Afdrukken

Attaché A2 beheer onroerende goederen - Shape - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI322

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

Het onderhoud en het beheer in brede zin van onroerende goederen verzekeren (onroerende goederen van de Shape 'Supreme Headquarters Allies Powers in Europe' en van het onroerend patrimonium van het privaat domein van de Staat)

teneinde

De functie van syndicus en beheerder van onroerende goederen te verzekeren, eventueel met het oog op een latere verkoop ervan.

 

Resultaatgebieden
Als
analist
    de noodzaak van een voorafgaand beheer vanuit een juridisch standpunt bestuderen (verhuur, concessie, erfpachtovereenkomst, opstal) en/of de middelen van opwaardering van het goed vanuit een technisch standpunt bestuderen (verkaveling, onderhoudswerken, verfraaiingwerken, herstellingswerken, …).

teneinde

    het meest aangewezen type van beheer of het meest aangewezen soort opwaardering te bepalen

 

Voorbeelden van taken
  • Nagaan of het goed wettelijk onmiddellijk verkocht kan worden (erfloze nalatenschap en beslag) en indien niet, bestuderen welke juridische oplossing moet overwogen worden om het goed, in afwachting van zijn vervreemding, te laten opbrengen.
  • De vakregelementering opvolgen
  • De immobiliënmarkt bestuderen
  • Samenwerken aan de realisatie van een programma om de behoeften van de klant te bepalen
  • het opstellen van een plaatsbeschrijving

 

Als
specialist
    het opstellen van lastenboeken voor de uitvoering van eventuele werken (dakherstelling, vervanging van lijstwerken van ramen en deuren, vernieuwing van loodgieterij, toppen van de bomen, afpalen van de terreinen,...) en het opstellen van bezettingsovereenkomsten.

teneinde

    de wettelijke regels inzake bezetting van onroerende goederen en toewijzing van Overheidsopdrachten te eerbiedigen, de budgetten te bepalen en de beschikbare kredieten te eerbiedigen

 

Voorbeelden van taken
  • Opstellen van een bijzonder lastenboek voor werken
  • Opstellen van een huurovereenkomst
  • Het opvolgen van de uitvoering van voorziene werken volgens het lastenboek

 

Als
beleidsadviseur
    het analyseren van de beste middelen voor opwaardering van de onroerende goederen van het privaat domein van de Staat, eventueel een financieel plan realiseren en een synthesenota opstellen

teneinde

    verschillende oplossingen, met de voordelen en nadelen, voor te stellen

 

Voorbeelden van taken
  • voorstellen aan de overgevende dienst van de onroerende goederen om het goed te verkavelen met het op op het bekomen van een betere prijs bij de verkoop
  • voorstellen aan de overgevende dienst om de stedenbouwkundige inkleuring te wijzigen teneinde de verkoopprijs te optimaliseren
  • Voorstellen aan de overgevende dienst om samen te werken met andere overheidsdiensten om gegroepeerde verkopen te houden met het oog op een optimale tegeldemaking van het goed.

 

Als
vertegenwoordiger
    handelen in de plaats van de opdrachtgever (Regied der Gebouwen, Defensie, gemeenten, FOD Justitie,....)

teneinde

    de beste oplossing te vinden om het goed zo goed mogelijk te beheren in het belang van de opdrachtgever

 

Voorbeelden van taken
  • het goed in concessie geven
  • het goed verhuren
  • het goed in erfpacht geven

 

Als
beheerder
    het terrein herkennen, d.w.z. de juridische situatie van het goed bestuderen, vervolgens, naargelang het geval, de mogelijkheid die het best past kiezen zoals eventueel het goed bezoeken

teneinde

    vast te stellen welke werkzaamheden wettelijk verplicht zijn, of noodzakelijk of wensbaar, of eveneens nagaan of het niet verstandig is om het goed te verdelen of te verkavelen met het oog op de verkoop van het goed,
    met al de vereiste rechtszekerheid en om de beste prijs te bekomen.

 

Voorbeelden van taken
  • het onroerend goed bezoeken en een lijst opstellen van de uit te voeren werken op basis van vaststellingen ter plaatse
  • De uit te voeren taken gebaseerd op plaatsbezoeken oplijsten
  • De taak van syndicus waarnemen

 

Als
contactpersoon
    voorstellen van een unieke en verantwoordelijke gesprekspartner die de vragen centraliseert

teneinde

    te communiceren met de opdrachtgevers en de “externe klanten” (eigenaars, bewoners, schuldeisers), op een unieke en coherente wijze, voor wat betreft het geven van antwoorden en de manier van werken.

 

Voorbeelden van taken
  • Antwoorden op vragen betreffende het beheer tegenover de opdrachtgever alsook de bezetters (huurders, concessiehouders,….): "Kan ik mijn huurcontract vernieuwen?", Hoeveel zullen de kosten van de uitgevoerde werken in dat onroerend goed bedragen?", ....
  • De taak van syndicus/eigenaar waarnemen tijdens de vergaderingen van de mede-eigenaars.
  • De taak van contactpersoon verzekeren ten opzichte van de Inventaris van het patrimonium van de Staat teneinde een volledige opvolgbaarheid van de goederen te verzekeren en een gedetailleerd verslag van de ontvangsten en uitgaven per goed te geven.

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Adviseur Patrimoniumdocumentatie - Coördinator

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.