Departementshoofd ICT (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : IIC018
Niveau: A
Klasse : A5 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Het ICT-beleid van de organisatie ontwikkelen en de installatie van aangepaste informaticatoepassingen (hardware, software, specifieke toepassingen, netwerken, enz.) voorstellen en verzekeren
teneinde
de strategische en operationele doelstellingen van de organisatie op het vlak van ICT te verwezenlijken.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevende
teneinde
een optimale dienstverlening te bieden via competente medewerkers en efficiënte prestaties
Voorbeelden van taken
- meewerken aan de rekrutering van nieuwe personeelsleden
- de motivatie van en de samenwerking tussen de teamleden verzekeren
- regelmatig de activiteiten van de teamleden opvolgen om ervoor te zorgen dat de vooropgestelde prestatienormen worden gehaald
- het personeelsplan opstellen
Alscoachbegeleiden van de medewerkers in hun ontwikkeling
teneinde
iedereen de gelegenheid te bieden zijn/haar kennis en competenties te ontplooien
Voorbeelden van taken
- ondersteuning, expertise en een bredere visie aanbieden om ondervonden moeilijkheden te deblokkeren
- luisteren naar de teamleden en hen raad geven bij moeilijkheden
- opleiden van de medewerkers of hun opleiding verzekeren en kennis doorgeven
- organiseren van individuele gesprekken
Alsbusiness analistkennis nemen en analyseren van de behoeften van het management (die blijken uit het managementplan) en van de behoeften van de gebruikers
teneinde
deze richtlijnen te vertalen in activiteitsprojecten (aanpassing van of nieuw materiaal, software, enz. ) voor de aangestuurde ICT-cel
Voorbeelden van taken
- de behoeften inzake ICT van zowel het management als de gebruikers integreren door aandacht te hebben voor de samenhang tussen deze behoeften op lange termijn en voor de technologische mogelijkheden
- een actieplan voorstellen dat beantwoordt aan de behoeften van de verschillende partijen, rekening houdend met de budgettaire beperkingen
- risicoanalyses uitvoeren, dit wil zeggen vastleggen welke de gevolgen zijn bij de keuze voor een bepaalde oplossing
- op eigen initiatief projecten voorstellen ter verbetering van de informaticastructuur van de organisatie
- meewerken aan de opmaak van bestekken
Alscoördinatorverdelen van de taken en de activiteiten onder de teamleden met een aangepaste tijdsplanning
teneinde
de realisatie van de opdrachten te garanderen (continue opdrachten zoals de helpdesk of tijdelijke opdrachten zoals een nieuw project) binnen de vooropgestelde termijnen en het budget
Voorbeelden van taken
- de verantwoordelijkheden verdelen onder de medewerkers naargelang hun competenties
- een planning voor het realiseren van de opdrachten uitwerken, rekening houdend met de gestelde termijnen, de budgetten, het aantal personen en hun competenties; regelmatig deze planning aanpassen in functie van nieuwe aangebrachte opdrachten
- deze planning ter goedkeuring indienen bij het directiecomité
- de tijdsplanning volgen: zowel de termijnen die worden opgelegd (voor projecten waarbij de deadline belangrijk is, zoals de installatie van een werkpost voor een nieuwe medewerker), als de deadlines vastgelegd door de functiehouder zelf volgens zijn/haar prioriteiten
Alssponsor van projecten / projectmanagersuperviseren van alle lopende projecten samen met het management van de gebruikers en, naargelang de omvang van de organisatie, zelf optreden als projectbeheerder en het te realiseren project (laten) beschrijven en de middelen die nodig zijn voor de realisatie ervan inzetten en op elkaar afstemmen
teneinde
de goede uitvoering van de projecten te verzekeren en de beoogde resultaten te behalen binnen de vastgestelde tijdsplanning en het budget
Voorbeelden van taken
- het budget beheren (aankoop van materiaal en gebruik van externe middelen zoals consultants/outsourcing); deelnemen aan aankoopprocedures (overheidsopdrachten) door de technische clausules op te maken en de offertes te selecteren
- oordelen of een aanvraag gegrond is en de bestaande situatie (laten) analyseren in termen van de opvolgingsprocessen, de gebruikte hardware of software en de concrete behoeften van (het management van) de gebruikers
- het te realiseren project uitwerken (een beschrijving opmaken van de verschillende stappen, van de interne en/of externe betrokken partijen, de tijdsplanning, het budget, enz.)
