Afdrukken

Attaché duurzame ontwikkeling en technische installaties (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTI320

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)




Doel van de functie

Implementeren, ontwikkelen en coördineren van het beleid van duurzame ontwikkeling in het RIZIV

teneinde

de aspecten in verband met de duurzame ontwikkeling (rationeel gebruik van energie, verantwoord en gecontroleerd verbruik van leveringen/diverse goederen) te integreren in de strategie en de werking van het RIZIV.

 

Deelnemen aan de ontwikkeling en coördinatie van de projecten inzake uitbreiding, renovatie, controle en onderhoud van de technische installaties (elektriciteit, verwarming en airconditioning, sanitaire voorzieningen, (brand)beveiliging,, liften, telefonie, toegangscontrole, etc.) op administratief en technisch vlak

teneinde

de gebouwen en technische installaties optimaal te onderhouden en zo functioneel mogelijk te maken, rekening houdende met de behoeften van de diensten, de veiligheid en de beschikbare budgetten.

 

Resultaatgebieden
Als
coördinator
    het beleid inzake duurzame ontwikkeling in het RIZIV implementeren, ontwikkelen, en coördineren

teneinde

    de aspecten in verband met de duurzame ontwikkeling (rationeel gebruik van energie, verantwoord en gecontroleerd verbruik van leveringen/diverse goederen) te integreren in de strategie en de werking van het RIZIV;

 

Voorbeelden van taken
  • Ontwikkelen, in overleg met de directie van het RIZIV, van de strategische en operationele doelstellingen inzake duurzame ontwikkeling, die passen bij de strategie en de werking van het RIZIV;
  • Verwerken en interpreteren van de gegevens inzake verbruik van diverse goederen en energie (bvb energie-audits), in samenwerking met de Directie Financiën, en oriënteren van de beslissingen, die door de directie en/of de verschillende diensten op basis van de uitgevoerde analyses zijn genomen;
  • Coördineren van de verwerving door het RIZIV van het getuigschrift «EMAS» (European Eco-Management and Audit Scheme) voor al zijn gebouwen en vestigingen;
  • Opstellen van de projecten voor de energierenovatie van gebouwen en evalueren van de projecten die door andere, externe instellingen zijn uitgevoerd;
  • Ontwikkelen van de indicatoren en de boordtabellen inzake duurzame ontwikkeling, zorgen voor de follow-up en de verslaggeving ervan;

 

Als
coördinator
    Alle acties die inzake duurzame ontwikkeling worden gevoerd, coördineren zowel ten aanzien van interne als externe gesprekspartners

teneinde

    het RIZIV en zijn medewerkers te sensibiliseren en bewust te maken en het beleid van het RIZIV af te stemmen op het federale beleid op het vlak van de duurzame ontwikkeling.

 

Voorbeelden van taken
  • Regelmatig meedelen/verspreiden/behandelen van de pertinente informatie bij de directie, binnen het RIZIV en bij de Federale Overheidsdiensten;
  • Jaarlijks opstellen van een synopsis van de integratie van de duurzaamheidsperspectieven binnen het RIZIV;
  • Vertegenwoordigen van het RIZIV bij de Interdepartementale Commissie voor Duurzame Ontwikkeling;
  • Organiseren van activiteiten, zoals informatiesessies, vergaderingen en debatten over het ontwerp;
  • Deelnemen aan vergaderingen, seminaries over de thema's in verband met de duurzame ontwikkeling.

 

Als
projectleider
    samen met de medewerkers en andere RIZIV-diensten, diverse projecten (in verband met het actieplan ¡§duurzame ontwikkeling¡¨ of bouwkundige ¡Ven technische renovaties in voornamelijk energiemateries) ontwikkelen, plannen en opvolgen en onderaannemers inschakelen (onderhoudsfirma's, studiebureaus, expertise- en controlebureaus, bouwfirma's, elektriciens, enz.) voor specifieke werkzaamheden of voor het regelmatig onderhoud

teneinde

    de installaties te doen evolueren of te onderhouden overeenkomstig de behoeften en de geldende normen.

 

Voorbeelden van taken
  • Bepalen en opstellen van uit te voeren projecten in overleg met de hiërarchie, de directie, de diensten, de preventiedienst enz., rekening houdende met de energetische en technologische vooruitgang, de behoeften van het RIZIV evenals met de verschillende diensten en de klachten;
  • Opstellen van een bestek en uitschrijven van een aanbesteding, opvolgen van de reglementering inzake openbare aanbestedingen en de selectie van een onderaannemer opvolgen;
  • Coördineren van activiteiten van de verschillende tussenpersonen in een project (architect, ondernemer, studiebureau, controlebureau, preventiedienst en technische medewerkers van het RIZIV);
  • Controleren van de vorderingen, erop toezien dat de werkzaamheden worden uitgevoerd overeenkomstig het bestek en volgens de regels van goed vakmanschap;
  • Controleren en opvolgen van de onderhoudscontracten die zijn afgesloten met de desbetreffende onderaannemers.

