Algemeen Directeur Vervoerinfrastructuur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTI300
Niveau: A
Klasse : A5 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)
Doel van de functie
Het beleid van de Directie Vervoerinfrastructuur verzekeren en bij te dragen tot de realisatie van de strategische doelstellingen van de FOD Mobiliteit en Vervoer
teneinde
de doelstellingen van het samenwerkingsakkoord tussen de Federale staat en het Brussels Hoofdstedelijk gewest blijvend te realiseren en de internationale rol en de hoofdstedelijke functie van Brussel te bevorderen.
Resultaatgebieden
Alshoofd van de Directie Vervoerinfrastructuurstrategisch organiseren, plannen en coördineren van de activiteiten van de Directie waarvoor men de verantwoordelijkheid draagt en het adviseren van Directeur-generaal Mobiliteit en verkeersveiligheid en de Voorzitter hierover
teneinde
er voor te zorgen dat de dienstverlening op een kwalitatieve en efficiënte wijze wordt verzekerd en de in het managementplan vastgestelde operationele doelstellingen worden bereikt
Voorbeelden van taken
- opstellen van operationele plannen die het managementplan van de voorzitter vertalen in operationele acties voor de Directie
- beheren en constant optimaliseren van de werking van de Directie met het oog op het op een efficiënte manier behalen van de doelstellingen en het zorgen dat de planning van de diensten van zijn/haar Directie overeenstemt met die van de andere Directoraten-generaal en met de prioriteiten die vastgesteld zijn door de Voorzitter
- vastleggen, bijsturen en waken over het behalen van de interne en externe ( naar de burger) kwaliteitsdoelstellingen en regelmatig voorzien in en voorzitten van coördinatievergaderingen en verzekeren van de communicatie binnen de Directie
- boordtabellen en andere managementinstrumenten organiseren en gebruiken om de dagelijkse werking op te volgen en desgewenst bij te sturen
- de werkingsmiddelen ( budgettaire, personeel, ICT,….) noodzakelijk om de te realiseren doelstellingen te bereiken, vastleggen, beheren en verschuiven van de prioriteiten en de noden van de diverse diensten indien nodig
Alsleidinggevendein stand houden van de multi-disciplinaire competenties in de Directie Vervoerinfrastructuur, deze verder ontwikkelen en voorzien in de nodige successie en er voor zorgen dat er een hechte samenwerking bestaat tussen de verschillende Diensten van de Directie
teneinde
de Directie toe te laten zijn doelstellingen te bereiken door de werking van de Diensten en de individuele medewerkers te optimaliseren
Voorbeelden van taken
- ervoor zorgen dat de individuele medewerkers worden begeleid, worden aangestuurd en geëvalueerd door de directeurs en diensthoofden via ontwikkelde instrumenten (bv ontwikkelcirkels, POP,…) en dit zelf doen voor de directeurs
- ontwikkelen van samenwerkingsverbanden tussen de verschillende diensten
- in kaart brengen van de ontwikkelingsbehoeften en de opleidingsbehoeften van de directeurs en diensthoofden en de individuele medewerkers en ervoor zorgen dat de nodige ontwikkelingsmogelijkheden worden aangeboden (coaching, training on the job, mentorship, opleidingen, …) en waken over doorstromingsmogelijkheden voor individuele personeelsleden
- opvolgen van het werk van de directeurs en diensthoofden, het hen actief betrekken bij te nemen beleidsbeslissingen en hen waarderen voor hun prestaties
- organiseren van kennisoverdracht tussen de medewerkers en van een omvangrijke know-how in het betreffende vakgebied ( technische, juridische (vnl overheidsopdrachten,…) financiële en ecologische kennis)
Alsvoorzitter van het Stafcomité van de Directie Vervoerinfrastructuur instaan voor het beheer van de gehele werking (voorzien middelen (personeel, budget, ICT,…) en invulling keuzes projecten) van de Directie Vervoerinfrastructuur
