Afdrukken

Adviseur interne inspectie (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI267

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

Het coördineren van inhoudelijke en strategische activiteiten (beschreven in het proces)

teneinde

aan de hand van interne en externe gegevens en vaststellingen, op een permanente wijze, na te gaan of de reglementering (vb.: wetten, decreten, ordonnanties, besluiten, verdragen...), commentaar (vb.: instructies, handleidingen, rondzendbrieven...) en werkmethodes (Tax- on-Web, waarderingsmethodes...) beantwoorden aan de doelstellingen die in de strategische en operationele plannen van AAFisc vooropgesteld zijn, of de ingezette middelen die om deze doelstelling te bereiken toereikend zijn en of bepaalde moeilijkheden kunnen worden opgelost.

 

Het opbouwen en beheren van relaties met interagerende of betrokken leidinggevenden, medewerkers en instanties, coördineren over verschillende pijlers of eenheden van de administratie van de AAFisc heen en het valideren van het eindproduct (zoals het rapporteren van de resultaten en conclusies inzake de efficientie en uitwerking van de gebruikte methodes,...)

teneinde

de kwaliteitscontrole van de integriteit, als kwaliteitsstandaard, met betrekking tot de uitvoering van reglementeringen, commentaar en werkmethodes te verzekeren door continue verbetering en bewaking.

 

Resultaatgebieden
Als
coördinator
    het beheren van relaties met verschillende beleids- en organisatieniveaus en het afstemmen van de activiteiten

teneinde

    een kwaliteitsvolle en optimale productie (i.c. de opvolgingsmethode voor het bewaken van de integriteit) te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan interne en externe vergaderingen
  • het bepalen en opvolgen van de agenda
  • overleggen met alle managementniveau’s (centrale diensten en lijndiensten) binnen de Algemene Administratie van de Fiscaliteit
  • aansturen van de projecten; het valideren van de procesoutput

 

Als
organisator
    het organiseren van het overleg (bvb.: onder meer over indicatoren ) met verschillende beleids- en organisatieniveaus, het bevorderen van de inhoudelijke communicatie en het bewaken van het verloop van het proces

teneinde

    de verschillende activiteiten binnen het proces interne inspectie te stroomlijnen naar een kwaliteitsvol eindproduct

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van interne en externe vergaderingen
  • het samenbrengen van kennisgroepen
  • het bepalen van de middelen bij overleg buiten de AAFisc
  • het aanduiden van de delegaties voor onderhandelingen met andere administraties en instellingen
  • het opstarten van andere processen (o.m. managementprocessen)

 

Als
Referentiepersoon
    De referentie zijn voor het deontologisch kader en het integriteitsbeleid binnen de AAFisc

teneinde

    er over te waken dat de alle personeelsleden van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit
    handelen binnen het vooropgestelde deontologisch kader en volgens de vooropgestelde methodologie en werkprocessen.

 

Voorbeelden van taken
  • Actief bijdragen aan het opzetten van een gereputeerd kenniscentrum op het vlak van ambtelijke ethiek, integriteitsbeleid, integriteitsmanagement
  • De autoriteit zijn op het gebied van het correct toepassen en naleven van de normen en waarden tijdens de uitvoering van de werkprocessen en van de methodologie. Vragen komende van personeelsleden van alle niveaus hieromtrent beantwoorden
  • Coachen van medewerkers en leidinggevenden die behoren tot de geauditeerde diensten rond het correct toepassen van de deontologische code bij uitvoering van de werkprocessen en de methodologie
  • Participeren aan de uitwerking van projecten en moderniseringsprogramma’s met als doel het integriteitskader van de Algemene Administratie van de fiscaliteit te bewaken en aanbevelingen te doen op basis van zijn sterke technische kennis zodat de impact van procesveranderingen en integriteitsrisico’s correct worden ingeschat.
  • het inschatten van specifieke integriteitrisico's en het prioriteren van de dienstverleningsbehoeften

 

Als
ontwikkelaar
    het conceptueel schetsen van het inhoudelijk kader en het bepalen van de strategische krijtlijnen met impact op de organisatie

teneinde

    nieuwe of aangepaste vormen van opvolging (bvb.: onderzoek over de klantentevredenheid, het vertrouwen van de burgers en de ondernemingen in de Algemene Administratie van de Fiscaliteit
    , trendanalyse, statistische rapporten en analyses te ontwikkelen

 

Voorbeelden van taken
  • overleggen met andere nationale en internationale organisaties zoals andere federale overheidsdiensten en programmatorische overheidsdiensten, het Federaal Bureau voor Ambtelijke Ethiek, Intosai, …
    (benchmarking)
  • overleggen met de cel beleidsvoorbereiding
  • het uitwerken van concepten
  • het uitwerken van operationele strategieën

