Afdrukken

Attaché A2 businessanalyse - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DIC061

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)




Doel van de functie

Analyseren van de noodzaak, de technische haalbaarheid en de economische rendabiliteit (kosten-baten) van de informatisering van de werkloosheidstoepassingen en deze toepassingen opvolgen

teneinde

toepassingen te laten implementeren of verbeteren die enerzijds voldoen aan de actuele en toekomstige behoeften van de organisatie en anderzijds technisch realiseerbaar zijn.

 

Consulteren van eindgebruikers en technici

teneinde

ICT-toepassingen te laten onwikkelen die de goedkeuring van de meerderheid van de eindgebruikers wegdragen en tegelijk technisch haalbaar zijn.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    leiden, motiveren, evalueren en de ontwikkelingsmogelijkheden van het personeel verzekeren, alsook de projecten verdelen en opvolgen

teneinde

    het operationele plan te verwezenlijken en de betrokken medewerkers te evalueren

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van dienstactiviteiten en het geven van praktische richtlijnen aan de medewerkers
  • het voeren van gesprekken in het kader van de ontwikkelcirkels als evaluator
  • het aansturen van medewerkers op basis van de resultaten
  • het begeleiden en vormen van de medewerkers
  • het organiseren van teamvergaderingen

 

Als
facilitator
    vertalen van enerzijds de behoeften van de organisatie naar het ICT-departement en anderzijds van de mogelijkheden en beperkingen inzake ICT naar de organisatie

teneinde

    realistische oplossingen te implementeren die technisch haalbaar zijn en voldoen aan de behoeften van de organisatie.

 

Voorbeelden van taken
  • beleggen van coördinatievergaderingen
  • onderhouden van contacten/netwerken met collega's van het ICT-departement en de organisatie
  • kaderen van de behoeften van de gebruikers in een langetermijnvisie van de organisatie (macrovisie)
  • toekennen van prioriteiten aan de behoeften in samenspraak met het ICT-departement en de organisatie
  • relevante informatie tussen de partijen uitwisselen en doorgeven

 

Als
analist
    evalueren van de bestaande processen, procedures en toepassingen

teneinde

    enerzijds te zien of ze voldoen aan de nieuwe behoeften van de organisatie en anderzijds na te gaan waar verbeteringen mogelijk zijn.

 

Voorbeelden van taken
  • inventariseren van de procedures, processen en toepassingen.
  • formuleren van verbeteringsvoorstellen aan de huidige procedures, processen en toepassingen op basis van expertise en ervaring.
  • instaan voor de standaardisatie van de gebruikte methodologie.
  • gebruik maken van moduleringstechnieken
  • voorstellen van scenario's

 

Als
verantwoordelijke van de helpdesks (REG en INSOVER)
    organiseren van het team en coachen van de medewerkers

teneinde

    een optimale dienstverlening door deze helpdesks aan de gebruikers te verzekeren.

 

Voorbeelden van taken
  • werkverdeling binnen de groep regelen.
  • detecteren van opleidingsbehoeften binnen de groep.
  • kwaliteitscontrole van de door de medewerkers geboden oplossingen uitvoeren.

 

Als
evaluator
    testen en evalueren van de resultaten van ICT-toepassingen

teneinde

    zich ervan te vergewissen dat de ICT-toepassingen voldoen aan de door de organisatie gestelde eisen.

 

Voorbeelden van taken
  • opmaken van testscripts voor user acceptance tests.
  • opmaken van de planning van de testen.
  • opvolgen van andere testen.
  • laten uitvoeren of zelf uitvoeren van user acceptance tests.

 

Als
onderzoeker
    in kaart brengen van de behoeften van de organisatie

teneinde

    enerzijds inzicht te verwerven in de inhoud van concrete vragen en anderzijds de functionele analyse te vergemakkelijken.

 

Voorbeelden van taken
  • bevragen van de organisatie (op alle niveaus)
  • inwinnen van alle mogelijke informatie inzake de behoeften van de organisatie
  • centraliseren van de concrete noden van de organisatie
  • identificeren van de algemene noden van de organisatie
  • bepalen van de functionele specificaties

 

Als
change manager
    instaan voor de communicatie naar de opleidingsdienst en de gebruikers

teneinde

    een maximale aanpassing van het project/de toepassing(en) te bekomen.

 

Voorbeelden van taken
  • opstellen van nota's en handleidingen.
  • instaan voor de communicatie naar de belanghebbenden toe.
  • het ondersteunen van de opleidingsdiensten in de evaluatie van opleidingsbehoeften.

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere federale overheids[...]

schriftelijke adviezen

Als dossier, Per brief, e-mail, vergadering, stuurgroep

ad hoc, maandelijks

andere federale overheids[...]

mondelinge adviezen

Als dossier, Per brief, e-mail, vergadering, stuurgroep

ad hoc, maandelijks

andere federale overheids[...]

beslissingen

Als dossier, Per brief, e-mail, vergadering, stuurgroep

ad hoc, maandelijks

andere federale overheids[...]

wetgeving (wet, KB, MB,...)

