Afdrukken

Adviseur ICT development - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DIC040

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)




Doel van de functie

Leiden van de activiteiten van ontwikkeling van efficiënte en geactualiseerde informaticatoepassingen, en deze doen evolueren volgens de behoeften van de instelling en de beschikbare technologische innovaties

teneinde

optimaal te voldoen aan de operationele behoeften van de gebruikers op het vlak van informatica, in het kader van de opdrachten van de instelling.

 

Resultaatgebieden
Als
adjunt van de verantwoordelijke
    De Directeur van de afdeling ICT (informatie- en communicatietechnologie) vervangen in de verschillende taken met betrekking tot zijn rol als diensthoofd, zowel binnen de afdeling als op het vlak van externe vertegenwoordiging

teneinde

    de continuïteit en de goede werking van de afdeling ICT te garanderen.

 

Voorbeelden van taken
  • Toezicht houden op de medewerkers van de afdeling, in samenwerking met de directeur ICT
  • Project- en opleidingsplannen opstellen binnen de afdeling, in samenwerking met de directeur ICT
  • De functiebeschrijvingen en de personeelsbehoeften binnen de afdeling beheren, in samenwerking met de directeur ICT
  • De belangen van de ICT-organisatie vrijwaren op het niveau van de Directie en de voor de afdeling ICT relevante informatie en signalen opvangen

 

Als
leidinggevende
    Alle activiteiten van het development team organiseren, plannen en opvolgen

teneinde

    een performant en goed geïntegreerd team te bekomen waarin de medewerkers optimaal presteren omdat ze zich gewaardeerd, begeleid en ondersteund weten.

 

Voorbeelden van taken
  • Vertegenwoordigen van het team binnen de ICT-afdeling ; rapportage van de status en de performantie van het team naar de hiërarchische oversten.
  • Verzekeren van een collegiale samenwerking tussen alle medewerkers, ook van andere teams ; actief waken over het naleven van de visie en de waarden van HVW.
  • De prioriteiten en doelstellingen van het development team vertalen naar concrete doelstellingen voor de individuele medewerkers, feedback geven op een constructieve wijze, de resultaten opvolgen en bijsturen
  • Operationele planning opstellen waarbij de werklast van elke medewerker en van de afdeling in haar geheel zichtbaar is ; beheersen van alle inkomende vragen, de prioriteit inschalen en de nodige acties inplannen en opvolgen waarbij de aanvrager continu op de hoogte wordt gehouden.
  • Optreden als coördinator en organisator in geval van crisis.

 

Als
coach
    Zijn medewerkers begeleiden en ondersteunen

teneinde

    bij te dragen tot de ontwikkeling van hun competenties en tot een optimale realisatie van de resultaten

 

Voorbeelden van taken
  • De medewerkers begeleiden, opvolgen, ondersteunen en coachen; volgen van de ontwikkelingscirkels van de werknemers. Zorgen voor de ontwikkeling van zijn of haar competenties.
  • Analyseren of er kritieke domeinen zijn waarin er onvoldoende competenties beschikbaar zijn, en de nodige correctieve acties starten indien dat het geval is.
  • De efficiënte van het team verbeteren door feedback en werkvergaderingen, door een constante evaluatie en permanente vorming.

 

Als
adviseur
    Spontaan of op aanvraag verschillende technische scenario’s evalueren en de hiërarchische meerderen informeren

teneinde

    de mogelijkheid te bieden om de gepaste beslissingen te nemen, onder andere op het vlak van nieuwe investeringen

 

Voorbeelden van taken
  • Aan de hiërarchische meerderen oplossingen voorstellen om de prestaties, de betrouwbaarheid of de ergonomie van de IT-omgeving te verbeteren.
  • Het opvolgen van de evolutie van nieuwe technologieën, tools en methodologieën in de markt ; het voorstellen van technologieën, tools en methodes met een reële meerwaarde voor de afdeling en/of de instelling.
  • Het opstellen van een roadmap voor de afdeling, inclusief het opleidingsplan voor de teamleden ism. de HR-afdeling.
  • Markt- en haalbaarheidsstudies uitvoeren.
  • De lastenboeken mee opstellen, de offertes vanuit technisch standpunt evalueren en de weerhouden oplossingen evalueren.

 

Als
deskundige
    uitwerken van methodologieën voor de ontwikkeling van software

teneinde

    deze ontwikkelingen op uniforme, gestandaardiseerde, gedocumenteerde en voorspelbare wijze uit te voeren en op te kunnen volgen.

