Adviseur-generaal back office en systemen - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBB162
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
De strategische verantwoordelijkheid waarnemen voor de activiteiten van de Back Office van het Agentschap van de Schuld (Belgian Debt Agency « BDA »)
teneinde
waarborgen van de betrouwbaarheid van de gegevensbank van de Schuld, verzekeren van de betaling van de transacties, en voorbereiden van de correcte en tijdige comptabele registratie van voormelde transacties en hun betaling.
De strategische verantwoordelijkheid waarnemen voor de activiteit van de entiteit Systemen van het Agentschap van de Schuld
teneinde
ondersteunen van de geautomatiseerde verrichtingen, en waarborgen van de veiligheid van de systemen en de elektronische gegevens bewaard voor rekening van de proces- en gegevenseigenaars.
Resultaatgebieden
Alscoördinator / klassieke opdrachtencoördineren van de activiteit van de Back Office, die omvat de werkzaamheden van validatie, registratie, betaling en voorbereiding van de boeking van de transacties van financiering en beheer van de Schuld ;
coördineren van de activiteit van de entiteit Systemen, die omvat de automatisering van de verrichtingen en de communicatie, en het bijzonder bestuur van een cel ICT
teneinde
de interne controle te verzekeren in al zijn aspecten (doeltreffendheid, doelmatigheid, kwaliteit, bescherming van de bezittingen, betrouwbaarheid van de rapportering, conformiteit met de wetten en reglementen, beschikbaarheid, onveranderlijkheid van de gegevens, integratie in de openbare Administratie, enz.) in verband met de ondersteunende activiteiten stroomafwaarts van de financiering- en beheertransacties van de Schuld
Voorbeelden van taken
- Bepalen van doelstellingen zowel strategische als tactische voor de Back Office en de Systemen
- monitoring van de activiteiten en de anomalieën
- selectie van projecten ter verbetering van de operaties (model strategiekaart)
- samenstelling en verdediging van investeringsdossiers teneinde deze te laten goedkeuren door de strategische Autoriteiten
- coördinatie voor monitoringdoeleinden door het Management (creatie van operationele transparantie)
Alsbeleidsadviseurvertegenwoordigen van de Directie « Back Office en Systemen » in het Uitvoerend en het Strategisch Comité en tegenover het Management, met dien verstande dat het hier een back office betreft van een marktenzaal, en dat de Systemen een ICT eenheid zijn
teneinde
verslag uit te brengen over de voorstellen qua beheer en over de standpunten van de Directie Back Office en Systemen, op een dusdanige wijze dat de Directies collegiaal beslissingen kunnen nemen
Voorbeelden van taken
- opvolgen van de evoluties in de betreffende professionele sectoren. Voor de back office betreft dit vooral de evoluties in de wijzen van betaling, en van compensatie en afhandeling (clearing & settlement) van effecten
- uitwisselen van goede praktijken binnen de Administratie en in de buitenwereld, en dit op het vlak van beheer van de openbare Schuld en van de betrokken ondersteunende diensten
- opvolgen van de evoluties in de betreffende professionele sectoren. Voor ICT veronderstelt dit de observatie van de markten om de nieuwe ontwikkelingen inzake automatisering van de operaties te onderkennen met het oog op doeltreffendheid en doelmatigheid
Alsaccount manageroptreden als “eigenaar” van de inhoud van de database van de financiële transacties van de Staat (Tradix) en van de betrokken betalingen (met impact op de openbare begroting), evenals van de statistische gegevens met betrekking tot de deposito’s van fondsen, de activa bewaard in portefeuille, de schulden en andere verbintenissen buiten balans (opties en diverse afgeleide producten) van de Staat die beheerd worden door het Agentschap
teneinde
aan de Boekhouding van de Schuld de adequate beheergegevens over de Schuld en de Openbare Begroting te kunnen leveren, evenals in het algemeen aan elke betrokken partij de vereiste betrouwbare gegevens van budgettaire en openbaar comptabele aard (bijvoorbeeld aan Eurostat conform ESR 95)
