Afdrukken

Attaché A2 klachtenmanagement (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA016

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Bemiddelaars

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Behandelen van klachten betreffende de vorm van beslissingen genomen door het Fonds voor beroepsziekten binnen een redelijke termijn

teneinde

een zo positief mogelijk imago van de overheid te ontwikkelen en dit imago te verbeteren in de ogen van de burgers door het besteden van de nodige aandacht aan de geformuleerde klachten.

 

Resultaatgebieden
Als
deskundige/specialist
    de behandeling en het beheer van klachten betreffende de vorm van beslissingen genomen door het Fonds voor de beroepsziekten, alsook de coördinatie van de verzonden antwoorden verzorgen

teneinde

    de correcte toepassing van de regels te verzekeren evenals een positief imago van de organisatie te ontwikkelen

 

Voorbeelden van taken
  • verifiëren of de diverse praktijken en de behandelprocedure voor dossiers correct worden geïnterpreteerd en toegepast binnen de verschillende diensten
  • behandelen van en antwoorden op klachten neergelegd door klanten inzake de vorm van beslissingen ( termijn, briefwisseling, klantvriendelijkheid,...)
  • opstellen van rapporten en opvolgingstabellen betreffende het klachtenmanagement (aard van de klachten, aantaal, termijnen,...)
  • op regelmatige basis rapporteren aan de hiërarchie, alsook aan het Beheerscomité, inzake de stand van zaken en de eventuele voortgang van dossiers, het aantal, problemen die mogelijks zijn opgetreden en de hiervoor aangereikte oplossingen

 

Als
intern en extern raadgever/adviseur
    schriftelijk en mondeling beantwoorden van complexe vragen binnen een juridisch vakgebied

teneinde

    de verzoekers te ondersteunen bij de interpretatie van de toepasselijke reglementering

 

Voorbeelden van taken
  • vertegenwoordigen van de instelling in bepaalde omstandigheden
  • aanleveren van argumenten in betwistingen
  • contacten leggen tussen instellingen of organisaties
  • rapporteren over de zittingen van overlegorganen

 

Als
bemiddelaar
    het benaderen van de klanten, het analyseren van hun vragen en bemiddelen tussen de klant en het Fonds voor de beroepsziekten

teneinde

    zowel optimale oplossingen voor de klant te kunnen realiseren als de best haalbare dienstverlening te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • het beheren van de contacten met de klanten, het leggen en onderhouden van contacten met de stafdiensten, alsook de coördinatie van de contacten met de betrokken diensten
  • functioneren als bemiddelaar rekening houdend met de behoeften van de diverse partijen

 

Als
jurist
    uitwerken van juridische argumenten, eventueel in samenwerking met personen extern aan de organisatie, betreffende de problematiek gelinkt aan de werking van de organisatie

teneinde

    vragen vanuit de hiërarchie of het Beheerscomité te beantwoorden aan de hand van een wettelijke basis

 

Voorbeelden van taken
  • opzoeken van de reglementering die van toepassing is, alsook van desbetreffende rechtspraak
  • analyseren van teruggevonden documenten en op basis daarvan gepaste, volledige en éénduidige antwoorden uitwerken
  • adviseren van de hiërarchie inzake de wettelijke mogelijkheden betreffende het in werk stellen van een aantal voorstellen
  • opvolgen van de wetgeving en rechtspraak relevant voor de organisatie

 

Als
kennisbeheerder
    continu op de hoogte blijven van de wijzigingen in de regelgeving en andere te behandelen domeinen

teneinde

    geactualiseerde adviezen te geven

 

Voorbeelden van taken
  • opmaken van het proces-verbaal van vergaderingen
  • deelnemen aan vergaderigen van experten binnen bepaalde vakgebieden
  • deelnemen aan opleidingen,studiedagen,...
  • doornemen van vakliteratuur op eigen initiatief en op regelmatige basis

 

Als
contactpersoon
    op regelmatige basis communiceren, naar personen die interesse vertonen in de materie, aangaande de werkzaamheden en resultaten

teneinde

    hen op een doeltreffende manier op de hoogte te houden van de belangrijkste geschillen

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan rapporteringsvergaderingen
  • rapporten opmaken
  • de beslissingen in het kader van belangrijke dossiers aan de medewerkers meedelen

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur van de dienst algemene studiën en logistieke ondersteuning

de adjunct administrateur generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.