Attaché A2 risicobeheer (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DWO007
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)
Doel van de functie
Meewerken aan de ontwikkeling, de uitvoering en het beheer van een internationaal en nationaal beleid betreffende chemische en fysieke gevaren en risico’s
teneinde
een hoog niveau van bescherming van de gezondheid en het leefmilieu te verzekeren.
Resultaatgebieden
Alsdeskundige/specialisthet identificeren, analyseren, samenvatten, integreren en ter beschikking stellen van beschikbare relevante wetenschappelijke, technische en juridische bijdragen en van zijn expertise aan verschillende doelgroepen
teneinde
bij te dragen aan de ontwikkeling van het beleid met betrekking tot de expertise, het werk bij te sturen en een optimale strategie te ontwikkelen en te bekomen
Voorbeelden van taken
- verzekeren van de opvolging van de technische en wetenschappelijke dossiers, omtrent hun volledigheid, consistentie, kwaliteit en algemene conformiteit met de wettelijke of de in de internationale context voorziene vereisten, waken over de finale redactie van wetenschappelijke rapporten (bv. rapport van risico-evaluatie)
- deelnemen aan werkgroepen op nationaal, Europees en internationaal niveau, voorstellen en verdedigen van rapporten en dit, op nationaal, Europees en internationaal niveau , antwoorden op parlementaire vragen, op vragen van derden en het Kabinet
- leveren van input voor beleidsadviezen door relevante informaties op te zoeken in de gepubliceerde artikels en in de gespecialiseerde wetenschappelijke pers ; parlementaire vragen en vragen van derden en van het kabinet beantwoorden – opzoeken, analyseren van gegevens uit de literatuur, conclusies trekken
- vertalen van wetenschappelijk studiewerk naar het beleid toe (het verzamelen, analyseren, interpreteren en evalueren van beleidsrelevante informatie)
Alsdossierbeheerdereen nauwkeurige administratieve/technische/wetenschappelijke analyse van de dossiers uitvoeren en alle informatie integreren
teneinde
conclusies en adviezen te formuleren voor de betrokken partners
Voorbeelden van taken
- beheren van dossiers aangaande chemische producten, conform de Europese en nationale wetgeving
- communiceren met stakeholders ( incl. vraagsteller ) en met andere overheden
- organiseren van de nodige externe expertise ter ondersteuning van de beslissingen
- organiseren van vergaderingen met experten
- gemotiveerde wetenschappelijke beslissing opstellen en rekening houden met het standpunt van alle partijen
Alsstrategisch en beleidsadviseurevalueren, innoveren en voorbereiden van het beleid, rekening houdend met de Europese richtlijnen en andere Europese en internationale regelgeving in verband met chemische en fysieke gevaren en risico’s
teneinde
het nationaal, het Europees en het internationaal beleid te ontwikkelen
Voorbeelden van taken
- geven en schrijven van beleidsvoorstellen aangaande het beleid inzake chemische producten en het optreden als adviseur van chemische en fysieke gevaren en risico’s in relatie met andere beleidsdomeinen het organiseren en voorzitten van vergaderingen betreffende het beleid van chemische en fysieke gevaren en risico’s
- coördineren van het beslissingsproces (onderhandelen, het schrijven en bespreken van voorstellen met juristen en technische werkgroepen, het voorbereiden van Koninklijke Besluiten, ...)
