Afdrukken

Adviseur-generaal BELNET - Technisch directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DIC013

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)




Doel van de functie

Het aansturen en coordineren van het technisch team en van alle technische activiteiten, ontwikkelingen en implementaties van BELNET

teneinde

een kwaliteitsvol en innovatief ICT-beleid uit te werken en uit te voeren dat beantwoordt aan de strategische doelstellingen van BELNET en dat een maximale innovatie nastreeft. (BELNET is het Belgisch nationaal onderzoeksnetwerk voor het onderwijs, het onderzoek en de openbare diensten.)

 

Het bepalen van de technische strategie en -prioriteiten op middellange en lange termijn

teneinde

ervoor te zorgen dat BELNET ook in de toekomst het meest vooruitstrevende telecommunicatienetwerk blijft en dat het beantwoordt aan de huidige en toekomstige noden van haar meest veeleisende gebruikers (de wetenschappelijke onderzoekers)

 

Resultaatgebieden
Als
diensthoofd
    leiden van de technische dienst

teneinde

    de technische doelstellingen van BELNET te realiseren, in overeenstemming met de operationele doelstellingen gedefinieerd in het 3-jaarlijks kaderprogramma

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van richtlijnen, procedures, 'best current practices' voor de dienst
  • het bepalen van doelstellingen en mijlpalen voor de algemene organisatie van het werk van de dienst
  • het opmaken van middellange en langetermijnplanningen
  • het beheren van het budget van de dienst
  • de eindverantwoordelijkheid dragen voor de technische aspecten

 

Als
adviseur / expert
    verschaffen van adviezen aan de directie en het beheerscommissie met betrekking tot de bepaling van de technische strategie en prioriteiten op middellange en lange termijn

teneinde

    de directie de mogelijkheid te bieden de strategische doelstellingen te formuleren en te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het verschaffen van adviezen inzake strategie
  • deelnemen aan colloquia, seminaries e.a. om de kennis bij te schaven en door te geven

 

Als
leidinggevende
    verschaffen van advies en instaan voor de individuele begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers

teneinde

    hun prestaties op een hoger niveau te brengen.

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen en opvolgen van de te bereiken doelstellingen voor de dienst
  • het bepalen van de aanwezige competenties en van de competenties die nodig zijn
  • het voeren van individuele gesprekken met de medewerkers en het bepalen van de concentratiepunten

 

Als
kennisbeheerder
    opvolgen van evoluties in het vakgebied

teneinde

    optimaal in te spelen op de nieuwste mogelijkheden opdat deze eventueel in het netwerk toegepast en/of geïmplementeerd kunnen worden

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van de technologische evoluties.
  • deelnemen aan specifieke opleidingen.
  • het onderhouden van contacten met wetenschappers
  • voortdurende zelfstudie
  • het bijwonen van wetenschappelijke conferenties

 

Als
vertegenwoordiger
    optreden als woordvoerder

teneinde

    de belangen van de organisatie te behartigen

 

Voorbeelden van taken
  • optreden als woordvoerder, in samenspraak met de directeur, om de vragen van de media vlug en correct te beantwoorden
  • zetelen in diverse belangrijke organisaties i.v.m. geavanceerde netwerken (bv. TERENA [Trans-European Research and Education Networking Association] , Euro-IX [European Internet Exchange Association], ISPA [Internet Service Providers Association] Belgie, DNS België)
  • het bijwonen van wetenschappelijke conferenties (als spreker)

 

Als
expert
    verschaffen van advies

teneinde

    medewerkers, klanten, leveranciers, partners en overheden te helpen hun taken, projecten, plannen en contracten zo goed mogelijk uit te voeren

 

Voorbeelden van taken
  • het oplossen van complexe telematica- en informaticavraagstukken
  • fungeren als escalatiepunt (derdelijn) ten opzicht van medewerkers, klanten, leveranciers
  • deelnemen aan werkgroepen, vergaderingen, projecten betreffende complexe telematica- en informaticaproblemen (bv. ISPA, FedICT, kabinet, BIPT [Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie] , DNS België, Federale Politie, federale en regionale overheden, enz.)

