijn van de hypothecaire documentatie ten overstaan van ontleningsinstellingen (banken,…)

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Wetgeving op de Rijkscomptabiliteit.
  • Domaniale wetgeving.
  • Fiscale wetgeving (federaal en gewestelijk).
  • Belgisch en internationaal publiek en privaat recht.
  • Strategische doelstellingen vastgelegd door de Administrateur-generaal van de patrimoniumdocumentatie en de Administrateurs (N-2). Richtlijnen en instructies eigen aan Rechtszekerheid, aan Niet-fiscale invordering, aan Patrimoniumdiensten en aan de pijler Informatieverzameling en -uitwisseling.

 

Welke vernieuwingen
  • Werkmethoden binnen de limieten van de billijkheid en de wettelijkheid.
  • Operationale richtlijnen en instructies voor de buitendiensten.
  • Zoeken naar een kwaliteitsvolle en klantgerichte dienstverlening.

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Belgisch en internationaal publiek en privaat recht.
  • Bepaling en verwezenlijking van de doelstellingen van de directie.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.