Afdrukken

Adviseur ICT infrastructuur - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DIC041

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)




Doel van de functie

De activiteiten met betrekking tot de netwerkinfrastructuur en het informaticasysteem van de organisatie efficiënt leiden

teneinde

de gebruikers toe te laten hun taken efficiënt te vervullen, de optimale werking, de betrouwbaarheid en de evolutie van de informaticamiddelen te waarborgen en de interactie met onze verschillende partners te verzekeren (RVA, InterUI, Financiële Post, Extranet).

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    Alle activiteiten van het team 'Infrastructure' organiseren, plannen en opvolgen

teneinde

    een performant en goed geïntegreerd team te bekomen waarin de medewerkers optimaal presteren omdat ze zich gewaardeerd, begeleid en ondersteund weten.

 

Voorbeelden van taken
  • Vertegenwoordigen van het team binnen de ICT-afdeling (informatie- en communicatietechnologie), rapportage van de status en de performantie van het team naar de hiërarchische oversten en verzekeren van een collegiale samenwerking tussen alle medewerkers, ook van de andere teams
  • De prioriteiten en doelstellingen van de dienst vertalen naar concrete doelstellingen voor de individuele medewerkers, feedback geven op een constructieve wijze en de resultaten opvolgen en bijsturen;
  • Actief waken over het naleven van de visie en de waarden van HVW
  • Een operationele planning opstellen waarbij de werklast van elke medewerker en van de afdeling in haar geheel zichtbaar is ; beheren van alle inkomende vragen, de prioriteit inschalen en de nodige acties inplannen en opvolgen waarbij de aanvrager continu op de hoogte wordt gehouden;
  • Optreden als coördinator en organisator in geval van crisis.

 

Als
coach
    Zijn medewerkers begeleiden en ondersteunen

teneinde

    bij te dragen tot de ontwikkeling van hun competenties en tot een optimale realisatie van de resultaten

 

Voorbeelden van taken
  • De medewerkers begeleiden, opvolgen, ondersteunen en coachen; volgen van de ontwikkelingscirkels van de werknemers; Zorgen voor de ontwikkeling van hun competenties
  • Analyseren of er kritieke domeinen zijn waarin er onvoldoende competenties beschikbaar zijn en de nodige correctieve acties starten indien dat het geval is;
  • De efficiëntie van het team verbeteren door feedback en werkvergaderingen, door een constante evaluatie en permanente vorming.

 

Als
intern raadgever/adviseur
    Spontaan of op aanvraag verschillende technische scenario’s evalueren en de hiërarchische meerderen informeren

teneinde

    de mogelijkheid te bieden om de gepaste beslissingen te nemen, onder andere op het vlak van nieuwe investeringen

 

Voorbeelden van taken
  • Aan de hiërarchische meerderen oplossingen voorstellen om de prestaties, de betrouwbaarheid of de ergonomie van de IT-omgeving te verbeteren
  • Het opvolgen van de evolutie van de nieuwe technologieën, tools en methodologieën die beschikbaar zijn op de markt
  • Het voorstellen van technologieën, tools en methodes met een reële meerwaarde voor de afdeling en/of de instelling
  • Het opstellen van een roadmap (stappenplan) voor de afdeling, inclusief een opleidingsplan voor de teamleden in samenwerking met de HR-afdeling (personeelsbeheer)
  • Het uitvoeren van markt- en haalbaarheidsstudies ; de lastenboeken mee opstellen, de offertes vanuit technisch standpunt evalueren en de weerhouden oplossingen evalueren.

 

Als
projectleider
    Het opstellen, uitwerken, uitvoeren en opvolgen van een projectplan

teneinde

    de doelstellingen van het project te realiseren binnen de vooraf bepaalde parameters van timing, budget, risico’s, kwaliteit en scope (perimeter).

 

Voorbeelden van taken
  • Opstellen van het projectplan
  • Delegeren en opvolgen van de taken
  • Beheren van het budget
  • Communiceren naar alle stakeholders

 

Als
deskundige
    De ondersteuning en de voortdurende verbetering van de IT-omgeving verzekeren en de betrouwbaarheid ervan garanderen

teneinde

    de gebruikers de mogelijkheid te bieden om efficiënt de opdrachten van de instelling te vervullen.

