Attaché A2 inspectie in de gezondheidssector (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NMP006
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)
Doel van de functie
Plannen en instaan voor inspectie- en onderzoeksopdrachten in en buiten het wettelijke circuit bij de stakeholders uit de gezondheidssector in ruime zin
teneinde
te verzekeren dat de wettelijke regels worden nageleefd op het terrein.
Resultaatgebieden
Alsinspecteuruitvoeren van inspecties/audits in België en/of in het buitenland, onderzoeken voeren en inbreuken vaststellen
teneinde
de conformiteit met de wettelijke en reglementaire bepalingen, de goede praktijken en de ISO-normen inzake gezondheid in ruime zin te waarborgen.
Voorbeelden van taken
- plannen en opvolgen van inspectie / onderzoeksdossier vanaf de vraag tot de conclusie
- de conformiteit van de activiteiten van de gecontroleerde partij beoordelen (na een klacht of routine-inspectie) en een rapport opstellen over deze beoordeling
- nieuwe inspectieacties initiëren in functie van nieuwe informatie en/of onverwachte resultaten en een feedback doorgeven aan collega’s en hiërarchie
- administratieve en gerechtelijke onderzoeken uitvoeren, monsters afnemen, inbreuken vaststellen, waarschuwingen uitbrengen en processen-verbaal opstellen
- indien nodig correctiemaatregelen opleggen aan de gecontroleerde partij, doorgeven van aanbevelingen en de opvolging ervan verzekeren
Alsdeskundige - adviseuradvies verlenen aan de verschillende interne en externe partijen aangaande het domein van inspectie
teneinde
wetenschappelijke, technische of juridische ondersteuning te bieden.
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan de werkzaamheden van nationale en internationale commissies, sectorbijeenkomsten, overlegvergaderingen,…
- beantwoorden van vragen van kabinetten, stakeholders, werkgroepen, sectorbijeenkomsten,…
- adviezen uitbrengen bij het opstellen en aanpassen van wetteksten, richtlijnen en het inspectiebeleid
- de inhoud van de wetteksten expliciteren voor de partners
- meewerken aan onderzoeksopdrachten uitgevoerd door de politie of andere inspectiediensten, huiszoekingen bijwonen of uitvoeren, technische rapporten opstellen en verklaringen afleggen als getuige of deskundige
Alsprojectmedewerkerdeelnemen aan projecten binnen de afdeling/eenheid
teneinde
de werking van de afdeling/eenheid te verbeteren.
Voorbeelden van taken
- zorgen voor de organisatie, de notulen en de opvolging van het project
- deelnemen aan werkvergaderingen betreffende het project of een deelproject of deze leiden
- actief deelnemen aan de redactie van nieuwe regelgevende teksten (wetten, besluiten, richtlijnen,…)
- deelnemen aan werkgroepen in het kader van nieuwe bevoegdheden voor de organisatie
- bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van de interne procedures
Alskennisbeheerderhet eigen expertiseniveau inzake de bevoegde materie op peil houden en verbeteren
teneinde
de functie naar behoren te kunnen vervullen.
Voorbeelden van taken
- continu nieuwe kennis verwerven over nieuwe werkmethoden, kwaliteitssystemen, richtlijnen, nieuwe ontwikkelingen in de te behandelen materie, nieuwe ontwikkelingen inzake onderzoek en criminaliteit
- op peil houden van de kennis van de Belgische en Europese wetgeving met betrekking tot de te behandelen materie en op het gebied van het strafrecht
- delen van de eigen expertise en kennis met nieuwe medewerkers
- zich continu informeren over nieuwe wetgevende en technische teksten, informatie doorgeven aan collega’s, partners en andere instellingen
Alscontactpersoonen referentiepersoon fungeren voor de behandeling en opvolging van vragen, verzoeken en klachten
teneinde
de optimale behandeling ervan te verzekeren alsook een goede samenwerking met andere verbindingsambtenaren van de betrokken departementen en instanties.
