Afdrukken

Attaché A2 boekhouding - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBB311

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Het geheel aan taken van het boekhoudkundig proces binnen de dienst Boekhouding (algemene en analytische boekhouding, sociale prestaties en begrotingsboekhouding,, ) coördineren, controleren en uitvoeren en daarbij de regels die van kracht zijn, naleven

teneinde

de afdelingsverantwoordelijke en de begrotingsverantwoordelijke ondersteunen bij het opstellen van verslagen voor de leidende instanties en inzake interne controle die bedoeld zijn om de punten die verbeterd kunnen worden, af te bakenen.

 

Resultaatgebieden
Als
verantwoordelijke
    de verrichtingen waarvoor de afdeling Boekhouding verantwoordelijk is, leiden, het opstellen evenals het uitvoeren van de budgetten coördineren en de boekhoudkundige voorschriften in de interne en externe vergaderingen verdedigen.

teneinde

    bij te dragen tot de verwezenlijking van de operationele doelstellingen van de dienst door het strategisch plan toe te passen.

 

Voorbeelden van taken
  • Gedragsregels en duidelijke doelstellingen aan elk personeelslid gevende en de activiteiten coördineren.
  • De opvolging van de resultaten verzekeren en de resultaten rechtzetten.
  • De aanwezigheid van de noodzakelijke competenties en systemen bewaken.

 

Als
adviseur
    mondelinge of schriftelijke adviezen formuleren over het houden van een boekhouding door te antwoorden op de complexe vragen van de uitbetalingsbureaus, derden en andere administraties of door middel van technische adviezen wat de ontwikkeling en de uitvoering van een financieel plan betreft

teneinde

    de diensten en de overheid te adviseren, zijn vakbekwaamheid aan te wenden en door te geven.

 

Voorbeelden van taken
  • De manier waarop de boekhouding gehouden wordt, analyseren.
  • Adviezen formuleren om de diensten en de afdelingsverantwoordelijken te adviseren.
  • Gedetailleerd antwoorden op de vragen van medewerkers.
  • Leiding geven aan zijn medewerkers en ze ondersteunen met behulp van eigen kennis.
  • Deelnemen aan specifieke colloquia en conferenties om zijn kennis bij te schaven.

 

Als
boekhouder
    de opstelling en de opvolging verrichten van de boekhouding (algemene en analytische boekhouding, sociale prestaties en begrotingsboekhouding)

teneinde

    een betrouwbare boekhouding te produceren.

 

Voorbeelden van taken
  • De boekhoudkundige reglementering inzake werkloosheid (boekhoudkundige onderrichtingen RVA) en de budgettaire reglementering (normen van de Normaliseringscommissie).
  • De gegevens van de boekhouding van de kantoren (Insover) en de boekhouding Administratie (Pia) verwerken, vergelijken en de eventuele verschillen opzoeken.
  • De wettelijk verplichte bewijsstukken ten behoeve van de RVA tijdig opsturen : zowel de maandelijkse, de trimestriële als de jaarlijkse.
  • De boekhouding ‘Rustdagen Bouw KB 213’ verwerken, opvolgen en tijdig indienen bij het Fonds voor Bestaanszekerheid Bouw.

 

Als
beheerder
    waken over het beheer van de boekhouding (algemene en analytische boekhouding, sociale prestaties en begrotingsboekhouding)

teneinde

    de juiste boekhoudkundige bewegingen te registreren.

 

Voorbeelden van taken
  • Een volledige opvolging uitvoeren van het financieel beheer ‘sociale prestaties’, met name de maandelijkse fondsaanvragen dij de RVA voor de uitbetaling van de sociale uitkeringen en de dagelijkse opvolging van het financieel beschikbaar en zonodig ingrijpen.
  • Waken over de maandelijkse boekhoudkundige afsluitingen in onze afdelingen teneinde de fondsaanvraag tijdig en correct te kunnen uitvoeren.
  • Het dagelijks beheer, de controle van de facturen en van de kassa verzekeren.
  • De informatie en het geheel der boekhoudkundige documenten beheren.

 

Als
adviseur
    ondersteuning geven aan de collega's en andere externe personen (RVA...)

teneinde

    informeren, raad te geven en hen adviezen te formuleren

 

Voorbeelden van taken
  • Antwoorden op vragen van derden, klanten en van andere administraties over de basisbeginselen van de boekhouding.
  • Technische schriftelijke en mondelinge tips suggereren met betrekking tot de ontwikkeling en de uitvoering van een financieel plan.
  • Algemene tips geven over het gebruik van de boekhoudkundige software.
  • Tabellen opmaken teneinde de maandelijkse controles en de verbetering van de boekhouding van de kantoren te vergemakkelijken, indien de reglementering foutief toegepast werd.
  • De briefwisseling van de RVA binnen de gevraagde tijdslimiet behandelen

 

Als
controleur
    de budgettaire opvolging verwezenlijken en bewaken, alsook de controle van de verschillende projecten of diensten

teneinde

    de levering van documenten en jaarrekeningen tijdig te verzekeren.

 

Voorbeelden van taken
  • De verrichtingen voor het afsluiten van het boekjaar nazien.
  • De projecten en de correctheid van de verslagen evalueren.
  • De stortingen van en naar de RVA contoleren, opvolgen en bijwerken.
  • Controles tussen de gegevens ‘Insover’ en ‘Compar’ uitvoeren.
  • De onderwerping van de dossiers aan de regelgevingen bewaken.

 

Als
coach
    een beperkte groep medewerkers coachen

teneinde

    deze te motiveren bij het vervullen van hun taken.

 

Voorbeelden van taken
  • Elk teamlid naar één doel leiden, de groepswerkzaamheden coördineren en teamvergaderingen organiseren betreffende de werkmethoden die het werk kunnen vergemakkelijken.
  • De richting bepalen waarin de organisatie zich in de toekomst zal profileren en de mensen in deze richting sturen.
  • De competenties van de anderen op een juiste, objectieve en genuanceerde manier evalueren.
  • Duidelijke afspraken maken over wat binnen de dienst kan en wat niet kan, met name wat betreft verlofregelingen, door ervoor te zorgen dat de dienst verzekerd blijft.
  • Erover waken en indien nodig tussenkomen, wanneer taalverschillen de werking zouden bemoeilijken.

 

Als
pedagoog
    zijn ondergeschikten opleiden voor de interne procedures, evenals het gebruik van de boekhoudkundige software

teneinde

    de zelfstandigheid van zijn medewerkers te doen toenemen.

 

Voorbeelden van taken
  • Zijn kennis, zijn deskundigheid, zijn methodes voorstellen, overbrengen en delen.
  • Les geven tijdens specifieke zittingen die hiertoe worden belegd.
  • Nieuwe onderrichtingen instuderen en naar de groep toe uitleggen.
  • Nieuwe collega’s wegwijs maken in de uit te voeren taken.
  • Een luisterend oor bieden voor persoonlijke problemen.

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Afdelingsverantwoordelijke

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.