 

Als
deskundige/specialist
    het bestuderen, beoordelen en beslissen van opvolgingsprojecten en rapporten en van integriteitstudies

teneinde

    een betrouwbaar rapport aan het management van de AAFisc af te leveren dat toelaat beslissingen te nemen ter verbetering van de reglementering, commentaar en werkmethodes

 

Voorbeelden van taken
  • het bestuderen en beoordelen van opvolgingsrapporten
  • het goedkeuren van het eindproduct
  • het akkoord geven tot publicatie van het rapport in verband met de opvolging
  • het organiseren van vergaderingen met collega's met het oog op het meedelen van de doelstellingen van een project

 

Als
operationeel leidinggevende
    het evalueren en valideren van de werkzaamheden

teneinde

    te garanderen dat de kwaliteit en vorm overeenstemmen met de verwachtingen inzake een efficiënte en effectieve kwaliteitsopvolging

 

Voorbeelden van taken
  • het valideren van het eindproduct (bvb.: uitgewerkte opvolgingsmethode, rapport met resultaten en conclusies in verband met de efficiëntie en het effect van een maatregel )
  • het verdedigen van het standpunt van de AAFisc aangaande de gebruikte opvolgingsmethode
  • het sensibiliseren van leidinggevenden en hun medewerkers op het vlak van integer en ethisch verantwoord handelen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Eigen administratie en FOD

statistieken en adviezen

per brief, e-mail

ad hoc

Cel Beleidsvoorbereiding

schriftelijke en mondelinge vragen

per brief, e-mail

ad hoc

Inspectie van Financiën

schriftelijke en mondelinge vragen

per brief, e-mail

ad hoc

Collega’s en interne diensten

schriftelijke en mondelinge vragen, klachten en incidentmeldingen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

Andere overheden

Schriftelijke en mondelinge vragen, klachten en incidentmeldingen, statistieken en adviezen

als dossier

ad hoc

Parlement

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

FOD B&B

statistieken en indicaties

als dossier

ad hoc

Burgers, organisaties, verenigingen en rechtspersonen

Klachten, incidentmeldingen, schriftelijke en mondelinge informatie

per brief, e-mail

ad hoc

Rekenhof

schriftelijke en mondelinge vragen

per brief, e-mail

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Parlement

schriftelijke adviezen

als dossier

ad hoc

Cel Beleidsvoorbereiding

schriftelijke adviezen

als dossier

ad hoc

Andere overheden

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

management

inlichtingen, rapporten, schriftelijke adviezen

als dossier, vergadering, stuurgroep

ad hoc

Burgers, organisaties, verenigingen en rechtspersonen

inlichtingen

per brief, e-mail

ad hoc

Collega’s en interne diensten

rapporten, inlichtingen

per brief, e-mail

ad hoc

Gerechtelijke instanties

strafrechtelijke inbreuken

als dossier

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de adviseur-generaal organisatiebeheersing

de adviseur interne inspectie geeft functioneel leiding aan 1-40 Personen niveau A/B/C. Hij geeft functioneel leiding ter gelegenheid van de interne inspectieopdracht aan de personeelsleden en leidinggevenden van de dienst betrokken in de inspectieopdracht.

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • prioritering van de projecten
  • het ontwikkelen van concepten van preventie, detectie en sensibilisering
  • het aanduiden van de strategische krachtlijnen met betrekking tot de vorm en methode van de opvolging
  • de inhoud van de rapportering (statistische analyse, formulering van eerste conclusies ...

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • beslissingen die een impact kunnen hebben op het beleid en de inzet van nieuwe middelen
  • aanpassingen aan het opvolgingsproces

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. De opvolging van het effect van de regelgeving moet een optimale inning van de fiscale ontvangsten mogelijk maken; dit ten voordele van de Europese Gemeenschap, de federale overheid, de gemeenschappen en gewesten, de provincies, de gemeenten en de sociale zekerheid.
Het gaat hier over:
- directe belastingen: 45.257.343.260 EUR
- BTW en andere indirecte belastingen:26.091.349.520 EUR

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • • aan de krachtlijnen, de instructies en de wetgeving die van toepassing is voor de AAFisc • de instructies van de FOD B&B • het algemene beleid van het management • richtlijnen van de minister en de cel beleidsvoorbereiding

 

Welke vernieuwingen
  • • De functie kan nieuwe vormen of nieuwe methodes van opvolging voorstellen en doen ontwikkelen. • het voorstellen van verbeteringen en aanpassingen aan het opvolgingsproces • het uitwerken van concepten • het uitwerken van operationele strategieën

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • • de doelstellingen die in het algemeen bepaald worden door het strategisch managementplan enerzijds en de doelstellingen van de wetgeving anderzijds

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.