Afdrukken

Adviseur-generaal Crisiscentrum - Adjunct Directeur-generaal (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV172

Niveau: A

Klasse : A5

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Het voorbereiden, vrijwel rechtstreeks implementeren, operationaliseren van en toezien op de uitvoering van het beleid dat door de minister van Binnenlandse Zaken wordt gevoerd inzake crisisbeheersing en openbare orde en veiligheid , gestuurd door de mandaathouder

teneinde

de strategische doelstellingen m.b.t. de algemene directie te bereiken inzake de vermelde domeinen.

 

Het vervangen van de mandaathouder bij diens verhindering

teneinde

de operationaliteit van het beleid van de minister van Binnenlandse Zaken te verzekeren.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het leiden van de uitvoering van het operationeel plan m.b.t. crisisbeheersing, de openbare orde en veiligheid, terrorisme, grote evenementen en noodplanning door middel van het leiding geven aan de 24/7 permanentiediensten van het Crisiscentrum ten behoeve van de gehele federale regering en de coördinatie van verschillende veiligheidsdispositieven uit diverse organisaties en departementen

teneinde

    de doelstellingen van het operationeel en het managementplan van de algemene directie te bereiken waarbij rekening wordt gehouden met de specificiteit, parameters, technische aspecten, reglementen en belangen van elk van de verschillende betrokken organisaties en departementen (o.m. politie, defensie, justitie, volksgezondheid, nucleaire sector, staatsveiligheid,…).

 

Voorbeelden van taken
  • het ontwikkelen van een visie over de rol van de organisatie of van de directie, o.m. d.m.v. het uitwerken en opzetten van processen en structuren verschillende operationele domeinen (crisisbeheer, openbare orde , veiligheid, terrorisme, organisatie van grote evenementen, noodplanning) en het aangeven van de richting waarin de organisatie of directie moet evolueren.
  • het vertalen van het algemeen strategisch plan in algemene beleidslijnen en procedures, alsook het verzekeren van de opvolging van de maatschappelijke evoluties binnen het bevoegdheidsdomein, met het oog op de voorbereiding van de aanpassing van het strategisch plan
  • het maken van een onderscheid tussen de opportuniteiten voor verandering, alsook het ondersteunen en afbakenen van veranderingstrajecten
  • het waarnemen van het voorzitterschap van diverse werkgroepen (op federaal en internationaal niveau) en het organiseren en superviseren van, alsook het toezien op de uitvoering van de taken door de medewerkers
  • coördineren van grote veiligheidsdispositieven (meer dan duizend manschappen) uit verschillende diensten en departementen (federale politie, lokale politie, federale gezondheidsinspecteurs, defensie, medische hulpverlening, brandweerdiensten, …) bij grootschalige evenementen (bvb Europese toppen, NAVO toppen, multilateraal topoverleg (bvb Afrikaans), …) of het beheersen van crisissen rekening houdende met de specificiteit, parameters, technische aspecten, reglementen en belangen van elk van de verschillende betrokken organisaties en departementen.

 

Als
beleidsadviseur
    het geven van adviezen aan o.m. de Minister van Binnenlandse Zaken, de Premier, de Minister van Justitie, de Minister van Defensie en andere Ministers uit de federale regering, de mandaathouders, het kabinet, de externe en interne partners, de directeurs en de medewerkers, en dit op basis van een permanente beschikbaarheid (24u/24u, 7 dagen op 7)

teneinde

    beter beslissingen te kunnen nemen ten behoeve van de openbare orde en veiligheid en het beheersen van crisissituaties.

 

Voorbeelden van taken
  • het formuleren van raad en advies als deskundige aan de politieke overheden rekening houdende met alle informatie en parameters die ter beschikking zijn komende van alle partners (o.m. politie, defensie, justitie, volksgezondheid, nucleaire sector,…) aangaande de openbare orde en veiligheid en het beheersen van crisissituaties.
  • het nemen van beslissingen die rechtstreeks de Minister en de federale regering responsabiliseren op vlak van crisisbeheersing, openbare orde en veiligheid, gericht op het beheersen van terrorisme, de bescherming van de bevolking en de kritieke infrastructuur.
  • deelnemen aan overlegvergaderingen met de politieke overheden, zoals bijvoorbeeld de Nationale Veiligheidsraad, het coördinatiecomité inlichtingen en veiligheid en het strategisch comité
  • uitvoeren van de functie van veiligheidsofficier voor de FOD Binnenlandse Zaken (verantwoordelijke voor de aanvragen van alle veiligheidsmachtigingen, tot het hoogste niveau (Cosmic Top Secret)
  • adviseren, nemen en coördineren van de nodige beschermingsmaatregelen voor personaliteiten zoals de hoogwaardigheidsbekleders, bedreigde personen, buitenlandse VIP’s (bvb bezoek staatshoofden)

