Adviseur juridisch advies, reglementering en geschillen - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NJU005
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)
Doel van de functie
Aansturen van een team juristen
teneinde
de andere diensten van de organisatie te ondersteunen met nauwkeurig juridisch advies en door geschillen te behandelen in een of meerdere rechtsdomeinen.
Opstellen en verbeteren van de reglementering en wetsvoorstellen op vraag van de hiërarchie, het kabinet of op eigen initiatief alsook het normatief proces ondersteunen
teneinde
de samenhang en conformiteit van de beleidsbeslissingen met het nationaal en internationaal geldend recht te verzekeren.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevende coördineren en opvolgen van de werkzaamheden van het team
teneinde
de operationele doelstellingen te realiseren binnen de vooropgestelde termijnen en kwaliteitsstandaarden
Voorbeelden van taken
- verdelen van de dossiers onder de medewerkers in functie van hun competenties en beschikbaarheid
- opvolgen en bijsturen van de resultaten
- duidelijke richtlijnen en doelstellingen stellen voor de teamleden
- teamvergaderingen beleggen
- werkprocedures uitwerken en plannen van de activiteiten
Alscoachinstaan voor de begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers
teneinde
hun prestaties op een hoger niveau te brengen
Voorbeelden van taken
- bevorderen van de werksfeer en de samenwerking tussen de teamleden
- evalueren van de opleidingsbehoeften van het personeel en plannen van de activiteiten om de competenties te ontwikkelen
- ondersteuning bieden op conceptueel vlak, eigen ervaringen delen en standpunten uitwisselen
- organiseren van vergaderingen rond een specifiek thema of een specifieke zaak om het kennisniveau van de teamleden actueel te houden
Alsintern juridisch adviseurondersteunen van de activiteiten van de andere diensten in de organisatie op juridisch vlak
teneinde
de consistentie van de toepassing van de reglementering te bewaken en juridische problemen te vermijden
Voorbeelden van taken
- opnemen van de aanvraag van een dienst (bv. op welke wijze kan iets worden opgelegd)
- informeren van de diensten of personen over potentiële of manifeste conflicten tussen verschillende reglementeringen en deze op lossen
- suggereren van aanpassingen van de reglementering of de wijze waarop de dienst functioneert
- verschillende alternatieve oplossingen voorstellen en komen tot een eenduidige interpretatie van de wetgeving
- op proactieve en preventieve wijze documentatie voorstellen (teksten, standaardprocedures) aan andere diensten
Alsbeheerder geschillendossierscomplexe of gevoelige geschillendossiers behandelen (of de behandeling ervan superviseren)
teneinde
te verzekeren dat de dossiers volgens de wettelijke vormvoorschriften verlopen en dat ze de correcte juridische argumenten bevatten
Voorbeelden van taken
- beslissen over het al dan niet toepassen van een procedure en het verloop hiervan (keuze van de advocaat, in beroep gaan, betaling,...)
- onderhandelen met de tegenpartij over een eventuele minnelijke schikking
- voorbereiden van het administratief dossier voor de advocaat en controleren en goedkeuren van het ontwerp van memorie van de advocaat
- een strategie uitwerken voor het dossier met de advocaat
- de reglementering in verband met het dossier bestuderen
Alsverantwoordelijke voor de opmaak van reglementaire teksten(laten) opmaken en verbeteren van wetsvoorstellen, Koninklijke en ministeriële besluiten en omzendbrieven
teneinde
bepalingen en richtlijnen te vertalen in relevante en toegankelijke reglementaire teksten alsook de reglementering aan te passen aan de eisen van de minister en de regionale en internationale instanties.
Voorbeelden van taken
- vertalen van de beleidspolitiek in reglementaire voorstellen en aanpassingen
- uitwerken van voorstellen voor de aanpassing van bestaande reglementering of voor nieuwe reglementeringen
- formuleren van adviezen vanuit juridisch oogpunt over teksten die opgemaakt zijn door de medewerkers van het team
- beheren van de goedkeurings- en opvolgingsprocedures van de reglementaire aanpassingen
- vergelijken van de reglementeringen van verschillende bevoegdheidsniveaus en signaleren van incoherenties
Alswoordvoerdervertegenwoordigen van de dienst tegenover interne en externe partijen
teneinde
de juiste informatie te verzamelen en adequate informatie ter beschikking te stellen over de eigen dienst
Voorbeelden van taken
- vertegenwoordigen van de dienst tegenover de hiërarchie en andere interne structuren (bv. de vakbond) wat betreft de werking of de activiteiten
- informatie bezorgen aan andere nationale of internationale instanties wat betreft de reglementering of de wetgeving die van kracht is
- deelnemen aan verschillende commissies en werkgroepen
- rapporteren aan de hiërarchie over de resultaten en de voortgang van de werkzaamheden
Alsadviseurmondeling en/of schriftelijk antwoorden op complexe parlementaire vragen van interne medewerkers, burgers, ambtenaren of derden betreffende zeer specifieke zaken in een uitgebreid rechtsgebied
teneinde
hen te begeleiden bij de interpretatie van de wetgeving alsook hen in staat te stellen beslissingen te maken die in lijn zijn met de geldende wetgeving.
Voorbeelden van taken
- antwoorden op vragen van interne collega’s, burgers en externe organen wat betreft de geldende regel- en wetgeving
- formuleren van schriftelijk advies op basis van de wetgeving, rechtspraak en rechtsleer
- formuleren van mondelinge of schriftelijke adviezen over de interpretatie van de wetgeving in bepaalde rechtsdomeinen
- opvragen en opzoeken van bijkomende informatie noodzakelijk voor het beantwoorden van de vragen
- opmaken van informatiebrochures en onderhouden van het intranet
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management, kabinet, minister
|
informatie, vragen
|
mondeling, schriftelijk, gestructureerd of niet
|
wekelijks
|
andere diensten van de FOD of andere FOD's
|
informatie, vragen
|
mondeling, schriftelijk, gestructureerd of niet
|
wekelijks
|
externen( burgers, bedrijven
|
informatie, vragen
|
mondeling, schriftelijk, gestructureerd of niet
|
wekelijks
|
advocaat
|
ontwerpen van memories
|
als dossier
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management, kabinet, minister
|
raad, adviezen, informatie
|
als dossier
|
wekelijks
|
andere diensten van de FOD of andere FOD's
|
raad, adviezen, informatie
|
als dossier
|
wekelijks
|
externen( burgers, bedrijven
|
raad, adviezen, informatie
|
als dossier
|
wekelijks
|
advocaat
|
administratieve dossiers, stretgie, verbetreing memorie
|
als dossier
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- adviezen, richtlijnen, informatie die verschaft wordt aan de rest van de organisatie
- de keuze en/of de evaluatie van de advocaten
- de verdeling van het werk binnen het team
- de interpretatie en de toepassing van de wetgeving
- het verloop van de geschillenprocedures
De functie moet autorisatie vragen voor
- de behandeling van gevoelige dossiers (politiek, media, met een grote financiële impact)
- adviezen met een impact op heel de organisatie
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wetgeving en de reglementering die van kracht is
Welke vernieuwingen
- de geschillen en adviezen zijn bijna altijd verschillend, een aanpassing van de aanpak en een bepaalde creativiteit in het oplossen van problemen is vaak nodig
- suggesties om conflicterende regels in overeenstemming te brengen
- voorstellen om reglementaire teksten aan te passen
- werkmethodes en procedures van het team
Gebaseerd op welk referentiekader
- de reglementering, de wetgeving, de ervaring van anderen
|