Afdrukken

Attaché A2 boekhouding – teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : ESBB-A2L2-0002

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Centraliseren en controleren van alle financiële transacties

teneinde

de uitvoering ervan conform het budget te garanderen.

 

Beheren en optimaliseren van de processen ter verificatie van boekhoudkundige verrichtingen (uitgaven en/of inkomsten) van de organisatie

teneinde

de correcte en tijdige uitvoering van de transacties te verzekeren.

 

Resultaatgebieden
Als
specialist
    centraliseren en beheren van alle boekhoudkundige gegevens en bewegingen binnen de
    overheidsorganisatie

teneinde

    een globaal en een gedetailleerd zicht te hebben op de boekhouding en op de conformiteit ervan met het budget.

 

Voorbeelden van taken
  • opvragen van gegevens over de ontvangsten en uitgaven van de verschillende boekhoudcellen van de overheidsorganisatie
  • bijdragen tot de opmaak van het budget
  • instaan voor de opvolging van de betalingen en hun conformiteit met het budget
  • instaan voor de opvolging van de budgetten
  • instaan voor de opvolging van de inkomsten

 

Als
controleur
    analyseren en evalueren van de boekhoudkundige gegevens en bewegingen binnen de overheidsorganisatie

teneinde

    de correctheid van de boekhoudkundige gegevens te verzekeren.

 

Voorbeelden van taken
  • opstellen en bewaken van budgetten en forecasts
  • instaan voor de correcte toepassing van de geldende wetgeving en richtlijnen
  • zorgdragen voor een correcte toepassing van boekhoudstandaarden
  • interne controleprocedures bepalen van de verantwoordelijkheid in geval van slechte toepassing

 

Als
procesbeheerder
    coördineren van optimalisatieprojecten

teneinde

    boekhoudkundige processen en systemen continu verbeteren en implementeren.

 

Voorbeelden van taken
  • implementeren en verbeteren van boekhoudkundige systemen en processen
  • adviseren over automatisering van boekhoudkundige administratie en rapportage
  • bijdragen aan efficiëntieverbeteringen binnen de financiële afdeling

 

Als
intern raadgever/adviseur
    adviseren van het management en de departementen omtrent de boekhoudkundige behandeling

teneinde

    een optimaal beheer van de middelen in de entiteit te ondersteunen.

 

Voorbeelden van taken
  • beantwoorden van de vragen m.b.t. de (basis)boekhoudprincipes
  • adviseren bij de uitwerking van het financieel plan
  • een standpunt en aanbevelingen uitwerken omtrent boekhoudkundige kwesties
  • opstellen van financiële analyses en adviezen ter ondersteuning van het management

 

Als
leidinggevende
    een klein team van medewerkers leiden

teneinde

    een efficiënte werking van de dienst te verzekeren.

 

Voorbeelden van taken
  • verdelen en opvolgen van de taken
  • ondersteunen van de medewerkers bij het beheer van complexe dossiers
  • coachen van de medewerkers
  • begeleiden en opleiden van de (nieuwe) medewerkers op het vlak van de wetgeving, de procedures en de informaticatoepassingen

 

Als
contactpersoon
    adviseren en assisteren van interne klanten, management en leveranciers

teneinde

    hen te ondersteunen bij het gebruik van tools, processen en methodes in overstemming met de boekhoudkundige normen van de organisatie.

 

Voorbeelden van taken
  • opstellen, minstens één keer per jaar, van berichten met de wijzigingen aan de richtlijnen of de wetgeving omtrent de begroting of de boekhoudkundige behandeling
  • verstrekken van formele en informele informatie aan de boekhoudkundige cellen voor een goed begrip van de geldende richtlijnen
  • verstrekken van informatie aan alle betrokkenen inzake de algemene procedures en concrete dossiers
  • advies verlenen aan de verschillende entiteiten omtrent de boekhoudkundige procedures

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

entiteiten binnen de organisatie

uitwisselen, informeren

wekelijks

IF, controleur der vastleggingen, Rekenhof

informeren

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

entiteiten binnen de organisatie

informeren, rapporteren

maandelijks

IF, controleur der vastleggingen, Rekenhof

informeren, rapporteren

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

verantwoordelijke boekhouding of directeur financiën

 

De functie leidt : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • goedkeuring van betalingen tot een door het management vastgelegd bedrag (zeer variabel)
  • oplossingen voor de door de medewerkers gesignaleerde problemen
  • behandeling van complexe dossiers
  • werkorganisatie binnen het team
  • adviezen omtrent boekhoudkundige praktijken

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • goedkeuring van betalingen boven het vastgelegde bedrag
  • afwijkingen van vastgelegde procedures

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden

 

Welke vernieuwingen
  • permanente verbetering van de werkorganisatie binnen de afdeling
  • permanente procesoptimalisatie

 

Gebaseerd op welk referentiekader

 

Gedragscompetentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het rooster gedragscompetentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.