Adviseur marketing & ontwikkeling - Onderdirecteur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBB166
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Opstellen van het marketingplan van het Agentschap van de Schuld (Belgian Debt Agency “BDA”)
teneinde
de strategische beslissingen voor te bereiden op lange termijn (door het lange-termijnmarketingplan) en op korte termijn (door het jaarlijks marketingplan), en tevens promotionele acties te organiseren.
Organiseren van de promotionele acties van de Belgische Staatsschuld hoofdzakelijk in het buitenland
teneinde
de internationale plaatsing van de producten van de Staatsschuld te bevorderen.
Ontwikkelen van financiële producten
teneinde
het productengamma aan te passen aan de evoluties in de internationale financiële markten, en aldus optimale plaatsingsopportuniteiten te creëren voor de Belgische Staatsschuld.
Resultaatgebieden
Alsbeleidsadviseurmarketingplannen voorstellen aan de Directeur Strategie en Risicobeheer van het Agentschap van de Schuld
teneinde
de strategische beslissingen terzake voor te bereiden
Voorbeelden van taken
- onderzoek verschillende opties qua producten, geografische afzetmarkten en potentiële investeerders
- onderzoek budgettaire implicaties van de marketinginitiatieven (roadshows, campagnes, presentaties)
- overleg met internationale en nationale financiële instellingen die mede de roadshows organiseren
Alsleidinggevende / coacheen groep medewerkers aansturen die instaan voor organisatorisch ondersteunende en analytische marketingactiviteiten
teneinde
de doelstellingen op het vlak van de schulduitgifte van het Agentschap te realiseren
Voorbeelden van taken
- bepalen van de prioriteiten
- sturing en ondersteuning van de medewerkers verzekeren
- controle en evaluatie (interne controlesysteem) organiseren
- rapporteren aan de Directeur Strategie en Risicobeheer van het Agentschap van de Schuldover de uitvoering van de marketingplannen
Alsorganisatorde promotie van de Belgische Staatsschuld organiseren (ontwerpen en uitwerken van marketingplannen)
teneinde
een publiek van institutionele beleggers, financiële instellingen, centrale banken en eventueel particulieren te bereiken
Voorbeelden van taken
- leiding van buitenlandse en soms ook binnenlandse roadshows
- overleg met internationale en nationale financiële instellingen
- overleg met internationale en nationale investeerders
Alsprojectleiderfinanciële producten ontwikkelen
teneinde
de plaatsing van de Schuld te bevorderen voornamelijk in het buitenland
Voorbeelden van taken
- overleg met andere relevante personen en instellingen
- onderzoeknaar diverse opties
- onderzoek naar implicaties, bijvoorbeeld inzake budget
- op punt stellen en actualiseren bestaande producten
Alsvertegenwoordiger / vertegenwoordigingsfunctieinternationale vergaderingen bijwonen in verband met schuldbeheer van centrale overheden, in veel gevallen georganiseerd door supranationale instellingen (zoals IMF, Europese Commissie)
teneinde
België te vertegenwoordigen
Voorbeelden van taken
- bijwonen vergaderingen als vertegenwoordiger van het Belgisch federaal schuldbeheer
- maken van presentaties die de Belgische schuldproducten in het centrum van de belangstelling plaatsen, en de Belgische financiële en conjuncturele context schetsen
Alsvertegenwoordiger / promotiefunctierelaties met andere overheidsinstellingen beheren met het oog op consolidatie van thesauriemiddelen
teneinde
de nood aan externe financiering van de Staat te verminderen
Voorbeelden van taken
- contacteren van andere overheidsinstellingen en pleiten voor netting van de thesauriemiddelen
- informatieverstrekking over het Agentschap als centrale schuld- en thesauriebeheerder van de Federale Staat
AlscommunicatorInformatie verspreiden over de federale schuld, bij institutionele investeerders, financiële instellingen, centrale banken en eventueel particulieren, en waken over het verzekeren van een optimale communicatie qua inhoud en timing
teneinde
kennis te verspreiden over, en goodwill op te wekken voor de Federale Schuld
Voorbeelden van taken
- waken over correcte en tijdige verspreiding persberichten
- efficiënte communicatie waarborgen en de relaties met de pers medebeheren
- redactie van het jaarverslag en van andere publicaties medesuperviseren
Alsexterne raadgeveronderhouden en actualiseren van de website, de documentatie en de gegevensbanken
teneinde
zo snel mogelijk te kunnen antwoorden op vragen van geïnteresseerden (burgers, investeerders,..)
Voorbeelden van taken
- zorgen voor de inhoudelijke coördinatie van de informatie op de website
- zorgen voor een aantrekkelijke vormgeving
- verzekeren dat de nodige financiële en economische documentatie alsook de statistieken en databases voorhanden zijn en geactualiseerd worden
- tijdige en correcte antwoorden formuleren of laten formuleren
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
organisaties/ondernemingen/
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere federale overheids[...]
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
buitenlandse
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
organisaties/ondernemingen/
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere federale overheids[...]
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
buitenlandse
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
De Adviseur-generaal strategie en risicobeheer - Directeur
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de implementatie van het door het Strategisch Comité van de schuld goedgekeurde marketingplan door de organisatie van de promotionele acties in binnen en buitenland
- de voorbereiding van nieuwe producten
- de relaties met andere overheidsinstellingen, investeerders en de pers in binnen en buitenland tijdens roadshows en externe contacten, inzoverre de overeengekomen strategie verwoord wordt
- het leiden van een groep van medewerkers
De functie moet autorisatie vragen voor
- de goedkeuring van hetmarketingplan
- de realisatie van voorgestelde nieuwe producten
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Budget rentelasten Rijksschuld: € 12,4 miljard. De Federale Overheidsschuld bedraagt in totaliteit € 350 miljard
Eigen werkbudget
Budget promotie van de Schuld : € 1.600.000
Andere kwantitatieve gegevens
1. Jaarlijks uitgiftevolume OLO : € 34 miljard
2. Jaarlijks uitgiftevolume Schatkistcertificaten : € 50 miljard
3. Dagelijkse kasverrichtingen : tot € 5 miljard
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- vooreerst aan de wetgeving en reglementering inzake de financiële producten van de Staat met inbegrip van de Rijksmiddelenbegroting die in Artikel 8 bepaalde beslissingsprocessen regelt.
- Daarbij komen de regelgeving voor overheden, alsook Belgische en buitenlandse regelgevingen, zoals inzake consumentenbescherming en verkoopsbeperkingen
Welke vernieuwingen
- vernieuwing inzake producten teneinde de evoluties in de financiële markten te kunnen leiden of volgen
- Vernieuwing ook inzake marketingstrategie teneinde marktaandeel te winnen
Gebaseerd op welk referentiekader
- "peers" als referentiekader, te weten andere sovereigns en andere concurrenten (zoals openbare schuldagentschappen en private emittenten)
- kwaliteitsnormen type EFQM, CAF
|