Afdrukken

Adviseur begroting en boekhoudkundige reglementering - Onderdirecteur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBB170

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Leiden en coördineren van de opstelling en de opvolging van de begroting van de Rijksschuld en de uitvoering ervan, alsook van de prognoses en de verwezenlijkingen met betrekking tot de niet-fiscale ontvangsten die zijn ingeschreven in de sectie « Rijksschuld » van de Rijksmiddelenbegroting

teneinde

de referentiepersoon zijn, zowel intern als ten opzichte van de betrokken partijen voor alle problemen m.b.t. de begroting en de budgettaire en boekhoudkundige procedures die van toepassing zijn op het schuldbeheer, met name in het kader van de bilaterale vergaderingen over de begrotingsvoorstellen.

 

De naleving van de wetgeving en van de officiële – nationale en Europese (ESR, EDP) - budgettaire en boekhoudkundige regelgeving met betrekking tot het schuldbeheer waarborgen

teneinde

een schuldbeheer te verzekeren dat zowel geoptimaliseerd is op het vlak van de kostenbeheersing en dat in overeenstemming is met de wettelijke en reglementaire beperkingen van boekhoudkundige en budgettaire aard.

 

Resultaatgebieden
Als
account manager
    waken over de naleving van de boekhoudkundige en budgettaire regelgeving, binnen de entiteit de activiteiten coördineren en de begrotingswerkzaamheden leiden, en toezien op de begrotingsposten wat het gebruik van de kredieten betreft.

teneinde

    aan de operationele entiteiten van het Agentschap van de schuld de begrotingsmiddelen te verstrekken die nodig zijn om de vastgelegde doelstellingen te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • de medewerkers “begroting” en “boekhouding van de Schuld” functioneel bijstaan bij de opstelling van de wet- en regelgeving m.b.t. de begroting, alsook bij de uitvoering van bepaalde projecten, en de afhandeling van de begrotingsactiviteiten (oorspronkelijke begroting en begrotingscontrole);
  • deelnemen aan vergaderingen i.v.m. de begroting (bv. bilaterale vergaderingen) en i.v.m. de boekhouding (bv. hervormingen van de boekhouding);
  • anticiperen op de effecten op het schuldbeheer van wijzigingen in de regelgeving en in de procedures betreffende de begroting en de boekhouding.

 

Als
deskundige
    opstellen van begrotingsramingen en de adviezen (onder andere aan de Minister van Begroting) op basis van een expertise van hoog niveau op het vlak van begroting en boekhouding

teneinde

    de conformiteit met de reglementering en de optimale integratie van de producten in de budgettaire en boekhoudkundige processen van het Agentschap te waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van ramingen en simulaties m.b.t. het financieringsplan, de kosten van de schuld en de evolutie van de uitstaande schuld over een tijdshorizon van 1 tot 4 jaar en het analyseren van de hypothesen die de basis vormen van deze simulaties;
  • de hiërarchische meerdere adviseren over het gevolg dat moet gegeven worden aan adviezen van de Inspectie van Financiën en van het Rekenhof ;
  • opstellen van de beleidsnota en andere begrotingsdocumenten.

 

Als
analist
    analyseren van de haalbaarheid en/of van de effecten op boekhoudkundig en budgettair vlak van nieuwe producten en strategieën, van elke wijziging in de nationale en Europese regelgeving m.b.t. begroting en boekhouding.

teneinde

    te garanderen dat de effecten van bepaalde verrichtingen in het kader van het schuldbeheer niet in strijd zijn met de regelgeving of in tegenspraak zijn met de begrotingsdoelstellingen van de Regering;te garanderen dat bepaalde wijzigingen in de regelgeving geen belemmering vormen voor bepaalde geplande financieringsverrichtingen die overeenstemmen met de marktpraktijken.

 

Voorbeelden van taken
  • het opsporen van problemen en tegenstrijdigheden die kunnen optreden tussen het operationele schuldbeheer en de boekhoudkundige en budgettaire regels en er de bevoegde instanties over informeren om in samenwerking met hen gepaste oplossingen te vinden;
  • anticiperen op problemen om te voorkomen dat bepaalde boekhoudkundige en budgettaire regels een belemmering vormen voor de verwezenlijking van voor de Schatkist gunstige financiële verrichtingen.
  • bijdragen tot de oppuntstelling van de dubbele boekhouding (FedCom) betreffende de producten van de Schuld

 

Als
projectmedewerker
    zich actief engageren in de technische werkgroepen voor de ontwikkeling van nieuwe projecten zoals de integratie van de verrichtingen van het schuldbeheer in het nieuwe budgettaire en boekhoudkundige kader (FEDCOM, dubbel boekhouden)

teneinde

    naar best vermogen een succesvolle afronding van projecten te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • de verrichtingen van het schuldbeheer in overeenstemming met de nieuwe regels vertalen naar boekhoudkundige en budgettaire boekingen
  • deelnemen aan de werkgroepen van FedCom, INR (Instituut voor Nationale Rekeningen), Eurostat (Statistisch Bureau van de Europese Unie)
  • deelnemen op een actieve wijze aan de migratie naar een nieuw programma voor de registratie van de transacties van de Schuld, en dit voor wat de boekhoudkundige aspecten in het algemeen betreft.

