Attaché A2 personeel en organisatie - Teamverantwoordelijke (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NPO009
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Meewerken aan en het verzekeren van de ontwikkeling, de implementatie en het beheer van P&O-processen en -instrumenten (personeelsplanning, aanwerving, personeelsontwikkeling,...) en het beheer van HR-processen en –instrumenten, rekening houdend met de impact op andere HR-domeinen
teneinde
bij te dragen tot de realisatie van een geïntegreerd en performant P&O- en HR-beleid in de organisatie
Resultaatgebieden
Alscoördinatorhet organiseren en coördineren van het werk van de medewerkers
teneinde
de activiteiten en de doelstellingen van de dienst op een efficiënte en effectieve manier te realiseren
Voorbeelden van taken
- het organiseren van de activiteiten van de dienst
- het geven van praktische richtlijnen aan de medewerkers en het overdragen van relevante informatie om de taken uit te voeren
- het stimuleren van de uitwisseling van kennis en informatie om de operationele doelstellingen toe te lichten
Alsintern raadgever/adviseuradvies verlenen over en voorstellen van verbeteringen aan de bestaande procedures, modellen, methodes en instrumenten voor de verschillende P&O- en HR-domeinen
teneinde
de P&O- en HR-processen te optimaliseren en te implementeren
Voorbeelden van taken
- opstellen van werkinstrumenten (informatiefiches, richtlijnen, procesbeschrijvingen, specifieke regelgeving,...)
- voorstellen en ontwikkelen van de procedures of instrumenten (nieuwe of bestaande) die centraal beheerd worden binnen de personeelsdienst
- deelnemen aan externe vergaderingen met andere publieke instellingen met betrekking tot het geheel van P&O- en HR-activiteiten
- formuleren van verschillende opties, belangrijke strategische keuzes met betrekking tot de aanwerving en selectie, het competentiebeheer, vergoedingen, de organisatiecultuur,... en het bestuderen van de impact op lange termijn hiervan op de organisatie
- samenwerken bij de voorstelling, de implementatie en de opvolging van een verbeteringsproject (Business Project Reengineering - BPR)" of een deel ervan
Alsanalistverzamelen, analyseren en integreren van informatie met betrekking tot de verschillende P&O- en HR-domeinen
teneinde
een duidelijk beeld te krijgen van de behoeften van de interne klanten
Voorbeelden van taken
- verzamelen van gegevens in de verschillende entiteiten van de organisatie
- uitvoeren van (statistische) procesanalyses
- analyseren van de reeds aanwezige methodes/processen, de toepassing ervan en eventuele verbeteringen voorstellen
- verwerken van de gegevens in nota's
- analyseren van specifieke complexe vragen
Alsverantwoordelijke van HR-processenverzekeren en coördineren van de planning en uitvoering van de activiteiten verbonden met HR-processen (aanwerving, selectie, standaardopleidingen, gecertifieerde opleidingen of competentiemetingen, ...) in samenwerking met de medewerkers, de leidinggevenden en de HR-coördinatoren
teneinde
de administratie en de opvolging van de procedure binnen de bepaalde termijnen en overeenkomstig de reglementering te verzekeren
Voorbeelden van taken
- onderzoeken en aanpassen van een procedure
- uitwerken van de planning
- toepassen van de verschillende wetgevingen en HR-principes in verschillende dossiers
- de hiërarchische oversten inlichten over het verloop van het proces, van de bestaande of mogelijke problemen en voorstellen van gepaste oplossingen
- op een proactieve wijze handelen wat betreft de te nemen maatregelen en prognoses opmaken om de beslissingen van de hiërarchie te ondersteunen
Alscontactpersoonadviseren en informeren van de interne klanten met betrekking tot het geheel aan P&O- en HR-activiteiten
teneinde
de interne klanten bij de implementatie van het beleid op dit gebied maximaal te ondersteunen
Voorbeelden van taken
- beantwoorden van complexe vragen
- verlenen van advies bij operationele problemen
- verspreiden van informatie aan de interne klanten (presentaties, brochures, richtlijnen, infosessies,...)