Voorbeelden van taken
- ontvangen, dispatchen en/of behandelen van vragen, verzoeken en klachten
- fungeren als aanspreekpunt voor de andere federale diensten voor dossiers die samen worden behandeld
- fungeren als aanspreekpunt voor de andere departementen in het kader van de behandelde dossiers
- contacten onderhouden met de andere bevoegde inspectiediensten voor de behandelde dossiers
- een netwerk opbouwen en onderhouden, zowel intern, met andere instellingen in België, op Europees en internationaal niveau
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Management/ Hiërarchie
|
Beslissingen, vragen, informatie
|
Mail, telefoon, vergadering, face to face
|
Dagelijks
|
Professionals uit de gezondheidssector
|
Klachten, informatie, vragen
|
Mail, brief, telefoon, face to face
|
Dagelijks
|
Burgers
|
Klachten, informatie, vragen
|
Mail, brief, telefoon
|
Dagelijks tot wekelijks
|
Andere federale overheidsdiensten
|
Klachten, informatie, vragen
|
Mail, brief, telefoon, face to face, vergadering
|
Dagelijks tot wekelijks
|
Nationale en internationale autoriteiten
|
Vragen, beslissingen
|
Mail, brief, telefoon, vergadering
|
Wekelijks
|
Collega’s (eigen DG en andere DG’s)
|
Informatie over dossiers, vragen, klachten
|
Mail, vergadering, telefoon, face to face
|
Dagelijks
|
Kabinet
|
Beslissingen, vragen
|
Mail, brief
|
Occasioneel
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Management/ Hiërarchie
|
Rapport, antwoorden op vragen
|
Mail, vergadering, telefoon, face to face
|
Dagelijks
|
Professionals uit de gezondheidssector
|
Advies, informatie, antwoord op vragen/klachten
|
Mail, brief, telefoon, face to face
|
Dagelijks
|
Burgers
|
Advies, informatie, antwoord op vragen/klachten
|
Mail, brief, telefoon
|
Dagelijks tot wekelijks
|
Andere federale overheidsdiensten
|
Informatie, advies, antwoord op vragen
|
Mail, brief, telefoon, face to face
|
Dagelijks tot wekelijks
|
Nationale en internationale autoriteiten
|
Rapport, advies, antwoord op vragen
|
Mail, brief, telefoon, vergadering
|
Dagelijks
|
Collega’s (eigen DG en andere DG’s)
|
Informatie over dossiers, rapporten
|
Mail, brief, telefoon, face to face
|
Dagelijks
|
Kabinet
|
Beslissingen, vragen
|
Mail, brief
|
Occasioneel
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
het afdelingshoofd
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- Organisatie van de planning van de inspecties/taken/onderzoeken
- Organisatie van de operationele taken
- Inhoud van de rapporten en processen-verbaal
- Interne en externe communicatie waarbij geen andere afdelingen/eenheden betrokken zijn en courante vragen
- Beslissing over de te treffen maatregelen in geval van inbreuk
- Toezicht op de correctiemaatregelen
De functie moet autorisatie vragen voor
- Externe communicatie indien implicatie van een officieel standpunt van de afdeling/eenheid over omstreden punten
- Opleidingen, opdrachten, presentaties in België en in het buitenland
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Nationale en internationale richtlijnen
- Belgische en Europese wetgeving met betrekking tot de te behandelen materie
- Specifieke wetgeving voor het betrokken domein (verdovende middelen, uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, experimenten op de menselijke persoon, …)
- Wetboek van strafvordering en Strafwetboek
- “Standard Operating Procedures” of SOP’s
Welke vernieuwingen
- Voorstellen van wijzigingen van wetteksten formuleren
- Meewerken aan de implementatie van het kwaliteitssysteem en de uitbreiding ervan
- Meewerken aan de oprichting en/of verbetering van nieuwe inspectiesystemen
- Harmoniseren van de interpretatie van documenten en de wetgeving waarvoor de organisatie bevoegd is
- Meewerken aan de verbetering van de procedures
- Deelnemen aan het updaten van SOP’s, kwaliteitshandboeken,…
Gebaseerd op welk referentiekader
- normen en gidsen inzake goede praktijken
- interne en externe deskundigen
- contactpersonen, deskundigen, bevoegde autoriteiten in België en de Europese Unie, of op internationaal niveau
|