Afdrukken

Assistent/Assistente catalografie (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : VBFBCO009

Niveau: C

Functiefamilie : Productbewerkers

Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)




Doel van de functie

Kwalitatieve bibliografische data opstellen volgens de interne richtlijnen

teneinde

correcte informatie aan de gebruiker (online catalogus of andere datadiensten) te kunnen aanbieden.

 

Resultaatgebieden
Als
onomastisch catalograaf
    opstellen van kwalitatieve bibliografische data in het bibliotheekbeheersysteem van de wetenschappelijke instelling

teneinde

    bij te dragen aan een uniforme en volledige catalogus.

 

Voorbeelden van taken
  • verschillende soorten fysieke documenten en digitale bronnen catalogiseren in het bibiotheekbeheerssysteem
  • de aanwezigheid van dubbele exemplaren controleren voorafgaand aan elke nieuwe opname in de catalogus en dit verhelpen
  • het fysieke document of de digitale bron analyseren en de verschillende elementen beschrijven met inachtneming van de toepasselijke regels
  • informatie over gelinkte entiteiten (fysieke personen, collectiviteiten, plaatsnamen, data…) aanvullen
  • aanvullende informatie opzoeken in relevante online catalogi en thesauri

 

Als
analytisch catalograaf
    toewijzen van één of meer onderwerpstermen aan een document en deze toevoegen aan de bibliografische informatie

teneinde

    het opzoeken van de bibliografische data in de online catalogus of andere datadiensten te vergemakkelijken.

 

Voorbeelden van taken
  • het document analyseren en de meest relevante onderwerpen selecteren
  • de onderwerpen op gestandaardiseerde wijze uitdrukken volgens de interne richtlijnen
  • de reeds toegewezen onderwerpen verbeteren en corrigeren

 

Als
corrector
    nalezen en verbeteren van de bestaande bibliografische en autoriteiten data, in de catalogus van de wetenschappelijke instelling

teneinde

    de catalogus te verbeteren en de juistheid ervan te verzekeren.

 

Voorbeelden van taken
  • de bestaande onomastische notities controleren en verbeteren
  • onvolledige bibliografische data aanvullen
  • bijzondere aandacht besteden aan de spellings- en vertaalfouten
  • zo nodig naslagwerken raadplegen

 

Als
collectiebeheerder
    ontvangen van documenten, deze etiketteren en stempelen en er een boeknummer aan toekennen

teneinde

    de documenten volgens de richtlijnen te klasseren in de bibliotheek van de wetenschappelijke instelling.

 

Voorbeelden van taken
  • ontvangen van de te catalogiseren documenten
  • toekennen van een boeknummer aan elk gecatalografeerd document
  • de documenten van een etiket voorzien of ze aan de etiketteringsdienst bezorgen
  • stempelen van de documenten
  • brengen van de gecatalografeerde documenten naar de juiste afdeling

 

Als
administratief medewerker
    verschillende administratieve en logistieke taken vervullen

teneinde

    de werking van de dienst en diensthoofd te ondersteunen.

 

Voorbeelden van taken
  • post ontvangen en behandelen
  • alle interne communicatiemiddelen (mails, Teams,...) opvolgen en verwerken
  • de benodigdheden voor de leveringen oplijsten en gaan halen
  • beheren van archieven van de dienst
  • voorzien van contacten met uitgevers

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

hiërarchie

behoeften, instructies, advies, normen, prioriteiten, planning, inhoud

mondeling, schriftelijk

indien nodig

collectiebeheerders en conservators

inlichtingen documenten, archieven

schriftelijk, mail, mondeling, afsprakennota's, vergaderingen, mail, verslag

indien nodig

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

hiërarchie

Vragen/antwoorden, schriftelijk/mondeling, feedback, behoeften

mondeling, schriftelijk, mail, papieren documenten, vergadering

indien nodig

conservators, interne/externe klanten

gegevens betreffende de catalogus van de collectie

mondeling, schriftelijk, mail, papieren documenten, vergadering

indien nodig

leverancier bibliotheekbeheerssysteem

technische problemen

telefonisch, mail

indien nodig

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het diensthoofd

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • opstellen van bibliografische notities
  • toewijzen van onderwerpen aan documenten
  • klasseren van documenten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • alle taken die buiten de procedures vallen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • bibliografische richtlijnen

 

Welke vernieuwingen
  • voorstellen van verbetering aan de werkprocedures
  • voorstellen van verbetering aan de classificatie van documenten

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • bibliografische richtlijnen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.