 

Als
leidinggevende
    Vormen, bijstaan en leiden van het team dat verantwoordelijk is voor de begrotingswerkzaamheden bij het Agentschap van de Schuld, en qua reglementering, vormen en bijstaan van de Boekhouding van de Schuld gesitueerd buiten het Agentschap van de Schuld

teneinde

    op een zo efficiënt mogelijke wijze de doelstellingen te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • De naleving van procedures en deadlines waarborgen;
  • Oplossingen voor ondervonden problemen voorstellen;
  • Ervoor zorgen dat de regelgeving correct wordt geïnterpreteerd

 

Als
adviseur strategie en beheer
    ondersteunen van de voorbereiding van de gegevens voor het beheer van de schuld; indicatoren en boordtabellen bepalen

teneinde

    het schuldbeheer te vergemakkelijken

 

Voorbeelden van taken
  • Het berekenen van de financiële doelstellingen (target)
  • De rapportering over de verwezenlijking van de begrotingsdoelstellingen opvolgen en garanderen.
  • Raadgeven voor beheersbeslissingen aangaande de Schuld

 

Als
vertegenwoordiger
    de entiteit extern vertegenwoordigen

teneinde

    de bijzonderheden van de activiteit van de entiteit naar voren te brengen en er het standpunt van te verdedigen.

 

Voorbeelden van taken
  • Het vertegenwoordigen van de entiteit op externe vergaderingen over budgettaire en boekhoudkundige onderwerpen.
  • Actief deelnemen aan de Uitvoerende en de Strategische Comités van de Schuld
  • Bijstaan van de juristen van de Thesaurie die actief zijn in de oppuntstelling van de Europese financiële reglementering

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere federale overheids[...]

wetgeving (wet, KB, MB,...)

per brief, e-mail ...

dagelijks

management

beslissingen

vergadering, stuurgroep

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

als dossier

ad hoc

organisaties/ondernemingen

mondelinge adviezen

informeel

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

dagelijks

andere federale overheids[...]

schriftelijke adviezen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

organisaties/ondernemingen

wetgeving (wet, KB, MB,...)

als dossier

ad hoc

organisaties/ondernemingen

wetgeving (wet, KB, MB,...)

informeel

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Adviseur-generaal strategie & risicobeheer - Directeur

De functie geeft functioneel en technisch leiding aan één medewerker van niveau A binnen het Agentschap van de Schuld, en aan een team van 3 niveaus A en 4 niveaus B die samen de Boekhouding van de Schuld vormen buiten het Agentschap.

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • De wijze van behandelen van externe vragen over begroting en boekhouding (Rekenhof, Inspectie van Financiën, ministeriële kabinetten, NBB, Planbureau, FOD, etc.);
  • De methodologie die gevolgd wordt voor het opstellen van begrotingsramingen;
  • Over het algemeen hebben de verstrekte adviezen een aanzienlijke impact op de begroting.
  • De werkzaamheden van de medewerkers

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Begrotingsvoorstellen, antwoorden op parlementaire vragen, officiële vragen om advies aan de Inspectie van Financiën

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

Jaarlijkse begroting van de rentelasten van de Rijksschuld : € 12 miljard

 

Eigen werkbudget

Federale Staatsschuld : € 360 miljard

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. Jaarlijks uitgiftevolume aan OLO’s: € 34 miljard

2. Jaarlijks uitgiftevolume aan schatkistcertificaten : € 50 miljard

3. Dagelijkse kasstromen : tot € 5 miljard

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • De wetten over de Rijkscomptabiliteit, de technische regels en richtlijnen van het FEDCOM-systeem, naleving van de ESR95-regels. Naleving van de Europese regelgeving met betrekking tot de procedure van de buitensporige tekorten, en opvolging van de aanpassingen die regelmatig worden aangebracht door EUROSTAT
  • Het artikel van de Rijksmiddelenbegroting dat een wettelijke basis geeft aan de lening en aan de beheersverrichtingen van de schuld (art. 8 voor 2012);
  • Het artikel van de Rijksmiddelenbegroting dat machtiging verleent tot bepaalde compensaties tussen ontvangsten en uitgaven in het kader van het schuldbeheer
  • Het koninklijk besluit van 10/11/2009 tot vaststelling van het boekhoudplan

 

Welke vernieuwingen
  • Voortdurende aanpassing aan de begrotingsproblematiek (opstellen en herziening meerdere malen per jaar van de begroting), het immer evoluerende stand van het netto te financieren saldo, de progressieve invoering van de dubbele boekhouding en de verbintenissenboekhouding (in plaats van de budgettaire kasboekhouding), en de statistische regels van Eurostat ;
  • Administratieve, budgettaire en comptabele assimilatie van nieuwe producten van de schuld
  • Invoering van het financieel toezicht van een externe revisor uit de privé-sector
  • Omschakeling van de ex-ante controle naar de ex-post controle door het Rekenhof

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Wet van 22/05/2003 houdende organisatie van de begroting en de comptabiliteit van de federale Staat
  • ESR 95
  • FEDCOM-regels
  • Europese regelgeving in het kader van de procedure van de buitensporige tekorten (EDP)

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.