Afdrukken

Departementshoofd functionele expertise en ondersteuning mobiliteit (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTM100

Niveau: A

Klasse : A5

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 08. Mobiliteit en Vervoer (TM)




Doel van de functie

Het op hoog niveau uitwerken en voorbereiden van een duurzaam mobililiteitsbeleid (doelstellingen bepalen, evaluaties en metingen realiseren, methodes voor ex-ante evaluatie van het beleid voorstellen, ...) en op basis daarvan bepalen van de doelstellingen van de dienst mobiliteit en intermodaliteit, het op zich nemen van de eindverantwoordelijkheid voor het bereiken van deze doelstellingen en het leiden van de dienst in overeenstemming hiermee

teneinde

de vooropgestelde doelstellingen van de dienst effectief en efficiënt te bereiken.

 

Resultaatgebieden
Als
specialist
    het bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van de dienst "Functionele Expertise en Ondersteuning" voor mobiliteit en intermodaliteit

teneinde

    deze door te geven aan het management van de Federale Overheidsdienst en aan de politieke verantwoordelijken waardoor een duurzaam mobiliteitsbeleid bevorderd wordt

 

Voorbeelden van taken
  • bestuderen van het algemeen beleidsplan en door het management verwachte resultaten
  • volgen van de ontwikkelingen in de maatschappij, de politiek, de wetenschappelijke wereld en de externe omgeving
  • bestuderen en zorgen voor de implementatie van de beslissingen die door de Europese commissie, de federale regering of de gewestelijke of internationale overheden inzake mobiliteit genomen zijn
  • het bepalen van doelstellingen op het vlak van:
    - komen tot een meer globaal duurzaam mobiliteitsbeleid;
    - het bevorderen van de intermodaliteit als onderdeel van het globaal duurzaam mobiliteitsbeleid;
    - het uitwerken van de gewenste regelgeving;
    - het opzetten en begeleiden van het nodige studiewerk;
    - het uitwerken van een mobiliteitsbeleid dat rekening houdt met de Europese en internationale context;
    - het bevorderen van de horizontaliteit tussen de verschillende vervoersmodi;
    - het implementeren van een kennisbeheer en het ter beschikking stellen van alle ambtenaren;
    - het meewerken aan de uitwerking van het federaal mobiliteitsbeleid in het kader van het federale plan voor duurzame ontwikkeling;
    - het voorbereiden en organiseren van de mobiliteit voor uitzonderlijke evenementen van de regering, zowel op nationaal als internationaal niveau;
    - ...

 

Als
ontwikkelaar en planner
    een visie bepalen voor de entiteit en opmaken van een beheersplan

teneinde

    een richting te geven aan en acties te genereren voor een federaal duurzaam mobiliteitsbeleid

 

Voorbeelden van taken
  • opstellen van een beheersplan en realiseren van de uitvoering ervan
  • opmaken van een visietekst en deze doen goedkeuren
  • adviseren van en overleggen met het directiecomité inzake de duurzaam mobiliteitsbeleid
  • zorgen voor permanent contact met de buitenwereld en de interne diensten in verband met duurzame mobiliteit
  • coördineren van het werk van de afdelingen

 

Als
organisator
    instaan voor de coördinatie van de dienst en de onderlinge afstemming van de medewerkers

teneinde

    de gestelde doelstellingen te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • uitwerken van methodes om de resultaten te behalen
  • organiseren van de werkzaamheden
  • organiseren van vergaderingen en overleg
  • organiseren van opleidingen en van studiedagen
  • geven van duidelijke richtlijnen en instructies

 

Als
leidinggevende
    het motiveren, evalueren en leiden van de verschillende afdelingshoofden van de dienst

teneinde

    ieder van hen een optimale bijdrage te laten leveren

 

Voorbeelden van taken
  • motiveren van medewerkers
  • handelen op individueel niveau én op het niveau van het team
  • de medewerkers erbij betrekken door de taken te delegeren
  • toewijzen van opdrachten aan de afdelingen (werkverdeling)
  • organiseren van vergaderingen met de afdelingshoofden en medewerkers van de dienst

 

Als
controleur
    toezien op de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het werk dat door de afdelingshoofden van de dienst en eventueel door hun medewerkers wordt verricht

teneinde

    op basis van de gestelde doelstellingen en de hiervoor bestemde middelen na te gaan in hoeverre de doelstellingen reeds werden gerealiseerd

 

Voorbeelden van taken
  • regelmatig bestuderen van de boordtabel van de dienst
  • conclusies trekken en inlichten inwinnen bij de afdelingshoofden
  • erkennen en beoordelen van de inspanningen en positieve resultaten

 

Als
contactpersoon
    het leggen van interne en externe, formele en informele contacten om de doelstellingen van de dienst te kunnen bereiken

teneinde

    op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen in zijn/haar activiteitendomein en te zorgen voor een goede relatie tussen de dienst en de andere organisatieniveaus

 

Voorbeelden van taken
  • zich spontaan tot binnen- en buitenlandse deskundigen wenden om op de hoogte te blijven
  • vertegenwoordigen van zijn/haar dienst tijdens interne en externe, nationale- en internationale vergaderingen
  • deelnemen aan conferenties, congressen, ...
  • ervoor zorgen dat de gekregen informatie onder de medewerkers wordt verspreid

 

Als
verslaggever
    regelmatig en stipt verslag uitbrengen van de activiteiten en resultaten van de dienst bij de voorzitter

teneinde

    hem/haar in de gelegenheid te stellen die te evalueren en in zijn/haar managementbeleid te integreren

 

Voorbeelden van taken
  • opstellen van verslagen
  • deelnemen aan nationale- en internationale vergaderingen
  • zelf organiseren van informele ontmoetingen met de voorzitter, andere diensten en externe stakeholders

 

Als
coördinator
    het coördineren van activiteiten op inhoudelijk en strategisch vlak en het motiveren van medewerkers

teneinde

    eenduidige standpunten in te nemen

 

Voorbeelden van taken
  • goedkeuren van de strategische concepten en krachtlijnen
  • validatie van de standpunten
  • leggen van contacten met verschillende beleidsniveaus

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Voorzitter

De functie leidt een groep van 35 VTE van de dienst "Functionele Expertise en Ondersteuning - Mobiliteit" (25 VTE) en de dienst "Functionele Expertise en Ondersteuning - Intermodaliteit" (10 VTE). Hiervan zijn een 20'tal universitaire medewerkers.

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.