Attaché A2 IT - Projectleider (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NIC009
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Projectleiders Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Leiden van een of meerdere ICT-(deel)projecten (meestal projecten met een klein projectteam en/of met een korte doorlooptijd binnen één functioneel domein)
teneinde
de projectdoelstellingen te realiseren, rekening houdend met de wensen van de klant en de beperkingen inzake technologie, mandagen, tijdsplanning, budget,...
Resultaatgebieden
Alscoördinatorafstemmen en opvolgen van het werk van de projectmedewerkers die aan hem/haar rapporteren
teneinde
het project binnen de vooropgestelde criteria (tijd, budget, kwaliteit, ...) af te ronden.
Voorbeelden van taken
- organiseren van overlegvergaderingen
- bepalen van de prioriteiten
- oplossen van conflicten tussen de projectmedewerkers
- opvolgen van het werk van externen
Alsorganisatorvertalen van de algemene projectplanning in concrete actieplannen
teneinde
de te behalen doelstellingen per periode en per projectmedewerker duidelijk te stellen.
Voorbeelden van taken
- de impact nagaan van aanpassingen aan de projectplanning op andere projecten,...
- vertalen van de langetermijnplanning naar de kortetermijnplanning per project
- doornemen van de nieuwe planning met de projectmedewerkers en met de hiërarchie/klant
- opmaken van concrete doelstellingen met tijdsplanning
Alscontactpersoonrapporteren over de voortgang van het project aan de hiërarchie/klant en aan het projectteam
teneinde
hen een overzicht te bieden van de stand van zaken van het project.
Voorbeelden van taken
- afdwingen van beslissingen indien nodig
- geven van presentaties en realisaties
- gebruik maken van de rapporteringsinstrumenten
Alsprojectleiderin samenwerking met de klant de scope van het project definiëren en in functie van de projectdoelstellingen bepalen welk budget en hoeveel medewerkers en middelen nodig zijn
teneinde
het project en de voorziene middelen maximaal af te stemmen op de behoeften van de klant.
Voorbeelden van taken
- uitwerken van een lastenboek
- instaan voor de coördinatie, de verzameling en analyse van de nodige gegevens
- afbakenen van het project (scope) en beschrijven van de randvoorwaarden, de risico- en assumptieanalyse
- bevragen van de klanten over hun behoeften en aansluitend voorstellen formuleren
- opmaken van ramingen en begrotingsvoorstellen betreffende projecten en die toetsen aan het beschikbare budget
Alsexpert/specialistsamen met andere projectleiders uitwerken van de procesmethodologie en projectmanagementinstrumenten voor de eigen projecten
teneinde
de uitvoering van een project te baseren op een correcte inschatting van de kostprijs, de tijdsplanning, de verwachtingen, ...
Voorbeelden van taken
- standaardiseren van projectmanagementinstrumenten
- opleiden van de projectmedewerkers in de methodologie en de instrumenten
- verzekeren van de coherentie bij de toepassing van de methodologie en instrumenten
Alscoachbeheren en coördineren van de competenties van de aan hem/haar toegewezen projectmedewerkers
teneinde
de aanwezige competenties optimaal in te zetten.
Voorbeelden van taken
- verdelen van de taken, rekening houdend met de aanwezige competenties
- opvolgen van het werk van de medewerkers
- bijstaan van de medewerkers bij moeilijke opdrachten
Alskennisbeheerderde eigen vakkennis en algemene vorming verhogen en ter beschikking stellen
teneinde
de interne competenties binnen de afdeling te verhogen.
Voorbeelden van taken
- de eigen technische kennis in werkgroepen ter beschikking stellen
- opvolgen van de evoluties op het vlak van project- en programmamanagement, BPR (business process reengineering), ICT, ...
- bestuderen van documentatie en vakliteratuur
- contacten leggen met gespecialiseerde binnen- en buitenlandse instanties
- geven en volgen van opleidingen en deelnemen aan studiedagen en seminaries
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheidsdiensten
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
andere federale overheidsdiensten
|
richtlijnen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
hiërarchie
|
te behalen doelen
|
formeel
|
volgens af te spreken frequentie
|
klant
|
te behalen doelen
|
informeel
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
hiërarchie
|
stand van zaken
|
persoonlijk gesprek
|
afhankelijk van het project
|
klanten
|
advies, info
|
vergadering, stuurgroep, ...
|
ad hoc
|
leveranciers
|
info
|
e-mail, telefoon, vergadering
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur-generaal, de domeinmanager
de senior IT-project manager, de programmamanager
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de werkorganisatie van het project: wie doet wat wanneer en hoe, de aanwending van tijd en middelen, ...
- de technische aspecten en de functionele beslissingen die eigen zijn aan het project
- de goedkeuring van project deliverables
De functie moet autorisatie vragen voor
- budgetgebonden materies (toewijzing van projecten,...)
- persoonsgebonden materies (loopbaan,...)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wetgeving inzake projecten waaraan gewerkt wordt
- de wetgeving inzake overheidsopdrachten
- de wetgeving inzake privacy
- richtlijnen eigen aan de DG Digitale Transformatie van de FOD BOSA
Welke vernieuwingen
- de uitvoering van het project
- het plan van aanpak van het project
- de verbetering en de verdere ontwikkeling van bestaande procedures
Gebaseerd op welk referentiekader
- interne en externe documenten
- eigen ervaring in vroegere functies
|