 

Als
deskundige
    preventief of op aanvraag adviezen en aanbevelingen formuleren

teneinde

    een correcte toepassing van wetgevingen, technische gegevens en plannen te garanderen, technische verbeteringen uit te voeren en te anticiperen op mogelijke problemen en optimale oplossingen uit te werken die de toekomstige strategische opties ondersteunen.

 

Voorbeelden van taken
  • Aanvragen van offertes en technische voorstellen, evalueren van het technische aspect ervan, uitvoeren van efficiëntieanalyses, enz.;
  • Meewerken aan het opstellen van werkomschrijvingen en opstellen van bijzondere bestekken;
  • Toezien op de toepassing van de normen, voorschriften, reglementeringen en wetten op technisch en bouwkundig vlak;
  • Raadplegen van de nodige experten (intern en extern) in geval van grote en moeilijke infrastructuurwerken en formuleren van oplossingen voor technische problemen op het terrein;
  • Formuleren van adviezen en aanbevelingen betreffende werkzaamheden en renovaties die aan technische installaties moeten worden uitgevoerd ten behoeve van de directie, diensten, medewerkers.

 

Als
coördinator
    de werkzaamheden (renovaties, verbouwingen, ...) van een multidisciplinair team van medewerkers (geschoolde of polyvalente arbeiders) tijdens de planning en uitvoering van de projecten verdelen, opvolgen en bijsturen

teneinde

    de installaties te herstellen of te onderhouden volgens de afgesproken normen en de contractuele bepalingen (kwaliteit, veiligheid, functionaliteit, tijdskader) en de efficiëntie van het werk van het team te optimaliseren.

 

Voorbeelden van taken
  • In samenwerking met het sectiehoofd verdelen van het werk en geven van duidelijke instructies aan de medewerkers, rekening houdende met de beschikbare middelen, de planning, de prioriteiten, de competenties van de medewerkers enz.;
  • Opmaken van een synthesenota voor de arbeider(s) die belast is (zijn) met een opdracht;
  • Evalueren van het beschikbare personeel en de beschikbare competenties binnen het team;
  • Controleren van de vooruitgang van de werkaamheden en bijsturen indien nodig;
  • Verslag uitbrengen over de vooruitgang van de werkzaamheden aan de hiërarchie, de betrokken diensten, de directie, interne en externe partijen, enz.

 

Als
kennisbeheerder
    zo veel mogelijk informatie en kennis inzake materiaal, technieken, installaties, methodes, processen, reglementering, enz. over relevante domeinen voor de afdeling Technisch Beheer en Transport (beveiliging, airconditioning, elektriciteit, elektronica, elektromechanica, openbare aanbestedingen, telefonie, sanitair, ¡K) en inzake duurzame ontwikkeling verwerven en beheren door op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en door die kennis over te dragen en te implementeren

teneinde

    te beantwoorden aan de reglementaire verplichtingen, zijn autonomie en die van zijn medewerkers te verhogen en de dienstverlening te verbeteren.

 

Voorbeelden van taken
  • Voortdurend op de hoogte blijven van de evolutie van de technologie en de materialen (documentatie opvragen, opleidingen, seminaries en studiedagen volgen, de vakliteratuur bestuderen en de toepasbare reglementering volgen, internetsites raadplegen, enz.;
  • In samenwerking met het afdelingshoofd ontwikkelen van een stroom en een structuur voor het archiveren van dossiers, documentatie, administratieve en technische historische overzichten, zowel op papier als elektronisch;
  • Geven van informatie en opleidingen op het terrein of publiceren van technische nota's.

 

Als
beheerder
    de beschikbare budgetten voor de technische installaties beheren

teneinde

    de beschikbare middelen op een verantwoorde en optimale wijze te gebruiken.

 

Voorbeelden van taken
  • Opstellen van de budgettaire vooruitzichten voor de volgende jaren en formuleren van gefundeerde voorstellen inzake budgetten voor diverse aankopen, het onderhoud van de installaties, de uitvoering van werkzaamheden en technische projecten, rekening houdende met de geplande en te verwachten projecten;
  • Opvolgen van de prioriteiten en de uitgaven die erop betrekking hebben systematisch en indien nodig aanpassen van de budgetten;
  • Maken van prijsvergelijkingen tussen verschillende producten, leveranciers en kwaliteiten, om de meest voordelige keuze te kunnen maken rekening houdende met de verhouding prijs/kwaliteit.

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.