Afdrukken

Adviseur-generaal Civiele veiligheid Directeur 112 (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV140

Niveau: A

Klasse : A5

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Het leiden en coördineren van de diensten communicatie, techniek, logistiek, HR, organisatie en operaties van de directie 112 (onderdeel van de AD Civiele Veiligheid)

teneinde

de operationele doelstellingen van deze diensten en de 112 centra in zijn geheel op een efficiënte manier te behalen, conform de strategische doelstellingen van de FOD en van de Algemene directie.

 

Het superviseren van de volledige projectvoortgang 112 inclusief de federalisering van de 100-centrales, van hun personeelsleden en de technologische migratie

teneinde

de vastgestelde projectdoelstellingen te behalen.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het aansturen, coördineren en superviseren van de dagelijkse werking van de directie 112

teneinde

    de doelstellingen van het operationeel plan van de directie 112 en het strategisch plan van de algemene directie te bereiken.

 

Voorbeelden van taken
  • het algemeen leiding geven - volgens de regelgeving en in nauw overleg met FOD Volksgezondheid en de Geïntegreerde Politie - over de operationele diensten van de toekomstige 112 centra en, gedurende de overgangsperiode, het beheren van het calltakingpersoneel van de centra voor informatie en communicatie (CIC’s) en 100-centrales, alsook hun vorming, hun evaluatie, de noodzakelijke logistieke, administratieve en ICT-middelen
  • het opnemen van de voorzittersrol in diverse werkgroepen, commissies en werkgroepen met o.a. de vakorganisaties
  • het organiseren, coördineren en superviseren van en waken over de uitvoering van het werk van de verschillende diensten binnen de directie met het accent op de kwaliteitszorg
  • het ontwikkelen van een visie over de rol van de directie, o.m. d.m.v. het uitwerken en opzetten van processen en structuren over meerdere operationele domeinen en ontwikkelen van een visie op de rol en de organisatie van de directie met daarbij het duidelijk aangeven van de te volgen richting om een resultaat te bereiken en het bepalen en vertalen van de doelstellingen en prioriteiten naar het personeel toe
  • het controleren van de naleving van de reglementering, de interne procedures en het arbeidsreglement

 

Als
projectleider
    het opvolgen van de uitvoering van het project 112 (de invoering van het centrale noodnummer 112 met de daarmee gepaard gaande technologische migratie van de 100-centrales, organisationele migratie van het personeel, de omvorming naar aparte calltakingcellen en dispatchingscellen )

teneinde

    de realisatie van de strategische en operationele doelstellingen te verzekeren.

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van de federalisering van de 100-centrales op alle niveau’s (HR, technisch, ICT…) en van het oprichten van de globale 112 constructie : centra en agentschap
  • een trekkersrol vervullen in het realiseren van het ganse 112 project o.a. bij de deelneming aan de werkzaamheden van het agentschap 112
  • Zichzelf volledig investeren in de onderhandelingen om het mogelijk te maken dat de nodige middelen (personeel, expertise, budget, ...) beschikbaar zijn zodat het project en de subprojecten kunnen gerealiseerd worden.
  • overtuigen zodat de initiatieven die nodig zijn voor het project te realiseren aanvaard worden
  • waken over de boordtabellen, de tussentijdse resultaten en de correcte toepassing van de procedures en reglementen en de nodige bijsturingen uitvoeren

 

Als
intern raadgever/adviseur
    het geven van adviezen aan de directie, het kabinet, de deelnemers van de werkgroepen en commissies, externe en interne partners, de teamchefs en/of de medewerkers

teneinde

    hen toe te laten betere beslissingen te nemen en de werking van de dienst te verbeteren.

 

Voorbeelden van taken
  • adviseren als expert (ook in internationale projecten)
  • deelnemen aan overleg
  • het formuleren van raad en advies als deskundige aan de directeur-generaal en aan de Minister
  • deelnemen aan overlegvergaderingen
  • het aangeven van de richting waarin de directie moet evolueren

 

Als
coach
    het creëren van een teamgeest, het laten bijdragen van de medewerkers aan de beslissingen die hen aanbelangen en waken over het welzijn van de medewerkers, het leiden, motiveren, evalueren en ontwikkelen van de medewerkers

teneinde

    de vlotte werking van de directie te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • het beheren van conflicten
  • actief luisteren en het begeleiden van de medewerkers
  • het evalueren van de prestaties van de medewerkers mits gebruik van de ontwikkelscirkels en het herkennen van de opleidingsnoden van de medewerkers
  • het correct, objectief en genuanceerd inschatten van de competenties van de medewerkers
  • het in stand houden van goede relaties doorheen verschillende niveaus

 

Als
ontwikkelaar
    actief veranderingen voorstellen en al het mogelijke doen om deze te realiseren

teneinde

    een succes te maken van het gehele 112-project wat betekent dat het werk in optimale omstandigheden kan uitgevoerd worden in de hulpcentrales en de werkomstandigheden zo zijn dat het werk op serene manier kan verlopen.