 

Voorbeelden van taken
  • De algemene status van de systemen (mainframe, lokale servers, telecom) bewaken
  • De technische problemen in tweede/derde lijn oplossen en de medewerkers van de Service Delivery (sectie van de afdeling ICT verantwoordelijk voor de dienstverlening) bijstaan in complexere technische aangelegenheden
  • Schikkingen treffen zodat de recurrente taken (toezicht, dagelijks beheer, ...) kunnen worden overgedragen aan de medewerkers van de Service Delivery, en dit zowel voor de nieuwe als voor de bestaande platformen, toepassingen en systemen
  • De contacten met de externe leveranciers verzorgen en hun naleving van het contract/de SLA (service level agreement: contract tussen een dienstverlener en de HVW dat de vereiste kwaliteit van een dienst vastlegt) valideren
  • Het veiligheidsbeleid inzake de gegevens en het systeem bepalen (back-up, externe back-up van de kritieke gegevens, archivering) en een DRC-noodplan analyseren en opmaken (Disaster Recovery Center : plan voor herneming van de activiteit in geval van ramp )

 

Als
consultant
    De (project)verantwoordelijken van de volledige HVW bijstaan in technische ICT-aangelegenheden

teneinde

    hen te ontlasten van een deel van deze aangelegenheden en tot een professionele oplossing te komen die in de lijn ligt van de bestaande ICT-omgeving van de HVW.

 

Voorbeelden van taken
  • De organisatie bijstaan in het bepalen van de technische behoeften
  • Deelnemen aan projectvergaderingen
  • De rol vervullen van technische SPOC (contactpersoon) tussen de HVW en de leveranciers
  • Op objectieve wijze de organisatie adviseren met betrekking tot aspecten van beschikbaarheid, performantie, back-up/recovery (de continuïteit van de dienst verzekeren en gegevensverlies voorkomen), ...

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Algemene Directie

Beslissingen, adviezen, vragen, feedback

Omzendbrief, post, e-mail, vergadering, persoonlijk contact

Ad hoc

Directie ICT

Beslissingen, adviezen, vragen, feedback

E-mail, vergadering, telefoon, persoonlijk contact

Elke dag / elke week

Collega's ICT

Adviezen, vragen, feedback

E-mail, vergadering, telefoon, persoonlijk contact

Elke dag / elke week

Gebruikers en lijnmanagement van de organisatie

Vragen, feedback

E-mail, vergadering, telefoon, persoonlijk contact

Ad hoc

Andere overheidsdiensten

Adviezen, vragen

Post, e-mail, vergadering, persoonlijk contact

Ad hoc

Externe leveranciers

Adviezen, vragen, productinformatie

Post, e-mail, vergadering, persoonlijk contact

Ad hoc

Media

Productinformatie, technische en marktevoluties

E-mail, web, geschreven pers

Permanent

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Algemene Directie

Adviezen, vragen, feedback

Omzendbrief, post, e-mail, vergadering, persoonlijk contact

Ad hoc

Directie ICT

Adviezen, vragen, feedback

E-mail, vergadering, telefoon, persoonlijk contact

Elke dag / elke week

Collega's ICT

Adviezen, vragen, feedback

E-mail, vergadering, telefoon, persoonlijk contact

Elke dag / elke week

Gebruikers en lijnmanagement van de organisatie

Adviezen

E-mail, vergadering, telefoon, persoonlijk contact

Ad hoc

Andere overheidsdiensten

Adviezen en vragen

Post, e-mail, vergadering, persoonlijk contact

Ad hoc

Externe leveranciers

Adviezen en vragen

Post, e-mail, vergadering, persoonlijk contact

Ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur ICT

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • Operationele planning van de dienst
  • Operationele beslissingen
  • Interventieaanvragen bij leveranciers in het kader van lopende contracten
  • Onderzoekspistes met het oog op structurele verbeteringen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Uitgaven
  • Bepaling of wijziging van standaarden
  • Geplande onderbrekingen van de operationele beschikbaarheid (in samenwerking met Service Delivery)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetgeving op de overheidsopdrachten
  • richtlijnen betreffende het aankoopbeleid van een overheidsinstelling
  • minimale veiligheidsnormen die van toepassing zijn op de OISZ

 

Welke vernieuwingen
  • Een solide basisomgeving inrichten, opgebouwd en beheerd volgens de geldende beste praktijken.
  • Een analyse van de nieuwe technologieën en marktevoluties en een evaluatie van hun nut in geval van een eventuele implementering bij de HVW.

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • regelgeving van de Kruispuntbank en minimale veiligheidsnormen
  • permanente evolutie van de informaticatechnologie en -markt
  • best practices die hun waarde bewezen hebben bij andere (federale) instellingen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.