Afdrukken

Directeur-generaal controle (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD302

Niveau: A

Klasse : A5

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het uitbouwen, coördineren en beheren van het departement waarvoor hij/zij verantwoordelijk is, in overeenstemming met de administrateur-generaal en binnen de globale visie van de Rijksdienst

teneinde

bij te dragen tot het realiseren van een efficiënte en effectieve dienstverlening aan de zowat 1.500.000 gezinnen binnen het kinderbijslagstelsel voor werknemers.

 

Onder leiding van de administrateur-generaal en in afstemming met de andere departementsverantwoordelijken meewerken aan het concipiëren, coördineren en realiseren van strategische en operationele programma's/projecten van de Rijksdienst en in het bijzonder van het departement Controle binnen het kader van de vastgelegde visie

teneinde

de doelstellingen opgenomen in de missie te bereiken

 

Resultaatgebieden
Als
beleidsadviseur
    het leveren van een permanente en creatieve bijdrage aan de leiding van de Rijksdienst

teneinde

    een efficiënte en effectieve dienstverlening te bereiken, met een minimale belasting voor de gezinnen, door officiële en onbetwistbare informatie maximaal aan te wenden

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan de definitie en de actualisatie van de opdrachten van de instelling
  • meewerken aan het opstellen en het opvolgen van de bestuursovereenkomst en het bestuursplan
  • het stimuleren van het opstellen van nieuwe strategische verbeteringsprojecten die een betere werking van de instelling, van de diensten waarvoor hij/zij verantwoordelijk is, én van de medewerkende instellingen, moeten toelaten.
  • het ontwikkelen van een visie over de rol, de organisatie en de waarden van de betrokken diensten in overeenstemming met de missie, de bestuursovereenkomst en het bestuursplan
  • permanent aandacht geven aan beleidsondersteunende taken via passend gedocumenteerde en weloverwogen voorstellen op basis van de nuttige informatie van de betalingsdiensten om aldus het gevoerde beleid te optimaliseren

 

Als
leidinggevende
    het leiden van het departement Controle en zo één van de twee basisopdrachten van de Rijksdienst als regelend orgaan realiseren, met name de controle en/of de monitoring van de kinderbijslaginstellingen binnen een regelgevend kader. Het gaat om een netwerk van 26 operatoren - derde instellingen - die gecontroleerd en gesanctioneerd worden via een adequaat responsabiliseringssysteem

teneinde

    een efficiënte en effectieve dienstverlening door de meewerkende instellingen aan de gezinnen te bieden, die zo min mogelijk belast mogen worden

 

Voorbeelden van taken
  • het ontwikkelen van een beleidsplan voor zijn/haar diensten
  • het organiseren, coördineren en opvolgen van de werking van de verschillende diensten
  • het ontwikkelen en verzekeren van de realisatie van de operationele doelstellingen van deze verschillende diensten
  • het sturen, motiveren, evalueren en stimuleren van de competenties van de medewerkers met het oog op het realiseren van de vooropgestelde doelstellingen

 

Als
coördinator
    meewerken aan het lanceren van strategische projecten in het kader van de globale organisatie van het kinderbijslagstelsel voor werknemers

teneinde

    een optimale afstemming van de regelgeving te bereiken op de sociologische realiteit, en een efficiënte en effectieve dienstverlening met een minimale belasting voor de gezinnen, door de maximale aanwending van officiële en onbetwistare informatie, en door het wegwerken van dysfuncties en interrupties in de werking van het stelsel door de functionele organisatie van de bemiddeling

 

