Adviseur begroting en boekhoudkundige reglementering - Onderdirecteur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBB170
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Leiden en coördineren van de opstelling en de opvolging van de begroting van de Rijksschuld en de uitvoering ervan, alsook van de prognoses en de verwezenlijkingen met betrekking tot de niet-fiscale ontvangsten die zijn ingeschreven in de sectie « Rijksschuld » van de Rijksmiddelenbegroting
teneinde
de referentiepersoon zijn, zowel intern als ten opzichte van de betrokken partijen voor alle problemen m.b.t. de begroting en de budgettaire en boekhoudkundige procedures die van toepassing zijn op het schuldbeheer, met name in het kader van de bilaterale vergaderingen over de begrotingsvoorstellen.
De naleving van de wetgeving en van de officiële – nationale en Europese (ESR, EDP) - budgettaire en boekhoudkundige regelgeving met betrekking tot het schuldbeheer waarborgen
teneinde
een schuldbeheer te verzekeren dat zowel geoptimaliseerd is op het vlak van de kostenbeheersing en dat in overeenstemming is met de wettelijke en reglementaire beperkingen van boekhoudkundige en budgettaire aard.
Resultaatgebieden
Alsaccount managerwaken over de naleving van de boekhoudkundige en budgettaire regelgeving, binnen de entiteit de activiteiten coördineren en de begrotingswerkzaamheden leiden, en toezien op de begrotingsposten wat het gebruik van de kredieten betreft.
teneinde
aan de operationele entiteiten van het Agentschap van de schuld de begrotingsmiddelen te verstrekken die nodig zijn om de vastgelegde doelstellingen te bereiken
Voorbeelden van taken
- de medewerkers “begroting” en “boekhouding van de Schuld” functioneel bijstaan bij de opstelling van de wet- en regelgeving m.b.t. de begroting, alsook bij de uitvoering van bepaalde projecten, en de afhandeling van de begrotingsactiviteiten (oorspronkelijke begroting en begrotingscontrole);
- deelnemen aan vergaderingen i.v.m. de begroting (bv. bilaterale vergaderingen) en i.v.m. de boekhouding (bv. hervormingen van de boekhouding);
- anticiperen op de effecten op het schuldbeheer van wijzigingen in de regelgeving en in de procedures betreffende de begroting en de boekhouding.
Alsdeskundigeopstellen van begrotingsramingen en de adviezen (onder andere aan de Minister van Begroting) op basis van een expertise van hoog niveau op het vlak van begroting en boekhouding
teneinde
de conformiteit met de reglementering en de optimale integratie van de producten in de budgettaire en boekhoudkundige processen van het Agentschap te waarborgen
Voorbeelden van taken
- het opstellen van ramingen en simulaties m.b.t. het financieringsplan, de kosten van de schuld en de evolutie van de uitstaande schuld over een tijdshorizon van 1 tot 4 jaar en het analyseren van de hypothesen die de basis vormen van deze simulaties;
- de hiërarchische meerdere adviseren over het gevolg dat moet gegeven worden aan adviezen van de Inspectie van Financiën en van het Rekenhof ;
- opstellen van de beleidsnota en andere begrotingsdocumenten.
Alsanalist analyseren van de haalbaarheid en/of van de effecten op boekhoudkundig en budgettair vlak van nieuwe producten en strategieën, van elke wijziging in de nationale en Europese regelgeving m.b.t. begroting en boekhouding.
teneinde
te garanderen dat de effecten van bepaalde verrichtingen in het kader van het schuldbeheer niet in strijd zijn met de regelgeving of in tegenspraak zijn met de begrotingsdoelstellingen van de Regering;te garanderen dat bepaalde wijzigingen in de regelgeving geen belemmering vormen voor bepaalde geplande financieringsverrichtingen die overeenstemmen met de marktpraktijken.
Voorbeelden van taken
- het opsporen van problemen en tegenstrijdigheden die kunnen optreden tussen het operationele schuldbeheer en de boekhoudkundige en budgettaire regels en er de bevoegde instanties over informeren om in samenwerking met hen gepaste oplossingen te vinden;
- anticiperen op problemen om te voorkomen dat bepaalde boekhoudkundige en budgettaire regels een belemmering vormen voor de verwezenlijking van voor de Schatkist gunstige financiële verrichtingen.
- bijdragen tot de oppuntstelling van de dubbele boekhouding (FedCom) betreffende de producten van de Schuld
Alsprojectmedewerkerzich actief engageren in de technische werkgroepen voor de ontwikkeling van nieuwe projecten zoals de integratie van de verrichtingen van het schuldbeheer in het nieuwe budgettaire en boekhoudkundige kader (FEDCOM, dubbel boekhouden)
teneinde
naar best vermogen een succesvolle afronding van projecten te garanderen
Voorbeelden van taken
- de verrichtingen van het schuldbeheer in overeenstemming met de nieuwe regels vertalen naar boekhoudkundige en budgettaire boekingen
- deelnemen aan de werkgroepen van FedCom, INR (Instituut voor Nationale Rekeningen), Eurostat (Statistisch Bureau van de Europese Unie)
- deelnemen op een actieve wijze aan de migratie naar een nieuw programma voor de registratie van de transacties van de Schuld, en dit voor wat de boekhoudkundige aspecten in het algemeen betreft.
AlsleidinggevendeVormen, bijstaan en leiden van het team dat verantwoordelijk is voor de begrotingswerkzaamheden bij het Agentschap van de Schuld, en qua reglementering, vormen en bijstaan van de Boekhouding van de Schuld gesitueerd buiten het Agentschap van de Schuld
teneinde
op een zo efficiënt mogelijke wijze de doelstellingen te bereiken
Voorbeelden van taken
- De naleving van procedures en deadlines waarborgen;
- Oplossingen voor ondervonden problemen voorstellen;
- Ervoor zorgen dat de regelgeving correct wordt geïnterpreteerd
Alsadviseur strategie en beheerondersteunen van de voorbereiding van de gegevens voor het beheer van de schuld; indicatoren en boordtabellen bepalen
teneinde
het schuldbeheer te vergemakkelijken
Voorbeelden van taken
- Het berekenen van de financiële doelstellingen (target)
- De rapportering over de verwezenlijking van de begrotingsdoelstellingen opvolgen en garanderen.
- Raadgeven voor beheersbeslissingen aangaande de Schuld
Alsvertegenwoordigerde entiteit extern vertegenwoordigen
teneinde
de bijzonderheden van de activiteit van de entiteit naar voren te brengen en er het standpunt van te verdedigen.
Voorbeelden van taken
- Het vertegenwoordigen van de entiteit op externe vergaderingen over budgettaire en boekhoudkundige onderwerpen.
- Actief deelnemen aan de Uitvoerende en de Strategische Comités van de Schuld
- Bijstaan van de juristen van de Thesaurie die actief zijn in de oppuntstelling van de Europese financiële reglementering
Positionering
De functie krijgt leiding van
Adviseur-generaal strategie & risicobeheer - Directeur
De functie geeft functioneel en technisch leiding aan één medewerker van niveau A binnen het Agentschap van de Schuld, en aan een team van 3 niveaus A en 4 niveaus B die samen de Boekhouding van de Schuld vormen buiten het Agentschap.
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|