Attaché A2 analyse - Expert (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBV164
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)
Doel van de functie
Instaan voor de stragische analyses over het fenomeen waarin men gespecialiseerd is door informatie uit een gespecialiseerd onderzoeksdomein op te zoeken, te verwerken en te analyseren met behulp van gestructureerde analysetechnieken en doorgedreven redactie- en reviewtechnieken
teneinde
mogelijke bedreigingen van de fundamentele belangen van de Belgische Staat en haar burgers in kaart te brengen en mee te helpen voorkomen.
Spontaan adviseren, waarschuwen en optreden als referentiepersoon betreffende het specialisatiedomein om vragen van de directie en de overheden beantwoorden
teneinde
te helpen bij het nemen van strategische beslissingen in materies die verbonden zijn aan de bescherming van de nationale veiligheid.
Resultaatgebieden
Alsanalistiedere inlichting, over de dossiers en geopolitieke regio’s heen, i.v.m. een bepaald fenomeen verbonden met de Veiligheid van de Staat binnen het specialisatiedomein verzamelen, bestuderen, verwerken en analyseren aan de hand van gestructureerde analysetechnieken
teneinde
de risico’s voor de nationale veiligheid te zien aankomen en te kunnen evalueren.
Voorbeelden van taken
- Werken in teamverband, systematisch overleggen en informatie uitwisselen met collega’s.
- Uitwerken van een planning betreffende de in te winnen informatie in functie van de vooropgestelde onderzoeksopdrachten/grotere projecten die door de directie van de Veiligheid van de Staat worden aangevraagd.
- Interne of externe partners raadplegen om de verzamelde informatie in een context te plaatsen, te begrijpen en in perspectief te plaatsen.
- Ontwerpen, uitvoeren en begeleiden van projecten van beperkte omvang.
Alsexpertontwikkelen van expertise binnen een specifiek domein verbonden met de opdrachten van de Veiligheid van de Staat en optreden als referentiepersoon die de directie adviseert over een bepaald fenomeen
teneinde
bij te dragen tot het nemen van kwaliteitsvolle beslissingen.
Voorbeelden van taken
- Beschikken over een praktische kennis van gestructureerde inlichtingenanalysetechnieken en –attitudes en toepassen van deze technieken.
- Hanteren van redactie- en reviewprocessen van analyseproducten.
- Instaan voor het leveren van de bijdrage aan het jaarverslag van de VSSE over het expertisedomein.
- Op proactieve wijze de ontwikkelingen binnen het expertisedomein detecteren.
- Deelnemen aan werkgroepen, opleidingen, colloquia om de kennis op peil te houden en uit te wisselen.
Alsspecialistinvesteren in het verwerven van kennis op het vlak van ofwel een buiteneuropese taal of talen, ofwel regiokennis, ofwel analysetechnieken en -methoden
teneinde
zich op een doorgedreven manier te specialiseren in één van deze expertisedomeinen.
Voorbeelden van taken
- Streven naar niveau B2 van het Europees referentiekader in een buiteneuropese taal zoals Russisch, Chinees, Arabisch, Turks,…
- Streven naar een doorgedreven kennis van maatschappelijke en sociale dynamieken in een bepaalde geopolitieke regio.
- Streven naar het verwerven van doorgedreven kennis inzake gestructureerde inlichtingen-analyse-methoden.
- Nieuwe methodes voor het verzamelen van gegevens voorstellen en ontwikkelen overeenkomstig de geldende wetgeving.
Alsextern raadgever/adviseuradviezen formuleren, nota’s opstellen en de overheden adviseren
teneinde
efficiënte hulp te bieden bij beslissingen over materies verbonden met de nationale veiligheid.
Voorbeelden van taken
- De informatieaanvragen van de (Belgische of buitenlandse) overheden beantwoorden.
- Syntheseverslagen opstellen waarin verschillende informatiebronnen opgenomen zijn.
- Verslag uitbrengen aan de interne hiërarchie.
- Vaak in zeer korte tijd risico-evaluaties uitvoeren.
- Rapportering van de onderzoeksdossiers en synthesenota’s aan de directe overste en/of bevoegde Belgische autoriteiten, andere overheidsinstellingen en/of buitenlandse zusterdiensten.
