Afdrukken

Adviseur lokale en integrale veiligheid - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV066

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Coördineren van de analyse, de uitwerking en de opvolging van voorstellen rond een thematisch en contractueel geïntegreerd veiligheids- en preventiebeleid

teneinde

de hiërarchie efficiënt te adviseren aangaande het preventiebeleid zowel m.b.t. routinedossiers als in het kader van actuele dossiers.

 

Bijstaan van de directie in het kader van het preventiebeleid

teneinde

de operationele en strategische doelstellingen uit te werken en de correcte opvolging van de projecten te verzekeren - beleidsadviseur.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    leiden en coördineren van de werkzaamheden van de dossierbeheerders en het administratief personeel

teneinde

    de uniformiteit te waarborgen van de behandeling en van de beslissingen, in overeenstemming met de richtlijnen / het beleid aangaande veiligheids- en preventiemateries

 

Voorbeelden van taken
  • leiden van medewerkers (taakverdeling, toezicht op inhoud, kwaliteitscontrole)
  • coördineren van teamvergaderingen teneinde de informatiestroom naar de collega's te verzekeren
  • feedback geven t.a.v. de directie; zorgen voor cohesie van de groep en voor de link tussen de cel en de directie
  • toezien op de vooropgestelde termijnen voor de afhandeling/verwerking van de dossiers

 

Als
coach
    zorgen voor het dagelijks beheer van het personeel

teneinde

    toe te zien op de beroepsverrijking van de medewerkers en op de uitvoering van de operationele doelstellingen van de dienst

 

Voorbeelden van taken
  • stimuleren van de daadwerkelijke dagelijkse werking
  • stimuleren en opleiden van de dossierbeheerders en het administratief personeel
  • individuele begeleiding via gesprekken, geven van feedback, opvolgen van de prestaties
  • begeleiden in het kader van de dossiers, nalezen van nota's/voorstellen
  • doen respecteren van de bedrijfscultuur en de nieuwe werkwijzen zo soepel mogelijk ingang laten vinden

 

Als
deskundige/specialist
    aanreiken van adviezen aan alle betrokken partners en aan de directeur

teneinde

    alle betrokken actoren te helpen bij het uitvoeren van hun taken en bij de ontwikkeling van een beleid inzake criminaliteitspreventie

 

Voorbeelden van taken
  • vertalen van algemene beleidslijnen naar concrete doelstellingen
  • geven van adviezen over en uitwerken van specifieke reglementen in het kader van de veiligheids - en preventiemateries
  • continu opvolgen van de ontwikkelingen m.b.t. de problematiek (literatuur, colloquia, studiedagen, vormingen, enz.)
  • geven van opleidingen aan dossierbeheerders, cf. Train the trainer

 

Als
projectleider
    specifieke preventieprojecten ontwikkelen

teneinde

    algemene actieplannen om te zetten in de praktijk

 

Voorbeelden van taken
  • plegen van overleg met partners van diverse entiteiten
  • creëren van netwerken van experten
  • zorgen voor een goede informatiedoorstroom tussen de dossierbeheerders en de directie
  • opstellen van kosten-batenanalyse van het actieplan, alsook een risicoanalyse
  • uitwerken, opvolgen en evalueren van de actieplannen

 

Als
contactpersoon
    van de cel, dispatchen van de dossiers naar de dossierheheerders

teneinde

    te voorzien in de concrete opvolging van de dossiers

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen van het informatieproces door de dossierbeheerder: controle en eventuele bijsturing van de antwoorden, zowel mondeling als schriftelijk, t.a.v. de vragende partijen zijnde burgers, lokale regionale, federale overheden, enz.
  • voorstellen van mogelijke oplossingen in het kader van gevoelige beleidsdossiers
  • vertegenwoordigen van de directie bij afwezigheid
  • innemen en verdedigen van beleidsstandpunten inzake veiligheids- en preventiedossiers in het kader van de operationele richtlijnen

 

Als
vertegenwoordiger
    regelmatige contacten onderhouden met de partners, het doelpubliek en de overlegorganen

teneinde

    de visie en de opvattingen van de dienst uit te drukken en definitieve standpunten uit te werken in het kader van de operationele richtlijnen

 