- opvolgen en sturen van beleidsondersteunend studiewerk in kader van chemische en fysieke gevaren en risico’s
- identificeren van de juiste gesprekspartners binnen en buiten de eigen organisatie en het opbouwen van relaties en netwerken met de gesprekspartners
Alsvertegenwoordiger/internationaal onderhandelaarvoorstellen van standpunten opmaken en vertegenwoordigen van de dienst/de bevoegde autoriteit/België in nationale, Europese en internationale instellingen
teneinde
het Belgische standpunt inzake het beleid van chemische en fysieke gevaren en risico’s te verdedigen
Voorbeelden van taken
- harmoniseren van het Belgische standpunt betreffende het beleid door het organiseren van verschillende vergaderingen
- deelnemen aan voorbereidende Europese en internationale vergaderingen om het Belgische standpunt te verdedigen en de besluitvorming te beïnvloeden
- vertegenwoordigen van België bij de onderhandelingen over de Europese wetgeving inzake chemische stoffen
- optreden als contactpunt bij de Europese Gemeenschap en het Europees agentschap voor het beleid inzake en fysieke gevaren en risico’s
Alsprojectleider en coördinatorhet plannen en coördineren van projecten (bv. studiewerk) en het waarnemen van het operationeel beheer
teneinde
tot een optimale evolutie van de projecten te komen, rekening houdende met de termijnen en een goede werking van de cel te verzorgen
Voorbeelden van taken
- plannen van de taken van de medewerkers en experts en het aansturen van projectmedewerkers (het superviseren, begeleiden en coachen van de teams van externe en interne experts)
- conceptualiseren van projecten (beschrijving van doelstellingen, analyse van de noden om deze doelstellingen te realiseren, opstellen van budgettaire ramingen, identificering van experten en instanties, competenties,…) alsook het uitvoeren van deze projecten
- efficiënt beheren van de toegewezen middelen voor het realiseren van specifieke doelstellingen, dit conform de procedures die in overheidsinstellingen zijn opgelegd (budgetbeheer, personeelsbeheer,…)
Alscoach/functioneel verantwoordelijkebegeleiden, motiveren, ontwikkelen en opvolgen medewerkers
teneinde
de doelstellingen te behalen dankzij gemotiveerde en performante medewerkers
Voorbeelden van taken
- de opleidingsbehoefte(n) van de medewerkers schatten en desgevallend dit voorstellen, te waken over de theoretische en werkplekopleiding van nieuwe medewerkers
- bewerkstelligen van de ontwikkeling van medewerkers door middel van een regelmatige opvolging en het opstellen van ontwikkelcirkels en evaluaties
- een referentiepunt zijn voor de medewerkers en delen van kennis met medewerkers
- waken over de individuele begeleiding en over de ontwikkeling van de medewerkers, desgevallend deze te ontwikkelen evenals de eventuele gevoelige punten
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
kabinet, minister
|
studieverslagen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Europese instellingen
|
mondelinge vragen
|
informeel
|
ad hoc
|
collega's/afdelingshoofd/ externe experts
|
verslagen van vergaderingen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
Europese wetgeving
|
vergadering, stuurgroep ...
|
wekelijks
|
directeur-generaal
|
mondelinge adviezen
|
internet
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
wetenschappelijke info
|
|
ad hoc
|
Internationale organisaties
|
|
|
ad hoc
|
andere Europese lidstaten
|
|
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
kabinet, minister
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
collega's/ afdelingshoofd
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
dagelijks
|
Europese instellingen
|
rapporten
|
vergadering, stuurgroep ...
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
directeur-generaal
|
antwoorden op vragen
|
internet
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
vragen, resultaten, advies
|
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
|
|
ad hoc
|
andere Europese lidstaten
|
|
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
het diensthoofd "Risicobeheersing" /celhoofd
de functie geeft functioneel leiding aan maximaal 4 personen van niveau A, B, C of D
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- alles wat de dagelijkse opvolging en organisatie van het werk betreft
- alle noodzakelijke acties zonder dat dit financiële of politieke implicaties heeft
- informele contacten met het kabinet en andere externe actoren
De functie moet autorisatie vragen voor
- alle acties die financiële of politieke implicaties hebben
- het aanvragen van opleidingen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
300.000€
Eigen werkbudget
variabel in functie van de expert
Andere kwantitatieve gegevens
1. verschillende projecten waaraan verschillende externe deskundigen meehelpen; meestal duurt een project een aantal jaren
2. verschillende vergaderingen in het buitenland/jaar
3. verschillende vergaderingen in het binnenland/week
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de Europese wetgeving, richtlijnen en verordening inzake chemische en fysieke gevaren en risico’s, de Belgische wet- en regelgeving in het domein
Welke vernieuwingen
- elk advies dat gegeven wordt ter ontwikkeling van het beleid is vernieuwend omdat er in België op dit vlak nog niet veel is gebeurd. Bv. de risicobeoordeling van bestaande stoffen is pionierswerk.
- de wetgeving wordt constant uitgebreid en aangepast
- bijdragen tot het aanvullen op EU-niveau van de technische begeleidingsdocumenten (welke richtlijnen geven over hoe de risicobeoordeling voor bepaalde stoffen dient te gebeuren)
- actieve deelname aan de ontwikkeling van het Europese/internationale beleid door vervulling van de BE verplichtingen op dit vlak + beïnvloeding van het Europese/internationale beleid door deelname aan EU/internationale expertenforums
Gebaseerd op welk referentiekader
- wetenschappelijk onderzoek, vakliteratuur, netwerken, technische gidsen
|