Afdrukken

Attaché A2 klantencoördinatie douane en accijnzen (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI167

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

Het proactief informeren van nieuwe ondernemingen en ondernemingen waar nieuwe economische activiteiten worden opgezet, over de fiscale rechten en verplichtingen

teneinde

de gepaste vergunningen (d.i. de toelating om bepaalde activiteiten in het kader van de Douane en Accijnzen -wetgeving te mogen uitvoeren) te kunnen afleveren

 

Actief meewerken aan het systematisch bekend maken van de D&A-producten, zoals vergunningen en certificaten, en de werking van de Algemene Administratie der D&A bij zowel het grote publiek als bij specifieke doelgroepen, mee verantwoordelijk zijn voor de public relations van de Algemene Administratie der D&A en het uitwerken en uitvoeren van een degelijk klantenbeleid

teneinde

de buitenwereld een goed inzicht te verschaffen in de producten en de werking van de Algemene Administratie der D&A en een maximalisatie van de klantentevredenheid te bekomen

 

Resultaatgebieden
Als
coördinator
    waken over het gebruik en de toepassing van de vergunningen door individuele ondernemingen

teneinde

    de naleving van de in de vergunning voorziene rechten en verplichtingen te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van het vergunningsdossier bij voorstel tot systeemverbetering door de klant binnen de 6 maanden na aflevering van een vergunning
  • het begeleiden van de vergunninghouder opdat deze zou voldoen aan de voorwaarden van de vergunning, hierin begrepen het verstrekken van eventuele opleiding met betrekking tot het gebruik van de vergunning
  • aanvragen voor specifieke activiteiten die de klant wenst uit te voeren en waarbij een controle/opvolging van D&A noodzakelijk is, registreren en doorgeven aan de bevoegde dienst of afdeling

 

Als
contactpersoon (SPOC = Single Point of Contact)
    het onderhouden van directe en goede contacten met de (potentiële) klanten

teneinde

    een goede informatiedoorstroming te verzekeren betreffende klantgerelateerde aangelegenheden en het contact tussen de klant en de administratie maximaal te vereenvoudigen

 

Voorbeelden van taken
  • het verzorgen van het eerste contact met de klant
  • het zorgen voor de adequate doorstroming (intern/extern) van informatie
  • het beantwoorden van vragen van de klant in verband met het gebruik van zijn vergunning
  • het opnemen intern van de rol van ambassadeur voor de klant

 

Als
extern raadgever/adviseur
    het adviseren van economische operatoren en andere instellingen in specifieke materies

teneinde

    de procedures zo efficiënt mogelijk te doorlopen

 

Voorbeelden van taken
  • het ontvangen en adviseren van bedrijven en andere instellingen
  • het voorbereiden en behandelen van dossiers
  • het verzekeren van de opvolging van het dossier en ermee verband houdende informatie verzamelen
  • het opstellen van synthesenota's
  • het opstellen en uitleg geven over de standpunten

 

Als
vertegenwoordiger van de Algemene Administratie der Douane en Accijnzen
    het actief meewerken aan het systematisch bekend maken van de producten en de werking van de Algemene Administratie der D&A bij zowel het grote publiek als bij specifieke doelgroepen en mee verantwoordelijk zijn voor de "public relations" van de Algemene Administratie der D&A

teneinde

    de buitenwereld een goed inzicht te verschaffen in de producten en de werking van de Algemene Administratie der D&A

 

Voorbeelden van taken
  • het mee schrijven aan populaire teksten, beschrijvingen en steekkaarten betreffende de producten en de werking van de Algemene Administratie der D&A
  • het houden van voordrachten voor beroepsverenigingen met activiteiten die verwant zijn met de activiteiten van de Algemene Administratie der D&A
  • het actief deelnemen aan vakevenementen (studiedagen, colloquia, beurzen,...) en het vertegenwoordigen van de Algemene Administratie der D&A op nationale en internationale evenementen
  • het geven van technische uitleg aan bezoekers en potentiële klanten

 

Als
Starterscoördinator
    het goed begeleiden van alle klanten bij de aanvraag van elke nieuwe vergunning of wijziging aan een vergunning

teneinde

    het vergunningsdossier en klantendossier volledig te maken voor wat betreft enerzijds de ontvankelijkheid van de aanvraag en anderzijds het vergemakkelijken van het afgifteproces

 

Voorbeelden van taken
  • het opstarten van een elektronisch vergunningsdossier na ontvangst van een aanvraag voor een vergunning
  • het opsturen van een vragenlijst naar de klant en nazien of deze naderhand volledig werd ingevuld
  • het analyseren van de activiteiten van de klant: nagaan of het regime van de vergunning aan de noden van de klant beantwoordt en nagaan of een complementaire vergunning nuttig kan zijn
  • het opmaken van een klantendossier

 

Als
deskundige
    het bestuderen van de impact van de innovatie van een vergunning (op initiatief van de klant, ingevolge marktontwikkelingen of ingevolge het beleidsplan van D&A) op de huidige modaliteiten van de vergunning en meewerken aan de uitwerking van nieuwe dienstverleningsmodellen

teneinde

    een betere samenwerking op te zetten tussen de klant en D&A

 

Voorbeelden van taken
  • het onderzoeken van de impact van de innovatie van de grote klant op de huidige vergunning
  • bij het vermoeden van impact, het definiëren van de acties en de doelstellingen van het innovatieproject
  • het uitvoeren van innovatieprojecten en ervoor zorgen dat de geformuleerde doelstellingen bereikt worden
  • het opvolgen van de marktontwikkelingen en het analyseren van de eventuele impact op de samenwerking tussen grote klanten en D&A: het analyseren van de marktontwikkelingen en het voorstellen van een innovatieproject aan de grote klant
  • voorstellen aan de grote klant om in het kader van het beleidsplan D&A een betere samenwerking op te zetten: het controleren van de prioriteiten van het beleidsplan van D&A en het voorstellen van een innovatieproject aan de grote klant

 

Als
coach
    het ondersteunen en adviseren van de medewerkers en nieuwe collega's

teneinde

    ervoor te zorgen dat deze medewerkers en collega's, afhankelijk van hun competenties, bijdragen aan de optimale realisatie van het project

 

Voorbeelden van taken
  • het openstaan voor vragen en opmerkingen
  • het delen van ervaring (het stellen van een voorbeeld voor de praktische uitoefening van de functie)
  • het verlenen van bijstand
  • het deelnemen aan seminaries en opleidingen

 

Als
opleider
    het in aangepaste vorm doorgeven van kennis aan collega's of medewerkers

teneinde

    hen in staat te stellen om hun huidige of toekomstige taken beter uit te voeren

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van opleiding aan nieuwe medewerkers
  • het geven van opleiding aan alle medewerkers om hen een beter inzicht te geven in de achtergrond van hun taken, alsook het geven van opleiding aan alle medewerkers bij de invoering van nieuwe werkmethodes of technieken
  • het samenvatten van de recent verworven kennis voor collega's zodat zij minstens de beginselen van elk vakgebied blijven beheersen

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de teamchef Werven en Vergunningenbeheer

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.