- anticiperen op mogelijke problemen binnen het betrokken domein en preventief adviezen en oplossingen uitwerken
Alsprojectmedewerker / projectleideruitvoeren van deeltaken binnen een globaal P&O-project of zelf leiden van een project met betrekking tot P&O-activiteiten
teneinde
de projectdoelstellingen binnen de vooropgestelde termijnen te bereiken
Voorbeelden van taken
- plannen en uitvoeren van de acties binnen het eigen deelproject/domein
- opvolgen van de resultaten van het eigen deelproject/domein
- rapporteren over de resultaten aan de projectleider en het projectteam
- deelnemen aan vergaderingen (met andere organisaties) die betrekking hebben op het betrokken project/domein
- eventueel instructies geven aan en inhoudelijk ondersteunen van projectmedewerkers i.v.m. de aan hen toegewezen onderdelen
Alscoachhet opleiden, begeleiden en het voortdurend opvolgen van de ontwikkeling (kennis, vaardigheden) van de personeelsleden via gesprekken in het kader van de evaluatiecycli, gepaste stijl van leiding geven, informatieoverdracht,...
teneinde
de medewerkers te motiveren, te responsabiliseren en de ontwikkeling van de personeelsleden (competenties, kennis,...) te optimaliseren
Voorbeelden van taken
- stimuleren van de personeelsleden tot het nemen van initiatieven in het kader van hun persoonlijke ontwikkeling
- ondersteunen van de leidinggevenden bij het voeren van gesprekken in het kader van de evaluatiecycli
- luisteren naar de personeelsleden en helpen zoeken naar oplossingen voor of het beheren van interpersoonlijke problemen binnen de diensten
Alskennisbeheerderopvolgen van het eigen P&O- en HR-domein en verspreiden van de relevante informatie onder de collega's en de medewerkers
teneinde
de expertise van zowel de functiehouder als de dienst te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen
Voorbeelden van taken
- raadplegen van vakliteratuur
- vergelijken met andere organisaties binnen en buiten de overheid, identificeren van de goede praktijken en deze vertalen naar de eigen lopende projecten
- schrijven van nota's met bevindingen en presenteren van de resultaten aan de collega's en aan andere medewerkers
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale organisaties
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
andere federale organisaties
|
mondelinge adviezen
|
vergadering, stuurgroep
|
maandelijks
|
andere federale organisaties
|
wetgeving (wet, KB, MB,...)
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
management
|
beslissingen
|
persoonlijk contact
|
wekelijks
|
management
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
algemene informatie
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale organisaties
|
informatieuitwisseling
|
vergadering, stuurgroep
|
maandelijks
|
andere federale organisaties
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
management
|
wetgeving (wet, KB, MB,...)
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de personeelsdirecteur / de stafdirecteur P&O
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het organiseren en plannen van het eigen werk
- het beheer van het dagelijkse werk (aanwervingen, evaluatiecycli, opleidingen, stagiaires,...)
- routinematige operationele beslissingen
- voorstellen van nieuwe instrumenten, procedures,... of het verbeteren ervan
- beslissingen die een impact hebben op andere HR-domeinen
De functie moet autorisatie vragen voor
- vragen betreffende strategische keuzes
- complexe operationele beslissingen
- wijzigingen in de prioriteiten
- belangrijke wijzigingen in projecten
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- statuut van de federale ambtenaren
- KB betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel
- KB betreffende de evaluatiecycli
- het geheel van de reglementering van de beheerde materie (aanwerving, opleidingen, gecertificeerde opleidingen, personeelsplan,...)
Welke vernieuwingen
- de werkprocedures ontwikkelen en verbeteren
- de nieuwe oplossingen van de directie uitvoeren en implementeren
Gebaseerd op welk referentiekader
- het kader van de denkpistes aangebracht door het management
- kennis, opgedane ervaring en vaardigheden
- wijzigingen van de wetgeving
|