Voorbeelden van taken
  • via het telematicanetwerk van de sociale zekerheid, het verder ontwikkelen van de elektronische stromen die alle aan de bron verzamelde, gekwalificeerde gegevens relevant voor het recht op kinderbijslag (op dit moment zo'n 17,5 miljoen) vervoeren.
  • het verder bevorderen van de uitwisseling van relevante, gekwalificeerde en authentieke gegevens tussen de meewerkende instellingen; het uitwerken van genormaliseerde referentiewerkprocessen voor de 25 meewerkende instellingen; het verzekeren van transparante en uniforme financiële stromen inzake de uitgaven van de kinderbijslagfondsen, zowel op het vlak van de kinderbijslagverrichtingen als op het vlak van de beheersverrichtingen
  • het rapporteren van de gevolgen van het gevoerde beleid aan het beheer via weldoordachte voorstellen steunend op de lessen uit de praktijk (repertoria, bemiddeling Frontdesk, controle)
  • Permanente aandacht opbrengen voor en een performante organisatie tot stand brengen door het dynamisch gebruik van informatie uit de monitoring, de boordtabellen en andere logboeken en via aangepaste herstructureringen (BPR (Bussiness Proces Reengineering) ) die daaruit moeten volgen
  • meewerken aan de uitvoering van het HR-masterplan en het maximaliseren en aanbrengen van de businessopportuniteiten ervan voor het departement Controle

 

Als
leidinggevende
    deelnemen aan de directieraad en het executief comité

teneinde

    de leiding van de RKW samen met de administrateur-generaal en de andere leden te verrichten

 

Voorbeelden van taken
  • het aankaarten en analyseren van beleidsvragen voor de directieraad of het executief comité

 

Als
leidinggevende/coördinator
    het opvolgen van de voortgang van de te behalen doelstellingen

teneinde

    de realisatie van de verbintenissen opgenomen in het bestuursplan en de bestuursovereenkomst te waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • rapporteren omtrent de realisatie van de verbintenissen op basis van de verschillende meetinstrumenten
  • het lanceren van verbeteringsprojecten binnen het eigen departement op basis van de analyse van de al dan niet bereikte resultaten in de bestuursovereenkomst, en rekening houdend met de toekomstopties genomen in het beleidsplan
  • het organiseren van elektronische stromen voor een genormaliseerde dienstverlening
  • het organiseren en coördineren van een kwaliteitscontrole bij de kinderbijslagfondsen, zowel op administratief als financieel vlak, om te komen tot een genormeerde én genormaliseerde dienstverlening, op basis van formele kwaliteitscriteria

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

vragen en beslissingen

als dossier

wekelijks

andere fed. overh. diensten

vragen en beslissingen

als dossier

wekelijks

organisaties/ondernemingen

vragen

per brief, e-mail ...

wekelijks

particulieren/burgers

vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

schriftelijke adviezen

als dossier

wekelijks

andere fed. overh. diensten

wetgeving, adviezen en beslssingen (wet, KB, MB ...

per brief, e-mail ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

wetgeving, adviezen en beslssingen (wet, KB, MB ...

per brief, e-mail ...

wekelijks

particulieren/burgers

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de administrateur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie en taakverdeling binnen het departement
  • de werkorganisatie en planning van de activiteiten binnen het departement
  • het nemen van initiatieven en het plannen van werkgroepen en projecten binnen het activiteitendomein van het departement
  • het leiden, coachen en ontwikkelen van medewerkers

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • formele, administratieve en financiële beslissingen
  • departementsoverschrijdende initiatieven en projecten

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

geen specifiek eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. door het departement gecontroleerde geldstromen per jaar : 3,5 miljard euro

2. aantal medewerkende instellingen : 27 (84 betalingspunten) - 1.600 medewerkers - 1.130.000 gezinnen)

3. aantal geïntegreerde instellingen : 3 (239 medewerkers - 156.000 gezinnen) - aantal te integreren instellingen : 212 (250.000 gezinnen)

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • regelgeving inzake sociale zekerheid, meer bepaald kinderbijslag
  • koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid

 

Welke vernieuwingen
  • verbetering van de werkprocessen en de effectiviteit van de dienstverlening en de controle
  • het afstemmen van de regelgeving op de maatschappelijke evolutie
  • vernieuwende initiatieven inzake de werking en de organisatie van het departement ( het beheer van medewerkers, implementatie van de nieuwste IT-technologieën)
  • vernieuwend boekhoudplan voor de kinderbijslagfondsen
  • vernieuwende financiële controle en monitoring van het stelsel

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid
  • regelgeving inzake sociale zekerheid, meer bepaald kinderbijslag, VZW-regelgeving

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.