Alsvertegenwoordigerrelaties met externe partners (in België en in het buitenland) onderhouden
teneinde
het standpunt van de Veiligheid van de Staat te verdedigen.
Voorbeelden van taken
- Voorbereiden van en deelname aan interne en externe bilaterale en multilaterale (internationale) vergaderingen.
- Spreken in naam van de Veiligheid van de Staat naar aanleiding van opdrachten in het buitenland.
- Een contactpersoon zijn voor buitenlandse correspondenten.
- Een contactnetwerk met de externe partners uitbouwen.
- De methodes en de doelstellingen van de Veiligheid van de Staat voorstellen.
Alsorganisator(nieuwe) werkmethodes opstellen en het gebruik van efficiënte en conforme methodes garanderen
teneinde
te verzekeren dat de informatie op het goede ogenblik beschikbaar is.
Voorbeelden van taken
- Uitwerken van een planning inzake de in te winnen informatie in functie van de vooropgestelde onderzoeksopdrachten / grotere projecten die door de directie van de Veiligheid van de Staat worden aangevraagd.
- Optreden als projectleider.
- Opvolgen van de verschillende deelprojecten en erop toezien dat de timing gerespecteerd wordt.
Alsprojectleiderteamleden begeleiden en ondersteunen en toezien op hun motivatie
teneinde
een goede afloop van de projecten waarvoor je verantwoordelijk bent te verzekeren.
Voorbeelden van taken
- De communicatie met de teamleden verzekeren
- De projectmedewerkers begeleiden bij hun taken
- De projectmedewerkers aanmoedigen om optimaal te werken
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Hiërarchie: Diensthoofd Directeur analyse Directiecomité
|
vragen om informatie, opdrachten van directiecomité van de VSSE, opdrachten kabinetten
|
mail, telefonisch, mondeling, vergadering
|
ad hoc
|
Medewerkers: Adviseurs inlichtingenanalyse- coördinatoren Inlichtingenanalisten-Teamverantwoordelijken, inlichtingenanalisten, assistent-analisten
|
vragen, problemen
|
mondeling, mail, teamvergadering, ontwerpen van analyses
|
dagelijks
|
Dienst Open Bronnen (VSSE)
|
persartikels en boeken, detectie en early warning, opzoekingen in een aantal specifieke netwerken, toegang tot de beveiligde netwerken van andere overheden, satellietopnamen, ...
|
persbericht, audio-visuele materialen, inventaris & catalogus.
|
dagelijks spontaan vanuit de Dienst Open Bronnen, ad hoc op aanvraag bij Dienst Open Bronnen
|
Dienst Archief & Documentatie (VSSE
|
gearchiveerde dossiers, microfiches, microfilms...
|
ter beschikking stellen van de dossiers op adequate dragers en leesmachines
|
ad hoc
|
Operationele diensten van de VSSE
|
Onbewerkte gegevens die voorkomen uit de operationele werking.
|
verslagen via intern elektronisch beveiligd netwerk, mondeling overleg met commissarissen en de Directeur van de Operaties
|
dagelijks (meerdere tientallen verslagen)
|
Belgische overheidsdiensten (FOD’s, regionale en lokale overheden parketten, politiediensten, diplomaten, academische wereld)
|
administratieve, gerechtelijke en politionele informatie
|
brieven, mails, vergaderingen, telefoon, platformoverleg
|
dagelijks
|
Militaire inlichtingendienst ADIV
|
ruwe operationele informatie en geanalyseerde inlichtingen
|
gecodeerde en geclassificeerde berichten via elektronisch systeem
|
dagelijks
|
Buitenlandse inlichtingendiensten
|
ruwe operationele informatie en geanalyseerde inlichtingen
|
bilaterale en multilaterale gecodeerde systemen, vergaderingen
|
dagelijks meerdere tientallen berichten
|
transnationale instellingen (NAVO, EU-SitCen,...)