- de opleiding van de gebruikers organiseren en eventueel zelf geven
- eventueel zelf tussenkomen als lid van het project door als ICT-specialist op te treden (netwerkbeheerder, systeembeheerder, helpdesk, programmeur, enz.) om een mogelijk gebrek aan middelen te compenseren
Alskennisbeheerderopvolgen van technologische en andere evoluties in het vakgebied
teneinde
geschikte oplossingen voor problemen te bieden door optimaal in te spelen op nieuwe mogelijkheden
Voorbeelden van taken
- leveranciers ontmoeten/ontvangen om op de hoogte gehouden te worden van de nieuwigheden in het vakgebied
- zijn/haar kennisniveau onderhouden door wetenschappelijke en vakliteratuur door te nemen; de nieuwe richtlijnen van FEDICT kennen
- deelnemen aan congressen en aan opleidingen
- de potentiële leveranciers kennen en hun bijzonderheden voor de procedures die niet dienen te gebeuren via een openbare aanbesteding
- deelnemen aan interne en externe werkgroepen inzake ICT/networking
Alsbeleidsadviseurhet ICT-beleid van de organisatie ontwikkelen in overeenstemming met andere organisaties (FEDICT, andere FOD's, enz.)
teneinde
de verschillende projecten te kaderen in een algemene visie
Voorbeelden van taken
- opstellen van een ICT-beleidsplan voor 3 jaar, rekening houdend met het advies van de verantwoordelijke ICT-veiligheid hierover
- deelnemen aan interne en externe werkgroepen in verband met ICT/networking om op te volgen wat de andere organisaties doen
- kijken naar de mogelijkheden van outsourcing/insourcing
- de prioriteiten van de projecten bepalen/ondersteuning bieden bij het bepalen van de prioriteiten tussen de aanvragen voor nieuwe toepassingen
- nieuwe informaticaprojecten voorstellen bij de gebruikers en het management
Alsrapporteurde directie en de gebruikers informeren over de vooruitgang en de stand van zaken van de lopende projecten
teneinde
hen op de hoogte te houden van de projecten
Voorbeelden van taken
- presentaties geven voor het directiecomité
- het directiecomité toestemming vragen voor bepaalde beslissingen
- de communicatie van verschillende projecten naar de gebruikers verzorgen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
klachten/antwoorden
|
|
|
externe bedrijven
|
materiële informatie, middelen en oplossingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
adviseur-ICT security
|
|
|
|
|
advies, medewerking, richtlijnen
|
als dossier/brief/mail..
|
ad hoc
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
verantwoordelijke van de organisatie
|
de staat van vooruitgang
|
vergadering, stuurgroep ...
|
wekelijks
|
externe firma's
|
offerteaanvraag, instructies voor onderaanneming
|
gestructureerd
|
ad hoc
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
directeur-generaal ICT of algemene zaken (grote organisaties)
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de interne of uitbestede ontwikkeling (binnen de budgettaire grenzen) van programma's
- de structuur en de planning van het te realiseren project
- de voorgestelde oplossingen (binnen de standaarden van de organisatie)
- het gebruik van het toegekende budget
- de uitvoeringstermijnen wanneer deze niet opgelegd worden (bv. veranderingen te wijten aan een wijziging van de wetgeving die op een bepaald moment van kracht wordt)
- de organisatie van zijn/haar werk en van dat van de medewerkers
De functie moet autorisatie vragen voor
- elke overschrijding van het budget of onvoorziene uitgaven
- de opmaak van budgetten die toegekend zijn aan verschillende projecten
- de configuratie die toegekend is aan de gebruikers
Impact
Totaal werkbudget entiteit
/
Eigen werkbudget
/
Andere kwantitatieve gegevens
1. /
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de budgettaire en technologische beperkingen, de behoeften van (het management van) de gebruikers
- de richtlijnen voorgeschreven door Fedict
- de privacyregeling, openbare aankoop
Welke vernieuwingen
- het type oplossing dat, rekening houdend met de behoeften van de gebruikers en de technische en budgettaire mogelijkheden, voorgesteld wordt
- verbeteringen inzake informatica voorstellen (hardware, software, proces) voor de organisatie
- zoeken naar oplossingen voor tijdelijke problemen (bugs)
Gebaseerd op welk referentiekader
- de contacten met collega's van andere organisaties
- opleidingen en seminaries
|