Voorbeelden van taken
  • leiden van of deelnemen aan overlegvergaderingen en onderhandelingen
  • opzetten van een netwerk van contacten
  • afsluiten van overeenkomsten met de partners
  • ontwikkelen van een actief communicatie- en informatiebeleid naar de partners toe
  • vertegenwoordigen van de directie, de algemene directie, de FOD of de minister op diverse fora

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

beslissingen/mondelinge en schriftelijke vragen

persoonlijk contact

dagelijks

junior en senior dossierbeheerder

mondelinge vragen

mondeling contact

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

particulieren/burgers

mondelinge vragen

persoonlijk contact

dagelijks

andere fed. overh. diensten

mondelinge/schriftelijke vragen

persoonlijk contact

dagelijks

lokale/regionale overheden

mondelinge/schriftelijke vragen

vergadering,

dagelijks

minister

schriftelijke vragen

nota's

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

mondelinge/schriftelijke adviezen

persoonlijk contact, nota's, ...

dagelijks

particulieren/burgers

mondelinge/schriftelijke adviezen

per brief, e-mail, mondeling

dagelijks

lokale/regionale overheden

schriftelijke/ mondelinge adviezen

per brief, e-mail, telefonisch en dossier

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

dagelijks

andere fed. overh. diensten

schriftelijke adviezen

als dossier

dagelijks

kabinet/minister

wetgeving (wet, KB, MB ...

nota's

wekelijks

junior en senior dossierbeheerder

alle nuttige info ivm dossiers

mondeling/schriftelijk

dagelijks

administratief personeel

opdrachten inzake uitvoering van administratieve taken

mondeling/schriftelijk

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur (DBV134)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie en de taakverdeling onder medewerkers inzake materies die vallen onder zijn/haar bevoegdheid, de bepaling van de prioriteiten en de opvolging van de prestaties
  • het leggen van de nodige contacten om de taken uit te voeren en het bijwonen van de noodzakelijke vergaderingen
  • de opvolging van de voortgang van de dossiers en, in voorkomend geval, de heroriëntering van de planning of van de acties
  • het nemen van initiatieven om de interne werkprocedures te verbeteren
  • het geven van advies en antwoord op elke niet-beleidsmatige vraag m.b.t. de behandelde materies
  • het verdedigen van het standpunt van de algemene directie en/of van de FOD in het kader van de operationele richtlijnen
  • het coördineren van vergaderingen bottom-up en top-down
  • het bijsturen van nota's qua inhoud en vorm
  • het voeren van functie-, functionerings- en planningsgesprekken
  • de eigen werkorganisatie

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het opzetten van nieuwe projecten die de minister of het departement verbinden (op budgettair en/of politiek vlak)
  • standpunten/projecten inzake dossiers met een politieke of beleidsmatige impact
  • contacten met de media
  • de schriftelijke antwoorden op vragen worden gecontroleerd door de directeur, de operationeel directeur of de directeur-generaal
  • het aanwerven van bijkomend personeel

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

supralokaal budget + veiligheidsfonds: 40,9 miljoen euro

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. 73 veiligheids- en preventiecontracten, 29 drugplannen, 196 politiezones

2. 589 steden en gemeentes ondersteunen in hun lokale preventiebeleid (inbraakpreventie, enz.)

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • regelgeving inzake veiligheid- en preventiemateries
  • richtlijnen uitgaande van de hiërarchie (minister, voorzitter van het directiecomité, directeur-generaal, operationeel directeur, directeur)
  • richtlijnen m.b.t. specifieke regelgeving aangaande het preventiebeleid, bv. KB inzake inbraakpremies, stadswachten - activa, drugswet
  • uitvoering van de kadernota, de drugsnota, de beleidsverklaring, enz.

 

Welke vernieuwingen
  • verbeteren van de coördinatie tussen verschillende partners zowel binnen de federale administratie, alsook met de lokale, regionale en federale overheden, private partners, politiediensten, enz.
  • suggesties voor het verbeteren van de werkprocessen en van de algemene werking van de algemene directie (horizontale aspecten)
  • suggesties voor het opzetten van nieuwe projecten

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • het volledige kader van reglementeringen (wetten, KB's, omzendbrieven, nota's, enz.)
  • algemene beleidsnota's, beslissingen van de ministerraad
  • interne en externe coördinatievergaderingen met de verschillende privé- of openbare partners, actualiteitsgebonden evenementen
  • overlegplatformen, consultatieve preventieraden (provincies, gemeentes, enz. )
  • eigen expertise, ervaring, kennis

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.