teneinde
een afstemming tussen de strategische beleidsdoelstellingen en de operationele acties te bewerkstelligen in het verlengde van het beleid van de FOD M&V
Voorbeelden van taken
- houden van strategische discussies met de andere leden van het stafcomité inzake nationale evoluties en strategische oriënteringen en zich hierover een visie ontwikkelen
- analyseren van de resultaten van de boordtabellen en BSC en voorstellen van verbeteringsacties
- begeleiden en opvolgen van verbeteringsprojecten en projecten met een strategisch belang voor het departement of de FOD
- mede opvolgen van het beheer van de middelen van de Directie ( personeel, ICT, infrastructuur en budget)
- zorgen dat de planning van de Directie Vervoersinfrastructuur overeenstemt met die van het Directoraat-generaal en met de prioriteiten die vastgesteld zijn door het Directiecomité
Alsvertegenwoordiger van de FOD of het Directie binnen interne en externe organen uitwerken van het programma van werken voorzien in het samenwerkingsakkoord met het Brussels Hoofdstedelijk gewest
teneinde
de doelstellingen van het samenwerkingsakkoord te verwezenlijken
Voorbeelden van taken
- vergaderingen voorbereiden door ondermeer de in te nemen standpunten vast te leggen of deze te organiseren of door de betrokken actoren te raadplegen en de rapporten te lezen
- overlegvergaderingen organiseren met het Brussels Hoofdstedelijk gewest, de 19 Brusselse gemeenten, vervoersmaatschappijen ( Infrabel, MIVB, … ), studiebureaus, aannemers en er de standpunten van de FOD of van de Federale staat verdedigen
- actief vergaderingen bijwonen en de hiërarchie en medewerkers (al dan niet op formele wijze) informeren van de inhoud
- opstellen van rapporten voor de belanghebbende personen en de hiërarchie en hen adviezen overmaken
- documenten voorbereiden die de standpunten bevatten en deze desgewenst op voorhand te overleggen met betrokken actoren ( gewesten, beroepsorganisaties, werknemersorganisaties, …)
Alsdossierbeheerdervoorbereiden, bestuderen en opvolgen van zeer complexe technische en administratieve dossiers (aanbestedingen, technische voorschriften, uitgevoerde kwaliteitscontroles, …) en geven of laten geven van technische of administratieve adviezen
teneinde
het programma van werken dat voorziet in initiatieven om de internationale rol en de hoofdstedelijke functie van Brussel te bevorderen zoals vastgelegd in het samenwerkingsakkoord en zijn bijakten met Brussels Hoofdstedelijk Gewest uit te voeren
Voorbeelden van taken
- complexe dossiers inzake werken (haalbaarheidsstudies, belangrijke richtplannen, stedenbouwkundige vergunningen en bouwvergunningen, monumenten en landschappen, impactstudies, enz) en openbare aanbestedingen en studieonderzoeken opvolgen, voorbereiden en opmaken ( cfr. uitwerken van actieplannen, instructies, bestekken, validatie van grote onderzoeken,…)
- plannen en coördineren van audits, controles, inspecties op het terrein inzake uit gevoerde werken
- op basis van analyses van data van inspecties, audits,… nieuwe accenten bepalen inzake kwaliteitsbeleid
- controleren van de kwalitatieve afhandeling van de dossiers door de medewerkers
- beantwoorden van complexe vragen ( parlementaire, andere overheidsdiensten, particulieren,…)
Alsadviseuruitwerken, het verstrekken van adviezen en het geven van informatie aan de Directeur-generaal, de voorzitter en het directiecomité en de beleidscel bevoegd voor het samenwerkingsakkoord tussen de Federale staat en het Brussels hoofdstedelijk gewest inzake de ontwikkeling van de Directie en de ontwikkeling van het programma van werken zoals wordt voorzien in de bijakten van het samenwerkingsakkoord
teneinde
