Adviseur service delivery (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : IIC023
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Opstellen, onderhandelen en opvolgen van overeenkomsten inzake dienstverleningsniveaus (zowel met klanten als met leveranciers) op het vlak van ICT
teneinde
de kwaliteit van de ICT-dienstverlening af te stemmen op de reële noden van de klant en deze dienstverlening continu te verbeteren.
De Senior Service Delivery Manager is verantwoordelijk voor de service delivery van complexe/grote projecten.
Plannen, implementeren, meten en bijsturen van alle aspecten inzake capaciteit, beschikbaarheid en herstel bij noodgevallen van de aangeboden ICT-dienstverlening
teneinde
de overeengekomen huidige en toekomstige dienstverleningsniveaus die afgestemd zijn op de noden van de organisatie, op een kostenefficiënte manier te kunnen realiseren.
De Senior Service Delivery Manager is verantwoordelijk voor de service delivery van complexe/grote projecten.
Resultaatgebieden
Alsverantwoordelijke service level managementuitvoeren van een constante cyclus van overeenkomsten afsluiten, opvolgen van, rapporteren over en herzien van verwezenlijkte diensten, evenals aanzetten tot gerichte acties
teneinde
de kwaliteit van de op de organisatie afgestemde ICT-dienstenverlening te onderhouden en voortdurend te verbeteren
Voorbeelden van taken
- onderhandelen en bereiken van een overeenkomst met de klant wat betreft de dienstverlening en de verwachte dienstkarakteristieken (Service Level Agreement, SLA)
- meten van en rapporteren over de gerealiseerde dienstverleningsniveaus ten opzichte van de doelstellingen, de nodige resources en de beschikbare middelen
- continu verbeteren van de dienstverleningsniveaus die afgestemd zijn op de organisatieprocessen door middel van een dienstverbeteringsprogramma
- coördineren van andere dienstbeheer- en ondersteuningsfuncties, met inbegrip van externe leveranciers
- herzien van SLA's om het hoofd te kunnen bieden aan wijzigende noden; produceren herzien en onderhouden van de dienstencatalogus
Alsverantwoordelijke ICT continuity managementverzekeren dat de vereiste ICT-middelen hersteld kunnen worden binnen de overeengekomen tijdspanne bij een noodgeval
teneinde
de algemene continuïteitsplanning van de organisatie te ondersteunen
Voorbeelden van taken
- kiezen van de meest toepasselijke oplossing met kennis van de diverse opties inzake de continuïteit van de ICT-dienstverlening
- verzekeren dat het proces bij een noodgeval gevolgd wordt door de rollen en verantwoordelijkheden te identificeren, te bevestigen en te communiceren
- afstemmen van de ICT-continuïteitsplannen met die van de organisatie en de ICT-plannen regelmatig herzien, aanpassen en testen
Alsverantwoordelijke capacity managementtegemoet komen aan de huidige en toekomstige overeengekomen dienstverleningsniveaus door op de meest efficiënte wijze gebruik te maken van de bestaande capaciteit
teneinde
te verzekeren dat de nodige ICT-middelen beschikbaar zijn op het juiste ogenblik en op de juiste plaats
Voorbeelden van taken
- verzekeren dat toekomstige ICT-noden van de organisatie tijdig overwogen, gepland en geïmplementeerd worden
- opvolgen en beheren van de performantie van de ICT-diensten aan de klanten
- monitoren en meten van de diensten, zoals bepaald in de SLA's
- verzamelen, registreren, analyseren en rapporteren van de gegevens inzake capaciteit
- beheren van de componenten van de ICT-infrastructuur, en verzekeren dat alle resources binnen de ICT-infrastructuur gemonitoord en gemeten worden
Alsverantwoordelijke availability managementoptimaliseren van de capaciteit van de ICT-infrastructuur en de ondersteunende organisatie
teneinde
een kostenefficiënt en aangehouden niveau van beschikbaarheid te realiseren
Voorbeelden van taken
- optimaliseren van de beschikbaarheid door te rapporteren over alle sleutelfactoren inzake beschikbaarheid en door de beschikbaarheidsvereisten in organisatietermen te bepalen
- voorspellen en opstellen van de te verwachten niveaus van beschikbaarheid en veiligheid en opmaken van het beschikbaarheidsplan
- verzamelen, analyseren, onderhouden en rapporteren van gegevens inzake beschikbaarheid
- verzekeren dat de dienstverleningsniveaus worden gerespecteerd door de beschikbaarheid tegenover de SLA's te bewaken en de OLA-doelstellingen (operation level agreement) en de prestaties van externe leveranciers te bewaken
- herzien en verbeteren van de beschikbaarheid op een continue basis
Alsverantwoordelijke financieel management voor ICT dienstenop een kostenefficiënte wijze aanwenden van de ICT-middelen en de financiële middelen voor het leveren van ICT-diensten
teneinde
de beschikbare financiële middelen effectief en efficiënt te gebruiken
Voorbeelden van taken
- verzekeren dat de organisatie een complete boekhouding kan voeren over alle kosten inzake ICT-diensten, en dat deze gekoppeld kunnen worden aan de diverse diensten die aan de klanten verleend werden
- assisteren bij managementbeslissingen inzake ICT-investeringen door het opstellen van gedetailleerde business cases
- controleren en beheren van het volledige ICT-budget
Alscoachinstaan voor de individuele begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers en de kennisoverdracht binnen de dienst
teneinde
de prestaties, de deskundigheid en de autonomie van de medewerkers te verhogen
Voorbeelden van taken
- voeren van individuele gesprekken met de medewerkers: feedback verschaffen over het functioneren, zowel positief als negatief
- begeleiden van de medewerkers bij hun ontwikkeling: definiëren van de aanwezige en de te ontwikkelen competenties
- als vertrouwenspersoon, formuleren van oplossingen voor persoonlijke situaties
- kennis ter beschikking stellen over ontwikkelingen in de materie/methodes/processen
- inschatten van de noden aan opleiding, formeel opleiden van de medewerkers en toezien op een goede training on-the-job van de nieuwe medewerkers
Alscoördinatorcoördineren en aansturen van de werkzaamheden van de medewerkers
teneinde
de operationele doelstellingen inzake ICT-dienstverlening te realiseren
Voorbeelden van taken
- duidelijke richtlijnen en doelstellingen geven aan de medewerkers
- verdelen van de activiteiten en waken over de coördinatie
- beleggen van teamvergaderingen
Alskennisbeheerderopvolgen van de evoluties in het vakgebied
teneinde
gepaste oplossingen te kunnen voorstellen voor problemen en optimaal in te spelen op nieuwe mogelijkheden, rekening houdend met de wensen van de organisatie
Voorbeelden van taken
- ontmoeten van leveranciers om op de hoogte gehouden te worden van de vernieuwingen in het domein
- doornemen van wetenschappelijke en gespecialiseerde literatuur om zijn/haar kennisniveau op peil te houden
- deelnemen aan congressen en opleidingen
- potentiële leveranciers en hun bijzonderheden kennen voor de procedures die niet moeten gebeuren via een openbare aanbesteding
- organiseren van demo's voor de mogelijke gebruikers
Positionering
De functie krijgt leiding van
staffunctie ICT/ICT-directeur
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|