 

Voorbeelden van taken
  • zoeken naar domeinen waaraan nog onvoldoende aandacht is besteed
  • het creëren van voorwaarden voor de praktische invoering van de nieuwe technologieën en de realisatie van een agentschap 112.
  • het ontwikkelen van een duidelijk interne en externe communicatie met als doel de geloofwaardigheid en de bekendheid van het nummer 112 en van de noodoproepen stelsel te promoveren
  • actief deelnemen aan commissies en werkgroepen, het beogen van multidisciplinair overleg en het beogen van de verwezenlijking van synergieën met de openbare en privé-partners
  • opvolgen van de evoluties en maatschappelijke context binnen het bevoegdheidsgebied en de veranderingsopportuniteiten onderkennen

 

Als
bemiddelaar
    het onderhouden van relaties met de "klanten" (intern-extern) (ook vakbonden)

teneinde

    het standpunt en de visie van de algemene directie uit te leggen en de organisatie te "verkopen"

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan een reeks werkgroepen en comités met externe partners : FOD’s, politiediensten, belangenverenigingen, …
  • beschikbaar zijn als contactpersoon van de dienst voor vragen van derden
  • het actief bijwonen (bv. als spreker) van activiteiten die ingericht worden door de dienst zelf of door derden
  • instaan voor het vakbondsoverleg
  • het standpunt van de AD en de FOD verdedigen in nationale alsook internationale fora, werkgroepen, vergaderingen, …

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

andere federale overheids[...]

mondelinge vragen

per brief, e-mail ...

wekelijks

andere federale overheids[...]

wetgeving (wet, KB, MB,...)

als dossier

ad hoc

organisaties/ondernemingen

mondelinge vragen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

maandelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

mondelinge adviezen

informeel

dagelijks

management

schriftelijke adviezen

als dossier

wekelijks

andere federale overheids[...]

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep

maandelijks

organisaties/ondernemingen

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur-generaal Civiele Veiligheid

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 201-500 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • De eigen organisatie van het werk
  • De verdeling van het werk binnen de directie, de overdracht van dossiers aan de medewerkers en de opvolging van de prestaties
  • Het bepalen van de prioriteit van de dossiers
  • De opvolging van de vordering van de dossiers en in, voorkomend geval, de heroriëntering van de planning of van de acties.
  • Het opzetten van structuren en processen binnen de routines en projecten van het strategisch en operationeel plan van de directie.
  • alle initiatieven, zolang deze passen binnen de strategie die uitgetekend werden door het beleid van de minister en de directeur-generaal van de civiele veiligheid.
  • het beheer van de noodcentrales

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Het aanwerven van bijkomend personeel
  • Het aanwenden van buitengewone budgetten
  • De machtiging van vastleggingen van grote bedragen
  • Het nemen van strategische beslissingen
  • Het opzetten van nieuwe projecten die de organisatie of de minister verbinden
  • Beslissingen die een grote impact hebben op de uitvoering en planning van de projecten.
  • Elke beslissing of standpunt dat een verbintenis van de directie inhoudt tegenover de buitenwereld of een grote budgettaire impact heeft.
  • Het uitwerken van organisatieprocessen en –structuren met verregaande impact binnen de directie en dus buiten het operationeel plan staan.

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

ca. € 92.000.000,00 in 2012 (beheerd door de financiële afdeling van de AD Civiele veiligheid)

 

Eigen werkbudget

ca. 60.000.000,00 in 2012 (beheerd door de financiële afdeling van de AD Civiele veiligheid)

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. ca. 250 personeelsleden in 2012 (rechtstreekse aansturing) + 200 personen (onrechtstreekse aansturing)

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Richtlijnen en instructies van de directeur-generaal
  • Richtlijnen en wettelijke omkadering van het 112-project
  • De van kracht zijnde wetgeving en richtlijnen binnen de deelprojecten HR, communicatie, techniek, budget, logistiek, organisatie en operaties
  • het managementplan van de voorzitter van het directiecomité en het strategisch plan van de directeur-generaal.

 

Welke vernieuwingen
  • Het 112-project m.i.v. de federalisering van het 100-personeel
  • Het gehele 112 project en het ontwikkelen van een agentschap 112
  • Het ontwikkelen van een duidelijk interne en externe communicatie
  • Projecten ter verbetering van de routines binnen de directie 112
  • Projecten ter verbetering van de werking van de directie 112

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Managementplan en operationeel plan
  • Eigen ervaring en expertise
  • Eigen inzicht in de directie
  • Van kracht zijnde wetgeving

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.