|
Requests for Information, analyses
|
papieren briefvorm, gecodeerde berichten, mondeling en tijdens platform-vergaderingen
|
ad hoc tot dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Hiërarchie: Directeur analyse Directiecomité
|
antwoorden op vragen en uitvoering opdrachten
|
mail, telefonisch, mondeling, nota, vergadering
|
Dagelijks
|
Medewerkers
|
vragen, antwoorden
|
mondeling, mail, nota, vergadering team, ontwerpen van berichten en analyses
|
dagelijks
|
Dienst Open Bronnen (VSSE)
|
bestellingen boeken en tijdschriften en aanvragen opzoeken informatie in netwerken
|
intern mailadres Dienst Open Bronnen voor aanvragen en bestellingen
|
ad hoc tot dagelijks
|
Dienst Archief & Documentatie
|
aanvragen, actualiseringen, aanvullende gegevens, correcties identiteiten ...
|
intern mailadres Dienst Archief & Documentatie voor aanvragen en reserveren dossiers
|
ad hoc tot dagelijks
|
Operationele diensten van de VSSE
|
opdrachten voor nieuwe en verder te zetten onderzoeken, evaluatie van bronnen, operationele en punctuele analyses
|
apostilles via beveiligde elektronische drager, mondeling overleg met sectiechefs en Directeur van de Oparaties
|
Ad hoc en regelmatig
|
Belgische overheidsdiensten (FOD’s, regionale en lokale overheden, parketten, politiediensten, diplomaten, academische wereld)
|
meldingen van dreigingen, informatiemelding, fenomeenanalyses, strategische analyses
|
brieven, nota’s, platformoverleg, vergaderingen, voordrachten, vormingen
|
dagelijks
|
militaire inlichtingendienst ADIV
|
ruwe informatie, operationele analyses, strategische analyses
|
nota’s, overlegplatformen
|
dagelijks, ad hoc
|
Buitenlandse inlichtingendiensten
|
ruwe informatie, geanalyseerde inlichtingen
|
bilaterale en multilaterale gecodeerde systemen, vergaderingen
|
dagelijks
|
transnationale instellingen (NAVO, EU-SitCen, Europol)
|
geanalyseerde inlichtingen, strategische analyses
|
papieren briefvorm, gecodeerde berichten, mondeling
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
De teamchef (Attaché A2 analyse – teamverantwoordelijke) of het diensthoofd (Adviseur analyse – diensthoofd).
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- Organisatie van de eigen werkzaamheden
- De te gebruiken methodes.
- Het bepalen van de prioriteit van de dossiers binnen het expertisedomein.
- de ontwikkeling van specifieke werkinstrumenten.
De functie moet autorisatie vragen voor
- deelnemen aan seminaries, studiedagen en zendingen naar het buitenland
Impact
Totaal werkbudget entiteit
niet van toepassing
Eigen werkbudget
niet van toepassing
Andere kwantitatieve gegevens
1. niet van toepassing
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- De wetgeving en reglementering met betrekking tot de inlichtingen- en veilgheidsdiensten, zoals vastgelegd in de “Codex Inlichtingendiensten. Werking, bevoegdheden en toezicht.” Deel I-, pp. 1 – 10, van het Vast Comité van Toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten.
- De wetgeving en reglementering met betrekking tot het Rijkspersoneel en de Federale Overheidsdiensten.
- Het “strategisch meerjarenplan” en het “operationeel jaarplan” van de Veiligheid van de Staat”.
- Richtlijnen en instructies van het Ministerieel Comité voor Inlichting en Veiligheid.
- Richtlijnen van het de Nationale Veiligheidsraad.
- Richtlijnen en instructies van de Minister van Justitie en het Directiecomité van de Veiligheid van de Staat.
- Protocolovereenkomsten met andere Belgische overheidsdiensten.
Welke vernieuwingen
- Opvolgen van de evolutie van nieuwe fenomenen opvolgen en uitbouwen van nieuwe opdrachten.
- Zoeken van nieuwe contacten en partnerschappen.
- Ontwikkeling van de nieuwe analysemethoden in het inlichtingenwerk.
Gebaseerd op welk referentiekader
- deontologische regels eigen aan inlichtingendiensten: “trade craft”, “need to know”, “third service rule”
- “best practises in intelligence”
- “strategisch meerjarenplan” en “operationeel jaarplan” van de VSSE
- voorschriften inzake vertrouwelijkheid en veiligheidsmachtiging
- bestaande en aan te passen wetgeving.
|