Afdrukken

Adviseur-generaal verantwoordelijk voor de Directie Logistiek (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DLO003

Niveau: A

Klasse : A5

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 07. Logistiek en Economaat (LO)




Doel van de functie

Leiding geven aan en coördineren van het geheel van de directie Logistiek

teneinde

verzekeren van een goede dagelijkse werking van de Belgische diplomatieke en consulaire posten in het buitenland en van het hoofdbestuur in Brussel.

 

Leiding geven en coördineren van de uitwerking en de uitvoering van het masterplan van de gebouwen in het buitenland van de FOD Buitenlandse zaken (dit masterplan heeft betrekking op het organiek fonds van de gebouwen dat toelaat om de verkoop- en aankoopacties over meerdere jaren te voorzien)

teneinde

een meerjarenplanning voor grote immobiliënprojecten in het buitenland vast te stellen en bij dit alles een evenwicht te garanderen tussen de inkomsten en de uitgaven die verbonden zijn aan deze projecten.

 

Leiding geven en coördineren van de uitvoering van de immobiliënprojecten van de FOD Buitenlandse zaken (renovatie, constructie, verkoop, aankoop, locatie van de residenties en de kanselarijen)

teneinde

te beschikken over een kader van goed concurrerende posten en een competitieve infrastructuur, aangepast en conform de normen betreffende deze materie.

 

Resultaatgebieden
Als
directiehoofd
    leiden en coördineren van de opdrachten van de drie logistieke directies

teneinde

    de vastgelegde doelstellingen van deze directies te bereiken (uitvoering van de taken met het oog op het naleven van de vereisten inzake termijnen, kwaliteit, leefmilieu, begroting, enz.)

 

Voorbeelden van taken
  • antwoorden op vragen betreffende de projecten uitgaande van de hiërarchie, de administratie en de posten
  • beslissingen nemen betreffende operationele doelstellingen
  • de strategie vertalen op operationeel niveau, vastleggen van prioriteiten en voortdurend de werkzaamheid van de directie verhogen
  • het planningssysteem op punt stellen betreffende de projecten en verifiëren van het goed verloop
  • regelmatig controleren van de goede uitvoering van de projecten en taken die zijn toevertrouwd aan de diensten van de directie

 

Als
leidinggevende / coach
    beheren van een team van directeurs, diensthoofden en personeelsleden van de drie logistieke directies

teneinde

    de motivatie, de competenties en het prestatievermogen van de medewerkers te verzekeren en de goede werking van de directies te bevorderen

 

Voorbeelden van taken
  • evalueren van de werking van alle diensthoofden
  • bekomen van de samenwerking van en tussen de medewerkers
  • bijdragen tot de ontwikkeling van een organisatiecultuur voor de communicatie, initiatiefneming en creativiteit
  • voorzien in de mogelijkheid van permanente ondersteuning en opleiding
  • begeleiden en raadgevingen verstrekken aan de medewerkers van het departement

 

Als
strategisch raadgever
    bepaling van de strategische doelstellingen in samenspraak met de stafdirecteur

teneinde

    het kader vast te stellen waarbinnen de verschillende diensten en medewerkers van de directie hun operationele doelstellingen dienen te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • bepalen van de doelstellingen en prioriteit geven aan de handelingen van de directie (o.a. het bepalen van het beleid en de strategie van de onroerende goederen en roerende goederen) en er verantwoordelijkheid voor opnemen
  • verbeteren van de doelstellingen en prioriteiten op basis van de originele en innovatieve ideeën en van de ontwikkeling van nieuwe concepten
  • introduceren van nieuwe procedures en nieuwe werkmethodes
  • inkaderen en aanmoedigen van het rennovatieproces en het veranderingsproces
  • deelnemen aan de stafvergadering en eventueel aan de vergaderingen van het directiecomité

 

Als
budgetverantwoordelijke
    toezien op de budgetplanning en op het bewaren van het begrotingsevenwicht bij het onderzoek van de prioritaire behoeften

teneinde

    het strategische doel van het masterplan en de beheerspolitiek op het vlak van de roerende en de onroerende goederen te waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • plannen van het budget van het masterplan en van de andere immobiliënprojecten en de projecten betreffende roerende goederen
  • herevalueren van de financiële prioriteiten in samenwerking met de dossierbeheerders, andere directies en de posten in het buitenland
  • onderhandelen over het financiële aspect met de andere FOD's, federale entiteiten
  • onderhandelen met de FOD Budget & Beheer & controle

 

Als
coördinator
    voeren van een beleid op vlak van het vastgoedpatrimonium dat rekening houdt met de energetische aspecten, alsook de leefmilieu-en veiligheidsaspecten

teneinde

    op progressieve wijze het energetische rendement en milieudoelgerichtheid te verbeteren alsook de veiligheidsstandaarden van het gebouwpark in België en buitenland

 

Voorbeelden van taken
  • een groepsmilieubeleid met gestructureerde systemen (EMAS- Environmental Management and Audit Scheme-, ISO -International Standards organization-, OHSAS-Occupational Health and Safety Assessment Series -) vestigen
  • herzien en tot stand brengen op periodieke basis van een omgevingspolitiek op grond van een doorlichting, follow-up en indicatoranalyse
  • uiteenzetten van up-to-date en betrouwbare informatie over de veiligheid in de gastlanden van de posten en het ontwikkelen van een contactennetwerk met andere FOD's en andere staten

 

Als
expert/specialist
    verstrekken van adviezen, aanbevelingen doen en evalueren van de budgettaire en operationele risico's op het vlak van het beheer van het onroerende en roerende patrimonium

teneinde

    de optimale werking van het departement in de hand te werken

 

Voorbeelden van taken
  • advies geven en deelnemen aan onderhandelingen van belangrijke contracten
  • beheren van een strategische enquête over de principale belangen inzake het onroerend en roerend patrimonium
  • voorstellen maken ter verbetring van het beheer van het onroerend en roerend patrimonium
  • actualiseren en verder ontwikkelen van de nodige kennis en als referentiepunt functioneren op expertisegebied

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Voorzitter directie comité

Stafdirecteur P&O

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.