Assistent begeleidingsteam (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : SD011
Niveau: B
Functiefamilie : Ondersteuners Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Zorgen voor de promotie van de geïnformatiseerde toepassingen en procedures bij de medewerkers van de verschillende werkloosheidsbureaus alsook de begeleiding, de opleiding en de opvolging van die laatsten
teneinde
bij te dragen tot een correct en eenvormig gebruik van de geïnformatiseerde toepassingen en procedures.
Resultaatgebieden
Alslid van het begeleidingsteamde medewerkers in de werkloosheidsbureaus bewust maken van de mogelijkheden van de informaticatoepassingen en hen ondersteunen in het gebruik ervan
teneinde
hen in staat te stellen de informaticatoepassingen optimaal te gebruiken.
Voorbeelden van taken
- Het conceptualiseren en geven van opleidingen, het verifiëren en opvolgen van de overdracht van kennis en, indien nodig, bijsturen
- Het “on the job”-begeleiden van de eindgebruikers bij het leren, het gebruiken en bij het oplossen van punctuele problemen die worden vastgesteld bij het gebruik van de toepassingen
- Het optreden als klankbord voor de gebruikers naar collega’s of diensthoofden op het hoofdbestuur toe bij structurele problemen en het communiceren van de feedback na overleg naar de gebruikers toe
Alscontactpersoonantwoorden op vragen van de gebruikers en de meer ingewikkelde vragen overmaken aan de bevoegde diensten
teneinde
hen maximaal te ondersteunen bij het gebruik van de informaticatoepassingen
Voorbeelden van taken
- Antwoorden op vragen om informatie
- Het overmaken van handleidingen en de nodige informatie voor het gebruik van de toepassingen
- Het antwoorden op vragen van gebruikers en ze overmaken aan collega’s in geval van een ingewikkeld probleem
Alsadministratieve hulpzorgen voor de opvolging van de procedures en het gebruik van de informaticatoepassingen door de werkloosheidsbureaus
teneinde
te zorgen voor een eenvormige toepassing van de richtlijnen en de informaticaprogramma’s en/of meer gebruiksgemak voor de medewerker
Voorbeelden van taken
- Het verifiëren van het gebruik van de informaticatoepassingen in de verschillende werkloosheidsbureaus
- Fouten analyseren, evalueren en correcties en verbeteringen voorstellen
- Het correcte gebruik van de toepassingen uitleggen aan de medewerkers
Alsgegevensbeheerderde informatie betreffende de procedures en de opleidingen verzamelen, bijwerken en klasseren
teneinde
de nodige informatie voor het gebruik van de informaticatoepassingen ter beschikking te stellen van de gebruikers
Voorbeelden van taken
- Opmaken en bijwerken van gebruikershandleidingen
- Klasseren van de procedures en handleidingen in een informatiebeheerssysteem
- De handleidingen ter beschikking stellen van de gebruikers
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Toepassingsanalisten
|
Nieuwigheden in de programma’s, nieuwe programma’s, opgeloste problemen
|
Mondeling, schriftelijk
|
Ad hoc
|
Informatica-assistenten
|
Informatie over de problemen die de gebruikers ondervinden
|
Mondeling, schriftelijk
|
Dagelijks
|
Eindgebruikers
|
Ervaren problemen
|
Mondeling (ter plaatse of via de telefoon), schriftelijk (mail, nota’s)
|
Dagelijks
|
Directie ICT
|
Opgeloste problemen, antwoorden op vragen/klachten van gebruikers
|
Mondeling, schriftelijk
|
Ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Toepassingsanalisten
|
Te realiseren wijzigingen in programma’s ingevolge opmerkingen gebruikers
|
Mondeling, schriftelijk (mail, nota’s)
|
Ad hoc
|
Informatica-assistenten
|
Informatie over de problemen die de gebruikers ondervinden (rol van doublure)
|
Mondeling, schriftelijk (mail)
|
Dagelijks
|
Eindgebruikers
|
Nieuwe programma’s, wijziging in die programma’s, antwoorden op vragen, richtlijnen voor het gebruik van de programma’s
|
Mondeling (ter plaatse en/of aan de telefoon), schriftelijk (mail, nota’s, support gebruik programma’s, opleiding, handleidingen, werkfiches)
|
Dagelijks
|
Directie ICT
|
Vragen/klachten gebruikers
|
Mondeling, schriftelijk
|
Ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Attaché A2 - Diensthoofd
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het beantwoorden van de vragen van de gebruikers
- het plannen van de bezoeken in de werkloosheidsbureaus
- het voorbereiden van de opleidingsdragers
- het optreden als klankbord op het hoofdbestuur voor de problemen
- het geven van een opleiding aan de eindgebruikers volgens de behoeften
De functie moet autorisatie vragen voor
- het publiceren van de werkfiches, gebruikershandleidingen
- het aanbrengen van een wijziging in de toepassingen, programma’s en onderrichtingen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
/
Eigen werkbudget
/
Andere kwantitatieve gegevens
1. Aantal dagen begeleiding per maand in de werkloosheidsbureaus
2. Aantal bezochte werkloosheidsbureaus in de loop van de maand
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Richtlijnen, onderrichtingen betreffende de basisopdrachten
- Richtlijnen, onderrichtingen betreffende de procedures van de informaticatoepassingen
- Interne procedures, de te contacteren personen en de contactmodaliteiten voor het oplossen van informaticaproblemen
Welke vernieuwingen
- Uitwerken van opleidingen en ondersteunend materiaal voor de nieuwe informaticaprogramma’s (gebruikershandleiding, werkfiches, fiches “getting started”).
Gebaseerd op welk referentiekader
- RVA-reglement betreffende de informatieveiligheid
- Visie, missie en strategie van de RVA en van de directies Werkprocessen en ICT
|