Afdrukken

Adviseur-generaal controlecentrum (AOIF) - Gewestelijk directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI541

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

Multidisciplinaire doestellingen bepalen van de diverse teams van de directie in overeenstemming met het beleid en de prioriteiten van de Administrateur (zowel op vlak van organisatie, van technische ondersteuning als van interne controle procedures) en instaan voor de eindverantwoordelijkheid van de realisatie van deze doestellingen en de directie bijgevolg aansturen

teneinde

de doelstellingen van de directie op een doeltreffende en strategische manier te bereiken.

 

Het nemen van beslissingen dewelke, buiten de mogelijkheden tot delegatie, principieel toebehoren aan de functie

teneinde

de wettelijke en administratieve regelingen terzake na te leven, de goede werking van de diensten te verzekeren, de hiërarchische verhoudingen te respecteren alsook de belangen van de staat te vrijwaren.

 

Resultaatgebieden
Als
wettelijk vertegenwoordiger (orgaan) van de Staat
    het nemen van definitieve administratieve beslissingen binnen de bevoegdheden die aan de Gewestelijk directeur wettelijk of administratief werden toegekend

teneinde

    de wettelijke en administratieve regelingen terzake na te leven, de goede werking van de diensten te verzekeren, de hiërarchische verhoudingen te respecteren alsook de belangen van de Staat en de Schatkist te vrijwaren

 

Voorbeelden van taken
  • nemen van beslissingen tot taxatie
  • onderzoeken en analyseren van het door de belastingplichtige ingediende bezwaarschrift
  • nemen van een definitieve administratieve beslissing terzake
  • de zaak verder verdedigen indien de belastingplichtige zijn beslissing voor de rechtbank betwist

 

Als
coördinator
    Bepalen, in overleg met de dienstchefs en in functie van de beschikbare middelen, van de acties die door de teams van de directie dienen uitgevoerd te worden

teneinde

    een optimale werkeing te verzekeren en de verschillende entiteiten coördoneren.

 

Voorbeelden van taken
  • planningen helpen opstellen, vergaderingen beleggen, verduidelijkingen geven en bijsturen waar nodig
  • het algemeen verloop van de werkzaamheden nauwgezet opvolgen
  • inzonderheid nagaan hoe grondig de grondige verificaties geschieden en of die verificaties voorafgegaan worden door een ernstige en degelijke voorbereiding van het onderzoek ter plaatse
  • toezien dat de jonge personeelsleden degelijk worden opgeleid en begeleid, afdelingshoofden in moeilijkheden met raad en daad bijstaan, zijn medewerkers permanent aansporen en motiveren en ze zo opleiden dat zij hun leidinggevende rol kunnen spelen
  • waken over de goede wisselwerking tussen de verschillende afdelingen van het CC en tussen het CC, enerzijds, en de controlekantoren en invorderingsdiensten van de Adm. DB, de Adm. BTW en de Adm. BBI, anderzijds

 

Als
leidinggevende
    Houdt in nauwe samenwerking met zijn medewerkers toezicht over de interne werking en de organisatie en controleert de diensten onder zijn gezag

teneinde

    te garanderen dat de vooropgestelde doelstellingen zullen worden bereikt en de dienstverlening aan de burgers en de andere administraties kwaliteitsvol blijft

 

Voorbeelden van taken
  • voortdurend overleg plegen met de verantwoordelijken binnen de directie
  • de resultaten van de verschillende diensten analyseren
  • meetbare en haalbare doelstellingen opstellen, rekening houdend met de situatie van elke dienst
  • voor het logistiek beheer en het beheer van de human resources van de directie instaan.

 

Als
controleur
    de kwaliteit en de omvang van het werk uitgevoerd door de dienstchefs en hun medewerkers controleren, analyseren en evalueren van de werking van de verschillende entiteiten

teneinde

    nagaan in welke mate de vastgelegde doelstellingen reeds werden bereikt alsook definiëren van de gebreken en de middelen voor een mogelijke verbetering.

 

Voorbeelden van taken
  • Regelmatig de statistieken van de directie bestuderen
  • er conclusies uit trekken en de teamchef interpelleren
  • stimuleren om oplossingen te zoeken ter verbetering
  • Erkennen en valoriseren van de geleverde inspanningen en de positieve resultaten
  • Waken over de naleving van de reglementering op het vlak van de ethiek en het beroepsgeheim.

 

Als
verantwoordelijke van de opleiding
    organiseren en verzekeren van de opvolging van de technische en deontologische opleiding van de nieuw aangeworven medewerkers, alsook van de voortgezette opleiding van alle medewerkers van de directie

teneinde

    de kennis en de bekwaamheid van iedere medewerker bij te houden.

 

Voorbeelden van taken
  • toelichting en kennisnemen van de wijzigingen in de vigerende wetten en richtlijnen aan de personeelsleden
  • organisatie van vergaderingen op regelmatige tijdstippen, waarin o.m de vormingsnoden en -plannen met en voor de medewerkers vastgesteld en besproken worden
  • het bijstaan van de ambtenaren met raad en daad in moeilijke gevallen of bij minder frequent voorkomende problemen
  • regelmatige uitwisseling van ervaring met het oog op de verdere ontwikkeling van controletechnieken (o.a. via bespreking en toelichting bij de behandeling van belangrijke dossiers)

 

Als
coach
    geeft feedback, bevordert de individuele begeleiding en de ontwikkeling van de medewerkers

teneinde

    een hogere inzet voor het werk te verkrijgen, hun prestaties en aanpassingsvermogen bij verandering te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • constructieve feedback over hun werk geven
  • de medewerkers in hun ontwikkeling begeleiden door hen geschikte opleidingen voor te stellen
  • de medewerkers begeleiden wanneer nieuwe processen op gang worden gebracht
  • de medewerkers helpen om de noodzaak van veranderingen beter te aanvaarden

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

particulieren/burgers

mondelinge vragen

persoonlijk contact

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

organisaties/ondernemingen

mondelinge vragen

persoonlijk contact

dagelijks

andere federale overheids[...]

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

wekelijks

management

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

management

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

beslissingen

per brief, e-mail ...

dagelijks

organisaties/ondernemingen

beslissingen

per brief, e-mail ...

dagelijks

andere federale overheids[...]

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

maandelijks

management

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Administrateur KMO, GO (N-2)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • beslissingen tot taxatie
  • beslissingen van bezwaarschriften
  • over het verlenen van toelating tot het neerleggen van een strafklacht
  • methodes voor evaluatie van het werk dat door de teams wordt verricht
  • verdeling van het personeel dat binnen de directie wordt ingezet
  • werkmethodes en opdrachten
  • het leggen van externe en interne contacten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • De benoeming of de ter beschikking stelling van nieuw fo bijkomend personeel.
  • De uitgaven (personeel, materiaal,…)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. Directe impact op de fiscale inkomsten van de Europese Unie, de Federale staat, de Gewesten, de Gemeenschappen, de provincies en gemeenten

2. Onrechtstreekse invloed op de ontvangsten van de Europese Unie, de Federale Staat, de Gemeenschappen, de Gewesten, de provincies en de gemeentes

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 en het BTW Wetboek en aanverwante bepalingen
  • Fiscale wetgeving
  • Belgische en internationale publieke en private wetgeving
  • De strategische doelstellingen opgesteld door de administrateur
  • De richtlijnen, instructies, fiscale wetgeving inzake WIB'92 en BTW en dienstverlening

 

Welke vernieuwingen
  • Werkmethodes

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Belgische en internationale publieke en private wetgeving
  • De doelstellingen van de directie bepalen en bereiken

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.