 

Voorbeelden van taken
  • standaardiseren van de software development instrumenten


  • ontwikkelen en opleiden van de medewerkers inzake de methodologie en de instrumenten
  • verzekeren van de coherentie bij de toepassing van de methodologie en de instrumenten

 

Als
projectleider
    Het opstellen, uitwerken, uitvoeren en opvolgen van een project plan

teneinde

    de doelstellingen van het project te realiseren binnen de gegeven parameters van timing, budget, risico’s, kwaliteit en scope (perimeter).

 

Voorbeelden van taken
  • Opstellen van het projectplan
  • Delegeren en opvolgen van taken
  • Beheren van het budget
  • Communiceren naar alle betrokken partijen

 

Als
analist
    in kaart brengen van de ICT-behoeften van de organisatie en voorstellen formuleren tot bestaande of nieuwe technologische oplossingen

teneinde

    optimale oplossingen uit te werken ter verhoging van de efficiëntie, ter verlaging van de kost of ter transformatie van een business process (beroep)

 

Voorbeelden van taken
  • Uitvoeren van haalbaarheidsstudies
  • Vertalen van de behoeften van de gebruikers en van de organisatie naar technische specificaties
  • Opmaken van bestekken
  • Formuleren van verbetervoorstellen voor de huidige procedures/processen op basis van de eigen expertise en ervaring
  • Nagaan of de oplossingen kaderen in de langetermijnvisie van de afdeling ICT

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Algemene directie

Beslissingen, adviezen, vragen, feedback

Circulaire, post, e-mail, vergadering, persoonlijk contact

Ad hoc

Directie ICT

Beslissingen, adviezen, vragen, feedback

e-mail, vergadering, telefoon, persoonlijk contact

Dagelijks / wekelijks

Collega’s ICT

Adviezen, vragen, feedback

e-mail, vergadering, telefoon, persoonlijk contact

Dagelijks / wekelijks

Gebruikers en lijnmanagement organisatie

Vragen, feedback

e-mail, vergadering, telefoon, persoonlijk contact

Ad hoc

Andere overheidsdiensten

Adviezen, vragen

post, e-mail, vergadering, persoonlijk contact

Ad hoc

Externe leveranciers

Adviezen, vragen, productinformatie

post, e-mail, vergadering, persoonlijk contact

Ad hoc

Media

Productinformatie, markt- en technische evoluties

e-mail, web, geschreven pers

Continu

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Algemene directie

Adviezen, vragen, feedback

Circulaire, post, e-mail, vergadering, persoonlijk contact

Ad hoc

Directie ICT

Adviezen, vragen, feedback

e-mail, vergadering, telefoon, persoonlijk contact

Dagelijks / wekelijks

Collega’s ICT

Adviezen, vragen, feedback

e-mail, vergadering, telefoon, persoonlijk contact

Dagelijks / wekelijks

Gebruikers en lijnmanagement organisatie

Adviezen

e-mail, vergadering, telefoon, persoonlijk contact

Ad hoc

Andere overheidsdiensten

Adviezen en vragen

post, e-mail, vergadering, persoonlijk contact

Ad hoc

Externe leveranciers

Adviezen en vragen

post, e-mail, vergadering, persoonlijk contact

Ad hoc

Algemene directie

Adviezen, vragen, feedback

Circulaire, post, e-mail, vergadering, persoonlijk contact

Ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur ICT n-1

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • Operationele planning van de dienst
  • Operationele beslissingen
  • Interventieaanvragen bij leveranciers in kader van lopende contracten
  • Onderzoekspistes voor structurele verbeteringen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Uitgaven
  • Bepalen cq. veranderen van standaarden
  • Geplande onderbrekingen van de operationele beschikbaarheid (i.s.m. service delivery)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wetgeving over overheidsopdrachten
  • richtlijnen over het aankoopbeleid van een openbare instelling
  • minimale veiligheidsnormen van toepassing voor de OISZ

 

Welke vernieuwingen
  • Een betere afstemming tussen ICT en organisatie; dit onder andere door de analyse en implementatie van een daartoe gepaste methodologie.
  • Ontwikkeling van een elegante, pragmatische en beheersbare applicatie-architectuur onder controle van de HVW.
  • ontwikkelingstools, programmeertalen, monitoringtools, gegevensopslag

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • reglementering Kruispuntbank en minimale veiligheidsnormen
  • permanente evolutie van de informaticatechnologie en –markt
  • best practices die hun waarde hebben bewezen bij andere (federale) instellingen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.