 

Als
coach
    verzekeren van de coaching van de medewerkers van de technische dienst

teneinde

    hen te helpen en begeleiden om hun taken en projecten zo optimaal mogelijk te realiseren, overeenkomstig de functievereisten

 

Voorbeelden van taken
  • het voeren van regelmatige individuele gesprekken met de medewerkers
  • het opvolgen en bijsturen van de verschillende projecten en taken
  • het verdelen van de taken en planning volgens de verschillende competenties
  • begeleiding en ondersteuning in de ontwikkeling van de medewerkers

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Klanten

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, telefonisch

dagelijks

industrie, leveranciers

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

wekelijks

vakverenigingen (ISPA, DNS, ...)

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, als

maandelijks, ad hoc

directie, beheerscommissie

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, studiemateriaal, richtlijnen/beslissingen

louter informeel, per brief, e-mail, als dossier, gemeenschappelijk overleg

dagelijks

medewerkers

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, als dossier, in de vorm van een implementatie/technische verwezenlijking

dagelijks

partners

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, als dossier, nationale/internationale conferenties/vergaderingen

maandelijks

netwerk van experten (wereldwijd)

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, nationale/internationele conferenties/vergaderingen

dagelijks, ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Klanten

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, technische informatie

louter informeel, per brief, e-mail, als dossier, telefonisch

wekelijks, ad hoc

industrie/leveranciers

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, noden

louter informeel, per brief, e-mail, lastenboeken

wekelijks, ad hoc

vakverenigingen (ISPA, DNS)

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, als dossier, telefonisch

maandelijks, ad hoc

directie/beheerscommissie

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, studierapporten, resultaten, voorstellen

louter informeel, per brief, e-mail, als dossier, gemeenschappelijk overleg

dagelijks,ad hoc

medewerkers

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, studiemateriaal, richtlijnen, beslissingen, planning, prioriteiten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, gemeenschappelijk overleg

dagelijks

partners

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, nationale/internationale conferenties/vergaderingen

maandelijks, ad hoc

netwerk van experten (wereldwijd)

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, nationale/internationale conferenties/vergaderingen

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Algemeen Directeur Belnet

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • alle domeinen (heeft delegatie van handtekening van de algemeen directeur),
  • behalve over het ondertekenen van arbeidscontracten en C4

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • overheidsopdrachten boven de 25.000 euro
  • personeelszaken zoals het ondertekenen van arbeidscontracten en C4

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

12 mio EUR/jaar

 

Eigen werkbudget

8 mio EUR/jaar

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. 550.000 eindgebruikers (volledige onderzoeks- en onderwijswereld, federale en regionale ambtenaren), 150 aangesloten instellingen

2. belangrijkste IP (Internet Protocol)-netwerk van België (90 Gbit/s, 3000 km), 50 privé ISPs ( Internet Service Provider) maken gebruik van de diensten

3. gegarandeerde dienstverlening, 24h/24, 7d/7, 365d/jaar, activiteiten hebben onmiddelijke en directe impact op de werking van het gehele Belgische internet

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Belgische wetgeving (i.e. telecom, internetcriminaliteit, privacy)
  • wetgeving inzake overheidsopdrachten
  • KB Belnet

 

Welke vernieuwingen
  • De functie is volledig gericht op innovatie. De opdracht van BELNET bestaat uit het ter beschiking stellen van geavanceerde telematicadiensten. Implementatie en ontwikkeling van de meest innovatieve applicaties en technologieën (i.e. MPLS [Multi Protocol Label Switching], lambda switching, multicast, IPv6 [Internet Protocol versie 6], enz.), early adopter van nieuwste technologieën

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • zowel Belgisch, Europees als mondiaal niveau

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.