Voorbeelden van taken
- de boekhoudnormen door de Back Office laten respecteren, t.t.z. de registratie van de transacties in de database Tradix moeten reëel (bestaand), correct (juist verekend), onmiddellijk (zonder verwijl), onveranderlijk en goed geclasseerd zijn (in de juiste rubrieken)
- zich ervan vergewissen dat de interne controle stroomopwaarts van de Back Office op de financiële transacties, correct functioneert. Deze verificatie wordt uitgevoerd op de toelating van de verbintenissen, de bevestiging van de transacties, de tijdige bekendmaking van de posities, het naleven van de verbintenissenlimieten en de waarschijnlijkheid van de toegepaste voorwaarden
- instaan voor de bewaring van alle verantwoordingsstukken aangaande de gevalideerde markttransacties en de betalingen
Alscoördinator / bijzondere opdrachtencoördineren van de zogenoemde « bijzondere opdrachten » :
van de Back Office met betrekking tot het Schuldbeheer ; en
van de Systemen op het vlak van de werkingscontinuïteit en de beveiliging van de geautomatiseerde verrichtingen
teneinde
een aanvulling te brengen op de ondersteuning geleverd aan de operaties van financiering en beheer van de Schuld
Voorbeelden van taken
- in de primaire markten, de logistiek organiseren in verband met de aanbestedingen van OLO en Schatkistcertificaten
- organiseren van de uitgifte van openbare effecten door de NBB, in samenwerking met de plaatsende instellngen van Staatsbons, en met elke andere operationele tegenpartij
- verzekeren van de betaaldienst van elke transactie van financiering, van deposito of van afgeleide producten van het Agentschap, in rechtstreekse samenwerking met de Rijkskassier
- verzekeren van de continuïteit van de geautomatiseerde verrichtingen via de ICT-Recovery Site : als betrokken partij in de “business continuity planning” van het Agentschap (het geval van de Back Office) ; en vooral als coördinator van de activiteiten van de entiteit Systemen van het Agentschap
- verzekeren van de veiligheid van de elektronische gegevens, t.t.z. verzekeren van hun confidentialiteit, hun integriteit en hun beschikbaarheid
Alsbeheerderbeheren van de conformiteit met de interne normen (procedures, toelatingen, volmachten, samenwerking met de centrale entiteiten zoals de Inspectie van Financiën, de ICT van Financiën) en de externe (wetten, reglementen, schikkingen voor de overheidsopdrachten, doeltreffendheid en doelmatigheid van de openbare dienst)
teneinde
het verzekeren van de administratieve coherentie van de transacties
Voorbeelden van taken
- opvolgen op een omvattende wijze van de toepasselijke normen
- opstellen van de benchmarking met de andere DMO (debt managment offices)
Alscoachcoachen van de verantwoordelijken voor de entiteiten Back Office en Systemen die onder de bevoegdheid vallen van de Directeur Back Office en Systèmes
teneinde
verzekeren van de motivatie en de continuïteit van de prestaties
Voorbeelden van taken
- beheren van de beschikbaarheid van het personeel
- sociaal beheren indien vereist
- coördineren met P&O van de Thesaurie, ook voor de agenten van het Rentenfonds
Alsvertegenwoordigervertegenwoordigen van het Agentschap op technisch vlak in verband met de activiteit van de Back Office en de Systemen
teneinde
leveren van bijdrage van het Agentschap aan interne en externe forums, en verzamelen van informatie over de goede praktijken van de sector
Voorbeelden van taken
- coördineren van de externe contacten met strategische draagwijdte van de Back Office en van de Systemen
- deelnemen aan lokale en internationale werkgroepen en uitwisselingsgroepen van informatie
- deelnemen aan de vorming van afgevaardigden van derde landen die zich in een proces bevinden van opbouw van entiteiten van openbaar schuldbeheer
Positionering
De functie krijgt leiding van
De Administrateur van de Administratie « Financiering van de Staat en Financiële Markten » (FSFM)
De functie leidt : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|