de internationale rol en de hoofdstedelijke functie van Brussel te bevorderen door het uitvoeren, begeleiden en ondersteunen van belangrijke infrastructuurprojecten die vastgelegd zijn in het programma (bijakte van het samenwerkingsakkoord) en nieuwe voorstellen te lanceren voor het nieuwe programma ( wegenis, ruimtelijke inrichting, groene ruimten, publieke gebouwen, en burgerlijke bouwkunde ( tunnels, bruggen,…)
Voorbeelden van taken
- voorbereiden, analyseren en evalueren van de continue ontwikkeling van de Directie in overeenstemming met de strategische doelstellingen van het Directiecomité en het Samenwerkingscomité tussen de Federale staat en het Brussels Hoofdstedelijk gewest
- analyseren van investeringsvragen, studies en bepalen van prioriteiten…
- leggen van interne, externe, formele en informele contacten om de doelstellingen van de dienst te kunnen bereiken en voorstellen te kunnen doen inzake het programma voor de bijakten
- opvolgen van ontwikkelingen in de externe omgeving en deze begrijpen om passende initiatieven te kunnen ontwikkelen
- uitbouwen van strategische samenwerkingsverbanden om de doelstellingen te kunnen bereiken
Alskennisbeheerderinformeren van alle betrokken partijen en partners (klanten, medewerkers, aannemers, studiebureaus, andere besturen of partnerorganisaties en de pers) over het bestaande programma, de van toepassing zijnde reglementering en werkwijzen en daarnaast opvolgen van de relevante ontwikkelingen en de maatschappelijke tendensen in België en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest inzake overheidsopdrachten, reglementering stedenbouw, duurzaam bouwen… en verschillende procedures
teneinde
alle betrokken partijen in staat te stellen om hun activiteiten te ontplooien binnen het kader van de huidige of toekomstige reglementering en deze op een geschikte en uniforme manier toe te passen
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan opleidingen, studiedagen en conferenties en doornemen van vakliteratuur of onderzoeken
- het regionale, nationale en internationale beleid op het domein van overheidsopdrachten en de stedenbouwkundige reglementering opvolgen
- de eigen kennis op formele ( bv. via verschaffen van opleidingen, geven van presentaties en lezingen, laten aanpassen van website of intranet, geven van informatie) of informele wijze delen met collega's, medewerkers en leidinggevenden, klanten of partners
- meten van de klantentevredenheid over de opdrachten van de dienst en er de passende conclusies uit trekken om de werking van de dienst effectiever te maken
- antwoorden op vragen van klanten ( parlementariërs, academici, industriëlen, journalisten, …) over de projecten van het programma
Alsprojectmanagerbeheren, leiden en coördineren van het programma (lijst van door Samenwerkingscomité vastgelegde uit te voeren infrastructuurwerken en te nemen initiatieven) zoals vastgelegd in de diverse bijakten van het samenwerkingsakkoord
teneinde
een tijdige kwaliteitsvolle realisatie van het programma te garanderen
Voorbeelden van taken
- het programma (mee) opmaken en opvolgen en het bepalen van de doelstellingen voor alle projecten
- de uitvoering van de verschillende onderdelen van het programma op elkaar afstemmen via de concrete actieplannen
- overlegvergaderingen met de projectmanagers organiseren
- de projectleiders of -managers concrete, duidelijke doelstellingen toewijzen, het opvolgen van de risico's die verbonden zijn aan de projecten, hun onderlinge afhankelijkheid inschatten en conflicten oplossen
- instaan voor de continue opvolging van de projectleiders of –managers en ervoor zorgen dat de nodige middelen beschikbaar zijn om de doelstellingen te realiseren en de middelen optimaal aanwenden
Positionering
De functie krijgt leiding van
Directeur-generaal Mobiliteit en verkeersveiligheid
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|