|
Attaché A2 boekhouding – teamverantwoordelijke (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : ESBB-A2L2-0002
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Centraliseren en controleren van alle financiële transacties
teneinde
de uitvoering ervan conform het budget te garanderen.
Beheren en optimaliseren van de processen ter verificatie van boekhoudkundige verrichtingen (uitgaven en/of inkomsten) van de organisatie
teneinde
de correcte en tijdige uitvoering van de transacties te verzekeren.
Resultaatgebieden
Alsspecialistcentraliseren en beheren van alle boekhoudkundige gegevens en bewegingen binnen de
overheidsorganisatie
teneinde
een globaal en een gedetailleerd zicht te hebben op de boekhouding en op de conformiteit ervan met het budget.
Voorbeelden van taken
- opvragen van gegevens over de ontvangsten en uitgaven van de verschillende boekhoudcellen van de overheidsorganisatie
- bijdragen tot de opmaak van het budget
- instaan voor de opvolging van de betalingen en hun conformiteit met het budget
- instaan voor de opvolging van de budgetten
- instaan voor de opvolging van de inkomsten
Alscontroleuranalyseren en evalueren van de boekhoudkundige gegevens en bewegingen binnen de overheidsorganisatie
teneinde
de correctheid van de boekhoudkundige gegevens te verzekeren.
Voorbeelden van taken
- opstellen en bewaken van budgetten en forecasts
- instaan voor de correcte toepassing van de geldende wetgeving en richtlijnen
- zorgdragen voor een correcte toepassing van boekhoudstandaarden
- interne controleprocedures bepalen van de verantwoordelijkheid in geval van slechte toepassing
Alsprocesbeheerdercoördineren van optimalisatieprojecten
teneinde
boekhoudkundige processen en systemen continu verbeteren en implementeren.
Voorbeelden van taken
- implementeren en verbeteren van boekhoudkundige systemen en processen
- adviseren over automatisering van boekhoudkundige administratie en rapportage
- bijdragen aan efficiëntieverbeteringen binnen de financiële afdeling
Alsintern raadgever/adviseuradviseren van het management en de departementen omtrent de boekhoudkundige behandeling
teneinde
een optimaal beheer van de middelen in de entiteit te ondersteunen.
Voorbeelden van taken
- beantwoorden van de vragen m.b.t. de (basis)boekhoudprincipes
- adviseren bij de uitwerking van het financieel plan
- een standpunt en aanbevelingen uitwerken omtrent boekhoudkundige kwesties
- opstellen van financiële analyses en adviezen ter ondersteuning van het management
Alsleidinggevendeeen klein team van medewerkers leiden
teneinde
een efficiënte werking van de dienst te verzekeren.
Voorbeelden van taken
- verdelen en opvolgen van de taken
- ondersteunen van de medewerkers bij het beheer van complexe dossiers
- coachen van de medewerkers
- begeleiden en opleiden van de (nieuwe) medewerkers op het vlak van de wetgeving, de procedures en de informaticatoepassingen
Alscontactpersoonadviseren en assisteren van interne klanten, management en leveranciers
teneinde
hen te ondersteunen bij het gebruik van tools, processen en methodes in overstemming met de boekhoudkundige normen van de organisatie.
Voorbeelden van taken
- opstellen, minstens één keer per jaar, van berichten met de wijzigingen aan de richtlijnen of de wetgeving omtrent de begroting of de boekhoudkundige behandeling
- verstrekken van formele en informele informatie aan de boekhoudkundige cellen voor een goed begrip van de geldende richtlijnen
- verstrekken van informatie aan alle betrokkenen inzake de algemene procedures en concrete dossiers
- advies verlenen aan de verschillende entiteiten omtrent de boekhoudkundige procedures
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
|
entiteiten binnen de organisatie
|
uitwisselen, informeren
|
|
wekelijks
| |
IF, controleur der vastleggingen, Rekenhof
|
informeren
|
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
|
entiteiten binnen de organisatie
|
informeren, rapporteren
|
|
maandelijks
| |
IF, controleur der vastleggingen, Rekenhof
|
informeren, rapporteren
|
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
verantwoordelijke boekhouding of directeur financiën
De functie leidt : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- goedkeuring van betalingen tot een door het management vastgelegd bedrag (zeer variabel)
- oplossingen voor de door de medewerkers gesignaleerde problemen
- behandeling van complexe dossiers
- werkorganisatie binnen het team
- adviezen omtrent boekhoudkundige praktijken
De functie moet autorisatie vragen voor
- goedkeuring van betalingen boven het vastgelegde bedrag
- afwijkingen van vastgelegde procedures
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
Welke vernieuwingen
- permanente verbetering van de werkorganisatie binnen de afdeling
- permanente procesoptimalisatie
Gebaseerd op welk referentiekader
|