Afdrukken

Attaché communicatie (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : ESCO-A1M2-0013

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)




Doel van de functie

Het communicatiebeleid van de organisatie mee uitwerken en operationaliseren

teneinde

een duidelijke, doeltreffende en coherente communicatie van de organisatie te verzekeren en een homogeen professioneel imago te garanderen.

 

Resultaatgebieden
Als
communicatieadviseur
    ondersteunen van de communicatieverantwoordelijke en de teams binnen de organisatie bij het opstellen en het uitwerken van communicatieplannen conform het communicatiebeleid van de organisatie

teneinde

    hen in staat te stellen een duidelijke communicatie te voeren en de communicatiecultuur binnen de organisatie te bevorderen.

 

Voorbeelden van taken
  • sensibiliseren en coachen van de medewerkers op de kwaliteit van de communicatie en omtrent richtlijnen voor de communicatie binnen de organisatie
  • evalueren van de communicatieacties van de organisatie, suggesties doen en eventueel voorstellen tot bijsturen
  • bepalen van de communicatiekanalen en advies geven over de communicatiekanalen

 

Als
medewerker contentcreatie
    instaan voor een correcte en kwaliteitsvolle inhoud voor de communicatieacties van de organisatie

teneinde

    te zorgen voor een doeltreffende communicatie en een herkenbaar imago afgestemd op het doelpubliek.

 

Voorbeelden van taken
  • uitwerken, beheren en operationaliseren van de verschillende interne en externe (digitale) platformen, publicaties en communicatiekanalen (website, social media, publicaties,…)
  • plannen, schrijven en opvolgen van communicatiecampagnes van A tot Z
  • inhoudelijk bijdragen aan communicatie-evenementen (beurzen, fora, persconferenties,…)
  • bewaken van de huisstijl van de organisatie
  • selecteren van de geschikte visuele ondersteuning (bijv. foto's) bij de communicatie

 

Als
projectmedewerker communicatie
    deelnemen aan projecten en werkgroepen

teneinde

    een gerichte, duidelijke en effectieve communicatie te ontwikkelen die voldoet aan het communicatiebeleid van de organisatie.

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan de communicatie van verschillende projecten (actieplan gericht naar personeel, implementatie van een nieuw intranet,...)
  • meewerken aan project- en changemanagement om de informatiedoorstroming te optimaliseren
  • voorstellen en uitwerken van doelstellingen, planning en operationele invulling van het communicatieluik van projecten

 

Als
communicatiedeskundige
    meewerken aan het definiëren, ontwikkelen en toepassen van de strategische richtlijnen en de operationele standaarden inzake communicatie binnen de organisatie

teneinde

    een coherent communicatiebeleid en een communicatiecultuur uit te bouwen binnen de federale overheid.

 

Voorbeelden van taken
  • opmaken van een voorstel van meerjaarlijks communicatieplan en operationele acties
  • voorstellen van vernieuwings- en verbeteringsacties, nieuwe methodieken, technologieën en kanalen
  • actief deelnemen aan de communicatienetwerkvergaderingen binnen de federale overheid
  • afhankelijk van het thema, deelnemen aan of voorzitten van de communicatiewerkgroepen

 

Als
kennisbeheerder
    het continu op peil houden en verbeteren van de competenties inzake communicatie

teneinde

    de dienstverlening wat betreft communicatie af te stemmen op de actuele ontwikkelingen.

 

Voorbeelden van taken
  • vakliteratuur raadplegen, benchmarking
  • deelnemen aan conferenties (als deelnemer en als spreker)
  • deelnemen aan werkgroepen
  • volgen van opleidingen
  • opzoeken en opvolgen van goede praktijken en van de evolutie van nieuwe technologieën

 

Als
persattaché (facultatief)
    de communicatie en de relaties met de media ondersteunen

teneinde

    de dienstverlening wat betreft communicatie af te stemmen op de actuele ontwikkelingen.

 

Voorbeelden van taken
  • onderhouden van contacten met journalisten en mediakanalen
  • schrijven en verspreiden van persberichten over belangrijke gebeurtenissen, beleidswijzigingen, en andere relevante informatie
  • organiseren van persconferenties en mediabriefings om informatie te delen met de pers
  • volgen van nieuws en media om de publieke opinie en berichtgeving te analyseren

 

Als
graficus (facultatief)
    een herkenbare en identificeerbare beeldvorming uitwerken op maat van het doelpubliek en het gebruik ervan waarborgen

teneinde

    voor het geheel van de organisatie een gestandaardiseerde communicatiestijl te verzekeren.

 

Voorbeelden van taken
  • ontwerpen van de visuals voor publicaties
  • meewerken aan het ontwerp van de digitale platformen
  • ontwerpen van de huisstijl van de organisatie

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

directeurs - directeur-generaal

informeren

dagelijks

interne projectleiders

uitwisselen

wekelijks

externe leveranciers

informeren, onderhandelen

wekelijks

netwerk federale communicatoren

uitwisselen

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

directeurs - directeur-generaal

rapporteren

wekelijks

interne projectleiders

uitwisselen, informeren

dagelijks

externe leveranciers

informeren

wekelijks

netwerk federale communicatoren

uitwisselen

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de teamverantwoordelijke communicatie

 

De functie leidt : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen werkorganisatie, prioriteiten en planning i.f.v. de organisatie van de dienst
  • operationele beslissingen en adviezen i.v.m. content en layout
  • keuze van de te gebruiken informatiebronnen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • wijzigingen in prioriteiten
  • beslissingen met impact op de organisatie
  • wijzigingen in complexe projecten
  • inhoudelijke kwesties op te lossen in overleg met de beleidsadviseur of de communicatieverantwoordelijke
  • alle maatregelen of beslissingen met een impact op het budget

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden

 

Welke vernieuwingen
  • voorstellen voor verbeteringen en vernieuwingen qua inhoud, layout en aantrekkelijkheid
  • verbeteren van het communicatiebeleid en de communicatiekanalen van de organisatie

 

Gebaseerd op welk referentiekader

 

Gedragscompetentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het rooster gedragscompetentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.