Adviseur informatie- en archiefbeheer - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NCO010
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)
Doel van de functie
Het ontwikkelen en het coördineren van de implementatie van een informatie- en archiefbeleid
teneinde
een efficiënt document- en een duurzaam archiefbeheer te realiseren in lijn met de wettelijke context, de noden van de organisatie en de actuele ontwikkelingen.
Resultaatgebieden
Alsbeleidsexpertuitwerken van een informatie- en archiefbeleid
teneinde
de doeltreffendheid en de duurzaamheid van het documentbeheer en van de archivering te waarborgen.
Voorbeelden van taken
- opmaken van behoefte- en risicoanalyses
- uitwerken van een visie die in lijn ligt met het wettelijk kader, met de ruime, veranderende omgeving en de relevante internationale standaarden, in samenwerking met andere diensten binnen de organisatie
- vastleggen van de visie in een beleidsplan of strategisch meerjarenplan dat ter goedkeuring wordt vastgelegd aan het management; formuleren van beleidsadviezen
- uitwerken van actieplannen om het beleidsplan te operationaliseren
- het informatie- en archiefbeleid organisatiebreed communiceren en verdedigen, en rapporteren over de resultaten
Alscoördinator informatiebeheerhet organiseren van de activiteiten op het vlak van informatiebeheer
teneinde
de beschikbaarheid en toegankelijkheid van alle informatie die administratief-juridische waarde heeft voor de dienst te waarborgen.
Voorbeelden van taken
- het opzetten van een governancestructuur om rollen, taken en verantwoordelijkheden binnen de organisatie te definiëren en te bewaken
- meewerken aan een informatiearchitectuur
- het managen van projecten gericht op informatiebeheer
- opzetten en opvolgen van een intern netwerk van informatiebeheerders binnen de organisatie
- het informatiebeleid operationeel ondersteunen via het opstellen van richtlijnen en het ontwikkelen van procedures en workflows
Alscoördinator archiefbeheerhet organiseren van de duurzame bewaring van documenten (d.w.z. met behoud van leesbaarheid, integriteit en authenticiteit)
teneinde
deze beschikbaar te stellen van de medewerkers gedurende de volledige levenscyclus en ze na het verstrijken van de bewaartermijn over te maken aan het Rijksarchief.
Voorbeelden van taken
- uitbouwen van een fysieke archiefinfrastructuur, die veilig is en toegankelijk voor personeelsleden en eventuele bezoekers
- uitbouwen van een digitale archiefinfrastructuur (archiefbeheersysteem, e-depot…), in samenwerking met interne of externe IT-expertise en overeenkomstig de wettelijke verplichtingen
- het afstemmen van bestaande informatiebeheersystemen met het archiefbeheersysteem
- het opstellen van procedures en richtlijnen inzake de overbrenging, beschrijving en ontsluiting van papieren en digitale archieven
Alscoachaansturen, begeleiden en motiveren van medewerkers
teneinde
een optimaal werkklimaat te realiseren.
Voorbeelden van taken
- uitwerken van taakverdeling voor de personeelsleden in functie van hun specifieke deskundigheid
- organiseren van de werving en selectie van nieuwe medewerkers
- begeleiden van de personeelsleden in de uitbouw van hun loopbaan
- opvolgen, bijsturen en stimuleren van de medewerkers
Alskwaliteitsverantwoordelijkediensten ontwikkelen en opvolgen
teneinde
een efficiënte en optimale dienstverlening te garanderen.
Voorbeelden van taken
- opstellen van een reglement van dienstverlening rekening houdend met de relevante wetgeving (archiefwet, persoonsgegevens, openbaarheid van bestuur, hergebruik van overheidsinformatie…)
- uitwerken van het dienstverleningspakket met de nodige procedures
- opvolgen van de kwaliteit van de dienstverlening
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
collega's
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
informeel, per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
particulieren/burgers, studenten, wetenschappers
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
andere overheden
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
informeel, per brief, e-mail, formele afspraak
|
wekelijks
|
andere federale overheidsdiensten
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
informeel, per brief, per e-mail
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
collega's
|
schriftelijke en mondelinge adviezen
|
e-mail, formele afspraak
|
dagelijks
|
andere overheden
|
schriftelijke en mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail, formele afspraak
|
wekelijks
|
andere federale overheidsdiensten
|
schriftelijke en mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail, formele afspraak
|
dagelijks
|
particulieren/burgers, studenten, wetenschappers
|
schriftelijke en mondelinge adviezen, studiemateriaal
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de verantwoordelijke van de dienst
De functie leidt : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- verdelen van de taken onder de medewerkers en stellen van prioriteiten
- de actieplannen voor het informatie- en archiefbeleid
- interne communicatie over het informatie- en archiefbeleid
- de inrichting van het archief
- richtlijnen en procedures inzake informatie- en archiefbeheer
De functie moet autorisatie vragen voor
- de vervanging/aankoop van document- en archiefbeheersystemen
- deelname aan externe colloquia
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Archiefwet van 24 juni 1955, gewijzigd door de wet van 6 mei 2009 en de koninklijke besluiten van 18 augustus 2010 tot uitvoering van de archiefwet
- Wet betreffende de openbaarheid van bestuur van 11 april 1994
- Archiefwet van 24 juni 1955, gewijzigd door de wet van 6 mei 2009 en de koninklijke besluiten van 18 augustus 2010 tot uitvoering van de archiefwet
- Bepalingen inzake elektronische archivering, ingevoegd in Boek XII, titel 2 van het Wetboek van Economisch Recht (WER) door de wet van 1 juli 2016 (‘Digital Act’)
Welke vernieuwingen
- Vernieuwing inzake de inrichting van archieven
- Het opzetten van een geïntegreerd informatiebeheersysteem
Gebaseerd op welk referentiekader
|