 

Als
coach
    leiden, motiveren, evalueren en ontwikkelen van de directe medewerkers

teneinde

    het operationeel plan van de algemene directie uit te voeren.

 

Voorbeelden van taken
  • instaan voor een goed beheer van de medewerkers en van hun werkingsmiddelen
  • het beheren van de conflicten
  • het begeleiden van de medewerkers
  • het in stand houden van goede relaties doorheen verschillende niveaus van de Algemene Directie en binnen de FOD Binnenlandse Zaken
  • het correct, objectief en genuanceerd inschatten van de competenties van de medewerkers

 

Als
vertegenwoordiger
    opbouwen en onderhouden van contacten met de relevante overheden en instellingen, nationaal en internationaal, in naam van de Minister en de federale regering


teneinde

    door middel van die netwerken een meerwaarde te creëren voor de opdrachten van de algemene directie en het beheersen van crisissituaties

 

Voorbeelden van taken
  • samenwerken met de verschillende federale, communautaire en regionale overheden en de privépartners
  • het leiden van multidisciplinaire werkgroepen (bvb de federale beleidscel tijdens EU toppen)
  • het leiden van onderhandelingen, internationaal en nationaal (bvb het overleg met diplomatieke overheden en buitenlandse veiligheidsdiensten in voorbereiding van het bezoek van buitenlandse staatshoofden en hoogwaardigheidsbekleders
  • optreden als door de Minister van Binnenlandse Zaken en de federale regering aangeduid contactpersoon voor de NAVO en Europese instellingen op vlak van veiligheid, openbare orde en crisisbeheersing

 

Als
ontwikkelaar
    stimuleren van de ontwikkeling van de vakkennis en van de expertise

teneinde

    van de algemene directie een proactieve actor en een expertisecentrum te maken voor de ontwikkeling van een geïntegreerd beleid inzake crisisbeheersing en de openbare orde en veiligheid.

 

Voorbeelden van taken
  • het beogen en uitbouwen van multidisciplinair overleg, zoals met de verschillende partners in het crisisbeheer, gaande van de brandweerdiensten, tot de medische hulpdiensten, politiediensten, defensie en de politieke overheden.
  • het ondersteunen van de onderzoeks- en opleidingsactiviteiten
  • het beogen van de verwezenlijking van synergieën met de openbare en privé-partners
  • Het screenen van nieuwe mogelijke bedreigingen voor de veiligheid en openbare orde en het ontwikkelen van antwoorden hierop via nieuwe procedures (drones, cybercriminaliteit, het gebruik nieuwe gevaarlijke chemische of biologische producten,…)

 

Als
specialist
    onderbouwen van de strategische doelstellingen en de te nemen maatregelen

teneinde

    deze wetenschappelijk te onderbouwen en uitvoeringsvatbaar te houden

 

Voorbeelden van taken
  • het maken van haalbaarheidsstudies waarin intrinsiek tegengestelde belangen tegen elkaar worden afgewogen
  • het inschatten van de gevolgen van bepaalde beslissingen met impact op de veiligheid van de bevolking, het integreren in operationele doelstellingen van soms tegenstrijdige informatie met een zeer hoge moeilijkheidsgraad en die afkomstig is uit meerdere disciplines met vaak tegengestelde belangen bijvoorbeeld tijdens het beheersen van crisissituaties waarvoor een specifieke expertise vereist is zoals nucleaire expertise, volksgezondheidsexpertise, …
  • het opbouwen en behouden van een zeer specifieke kennis inzake alle disciplines (politie, defensie, justitie, openbare dienstverlening, openbaar vervoer, volksgezondheid, chemische en nucleaire sector, noodplanning,…) die een belangrijke input kunnen hebben bij het beheer van crisissen en het garanderen van de veiligheid van de bevolking en de openbare orde.

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de mandaathouder / directeur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.