Attaché communicatiebeleid (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NCO009
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)
Doel van de functie
Het communicatiebeleid van de organisatie uitwerken en operationaliseren
teneinde
de organisatie in staat te stellen op een coherente en doeltreffende manier te communiceren naar personeelsleden en klanten
Resultaatgebieden
Alsintern communicatieadviseurbegeleiden en adviseren van het management en het personeel binnen de organisatie (projectleiders, stafdiensten, ...) bij het opstellen en het uitwerken van communicatieplannen conform het communicatie beleid van de instelling
teneinde
hen in staat te stellen een duidelijke communicatie te voeren en de communicatiecultuur binnen de organisatie te bevorderen
Voorbeelden van taken
- opmaken van een voorstel van een driejaarlijks communicatieplan en hieraan operationele acties koppelen
- coördineren en opvolgen van de communicatieacties van de organisatie
- advies verlenen over de communicatieacties, de gepaste communicatiekanalen en evaluatie van de communicatieacties
- advies verlenen over en sensibiliseren en coachen van de personeelsleden voor de kwaliteit van de communicatie
- meezoeken naar oplossingen voor specifieke problemen
Alscommunicatiedeskundigemeewerken aan het definiëren, ontwikkelen en toepassen van de strategische richtlijnen en de operationele standaarden inzake communicatie binnen de federale overheid via actieve deelname aan communicatienetwerken binnen de federale overheid
teneinde
een coherent communicatiebeleid en een communicatiecultuur uit te bouwen binnen de federale overheid en zo een positief imago op te bouwen bij de burger
Voorbeelden van taken
- actief deelnemen aan de netwerkvergaderingen
- afhankelijk van het thema, deelnemen aan of voorzitten van de communicatiewerkgroepen binnen de organisatie
- voorstellen, uitwerken en operationaliseren van een concreet communicatieplan
- voorstellen van vernieuwings- en verbeteringsacties, nieuwe methodieken, technologieën en kanalen (bijv. het maken van, onderhouden en het meewerken aan verschillende websites,...)
- ontwerpen van info- en promotiemateriaal
Alsverantwoordelijke corporate communicatiehet communicatiebeleid vertalen in een globaal communicatieplan en communicatieacties voor de organisatie
teneinde
zowel op intern als op extern vlak te zorgen voor een doeltreffende communicatie
Voorbeelden van taken
- organiseren van communicatie-evenementen
- uitwerken, beheren en operationaliseren van intranet en de verschillende publicaties
- uitwerken, beheren en bewaken van de huisstijl van de organisatie
- bevorderen van een efficiënte en doeltreffende communicatie
- adviezen uitbrengen omtrent richtlijnen voor de communicatie binnen de organisatie
Alsprojectmedewerkerhet uitvoeren van deeltaken binnen een communicatieproject en het leiden van kleine (deel)projecten
teneinde
bij te dragen aan het behalen van de projectdoelstellingen binnen de voorop gestelde termijnen
Voorbeelden van taken
- meewerken aan de planning van het project
- plannen en uitvoeren van de uitgewerkte acties
- communiceren omtrent de voortgang van het project met de projectmedewerkers en projectleider
- evalueren van de uitgevoerde acties
Alspublicatieverantwoordelijkeinstaan voor het plannen en opvolgen van publicaties van a tot z en het zorgen voor een herkenbare beeldvorming op maat van het doelpubliek
teneinde
de te communiceren boodschap op een duidelijke en gepaste manier over te brengen binnen een coherente communicatiestijl
Voorbeelden van taken
- schrijven van communicatieboodschappen
- plannen, opvolgen en controleren van het drukwerk
- selecteren van de geschikte visuele ondersteuning (bijv. foto's) bij de communicatie
- realiseren van digitale publicaties
Alsorganisatorhet coördineren en dynamiseren van verschillende projecten en werkgroepen
teneinde
een nieuwe communicatiecultuur binnen de organisatie te brengen en de communicatie binnen de organisatie te professionaliseren
Voorbeelden van taken
- meewerken aan de coördinatie van verschillende projecten (actieplan gericht naar personeel, implementatie van een nieuw intranet, ...)
- meewerken aan het bevorderen van project- en changemanagement om de informatiedoorstroming te optimaliseren
- voorstellen en uitwerken van doelstellingen, planning en operationele invulling van projecten
- sturen van dagelijkse werking van de dienst communicatie
Alskennisbeheerderhet continu op peil houden en verbeteren van de competenties inzake communicatie
teneinde
de expertise van zowel de functiehouder als de dienst te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen.
Voorbeelden van taken
- vakliteratuur raadplegen, benchmarking
- deelnemen aan conferenties (als deelnemer en als spreker)
- deelnemen aan werkgroepen
- opzoeken en opvolgen van best practices en de evolutie van nieuwe communicatietechnologieën
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
directeur-generaal
|
richtlijnen, opdrachten
|
persoonlijk contact, managementplan
|
dagelijks
|
interne projectleiders
|
vragen
|
persoonlijk contact
|
wekelijks
|
communicatiemedewerkers
|
vragen
|
e-mail, netwerk, workshop
|
maandelijks
|
ambtenaren
|
vragen
|
e-mail, telefoon
|
wekelijks
|
burgers
|
vragen
|
e-mail, telefoon
|
ad hoc
|
externe leveranciers
|
vragen, offertes
|
brief, e-mail
|
wekelijks
|
collega's communicatoren
|
advies, goede praktijken, richtlijnen, projecten
|
email, telefoon, mondeling, netwerk
|
3 x per jaar
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
directeur-generaal
|
resultaten, voorstellen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
interne projectleiders
|
antwoorden, voorstellen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
communicatiemedewerkers
|
antwoorden
|
e-mail, netwerk
|
maandelijks
|
ambtenaren
|
informatie
|
interne projectleiders
|
maandelijks
|
burgers
|
informatie
|
interne projectleiders
|
ad hoc
|
externe leveranciers
|
opdrachten, drukwerk
|
brief, e-mail
|
wekelijks
|
collega's communicatoren
|
advies, goede praktijken, richtlijnen, projecten
|
email, telefoon, mondeling, netwerk
|
3 x per jaar
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
het diensthoofd
De functie leidt : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de eigen werkorganisatie en planning i.f.v. de organisatie van de dienst
- operationele beslissingen en adviezen
- voorstellen voor verbeteringen en vernieuwingen
De functie moet autorisatie vragen voor
- wijzigingen in prioriteiten
- wijzigingen in complexe projecten
- operationele beslissingen
- beslissingen met impact op de organisatie
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- managementplan van de voorzitter en het directoraat-generaal
- beleidsnota van de minister
- communicatiebeleid binnen de federale overheid
- internationale, Europese en nationale regelgeving inzake privacy van gegevens, toegankelijkheid van informatie,…
Welke vernieuwingen
- De functie is gericht op de creatie van een nieuwe communicatiecultuur en het verbeteren van het communicatiebeleid en communicatiekanalen van de organisatie
Gebaseerd op welk referentiekader
- tendensen inzake communicatie
- netwerk van communicatieambtenaren, werkgroepen, professionals
- (inter)nationale en Europese regelgeving inzake privacy van gegevens, toegankelijkheid van informatie,…
|