Als dossier, Per brief, e-mail, vergadering, stuurgroep

ad hoc, maandelijks

andere federale overheids[...]

schriftelijke vragen

Als dossier, Per brief, e-mail, vergadering, stuurgroep

ad hoc, maandelijks

andere federale overheids[...]

mondelinge vragen

Als dossier, Per brief, e-mail, vergadering, stuurgroep

ad hoc, maandelijks

management

schriftelijke adviezen

Als dossier, informeel, Per brief, e-mail, Als dossier, Per brief, e-mail,Als dossier, Per brief, e-mail, Persoonlijk contact, vergadering, stuurgroep vergadering, stuurgroepvergadering, stuurgroep

ad hoc, wekelijks

management

mondelinge adviezen

Als dossier, informeel, Per brief, e-mail, Als dossier, Per brief, e-mail,Als dossier, Per brief, e-mail, Persoonlijk contact, vergadering, stuurgroep vergadering, stuurgroepvergadering, stuurgroep

ad hoc, wekelijks

management

beslissingen

Als dossier, informeel, Per brief, e-mail, Als dossier, Per brief, e-mail,Als dossier, Per brief, e-mail, Persoonlijk contact, vergadering, stuurgroep vergadering, stuurgroepvergadering, stuurgroep

ad hoc, wekelijks

management

wetgeving (wet, KB, MB,...)

Als dossier, informeel, Per brief, e-mail, Als dossier, Per brief, e-mail,Als dossier, Per brief, e-mail, Persoonlijk contact, vergadering, stuurgroep vergadering, stuurgroepvergadering, stuurgroep

ad hoc, wekelijks

management

schriftelijke vragen

Als dossier, informeel, Per brief, e-mail, Als dossier, Per brief, e-mail,Als dossier, Per brief, e-mail, Persoonlijk contact, vergadering, stuurgroep vergadering, stuurgroepvergadering, stuurgroep

ad hoc, wekelijks

management

mondelinge vragen

Als dossier, informeel, Per brief, e-mail, Als dossier, Per brief, e-mail,Als dossier, Per brief, e-mail, Persoonlijk contact, vergadering, stuurgroep vergadering, stuurgroepvergadering, stuurgroep

ad hoc, wekelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

organisaties/ondernemingen

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

organisaties/ondernemingen

mondelinge vragen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere federale overheids[...]

schriftelijke adviezen

Per brief, e-mail, Als dossier, Per brief, e-mail,Als dossier, Per brief, e-mail, Persoonlijk contact, vergadering, stuurgroep vergadering, stuurgroepvergadering, stuurgroep

ad hoc, maandelijks

andere federale overheids[...]

mondelinge adviezen

Per brief, e-mail, Als dossier, Per brief, e-mail,Als dossier, Per brief, e-mail, Persoonlijk contact, vergadering, stuurgroep vergadering, stuurgroepvergadering, stuurgroep

ad hoc, maandelijks

andere federale overheids[...]

schriftelijke vragen

Per brief, e-mail, Als dossier, Per brief, e-mail,Als dossier, Per brief, e-mail, Persoonlijk contact, vergadering, stuurgroep vergadering, stuurgroepvergadering, stuurgroep

ad hoc, maandelijks

andere federale overheids[...]

mondelinge vragen

Per brief, e-mail, Als dossier, Per brief, e-mail,Als dossier, Per brief, e-mail, Persoonlijk contact, vergadering, stuurgroep vergadering, stuurgroepvergadering, stuurgroep

ad hoc, maandelijks

management

schriftelijke adviezen

als dossier, informeel, Per brief, e-mail, Als dossier, Per brief, e-mail,Als dossier, Per brief, e-mail, Persoonlijk contact, vergadering, stuurgroep vergadering, stuurgroepvergadering, stuurgroep

ad hoc, maandelijks, wekelijks

management

mondelinge adviezen

als dossier, informeel, Per brief, e-mail, Als dossier, Per brief, e-mail,Als dossier, Per brief, e-mail, Persoonlijk contact, vergadering, stuurgroep vergadering, stuurgroepvergadering, stuurgroep

ad hoc, maandelijks, wekelijks

management

schriftelijke vragen

als dossier, informeel, Per brief, e-mail, Als dossier, Per brief, e-mail,Als dossier, Per brief, e-mail, Persoonlijk contact, vergadering, stuurgroep vergadering, stuurgroepvergadering, stuurgroep

ad hoc, maandelijks, wekelijks

management

mondelinge vragen

als dossier, informeel, Per brief, e-mail, Als dossier, Per brief, e-mail,Als dossier, Per brief, e-mail, Persoonlijk contact, vergadering, stuurgroep vergadering, stuurgroepvergadering, stuurgroep

ad hoc, maandelijks, wekelijks

organisaties/ondernemingen

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

organisaties/ondernemingen

mondelinge vragen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Afdelingshoofd ICT

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de bezoeken en contacten met de gebruikers van de kantoren
  • de behandeling van de aanvragen via de Users' Help Desk

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • onderrichtingen of werkmethoden aan de gebruikers geven

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

/

 

Eigen werkbudget

/

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wetgeving op de privacy
  • handvest van de gebruiker van de sociale zekerheid

 

Welke vernieuwingen
  • verbetering van zijn dagelijks werk en van dat van zijn team
  • nieuwe procedures voorstellen
  • suggestie m.b.t. een betere dienstverlening aan de klant

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • intern netwerk
  • vorige ervaring en persoonlijke kennis
  • litteratuur inzake werkloosheisdreglementering en dagelijkse praktijk binnen de uitbetalingsbureaus
  • évolutie van de informaticatechnologie

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.