Afdrukken

Adviseur telematica (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DIC021

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Technische coördinatoren

Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)




Doel van de functie

De harmonisering en het efficiënte gebruik bevorderen van nieuwe informatiserings- en communicatietechnologieën in alle domeinen van de gezondheidszorg

teneinde

algemene, acute, chronische, psychiatrische en universitaire ziekenhuizen, rust- en verzorgingstehuizen, beschutte woonplaatsen geloofwaardige keuzes te laten maken inzake de implementering van informatica, en opdat ze zo hun opdracht voor het beheer van de volksgezondheid correct zouden kunnen vervullen aan de hand van eenvormige en gestandaardiseerde protocollen op het vlak van informatica, telematica en processen overeenkomstig het algemene nationale beleid.

 

Resultaatgebieden
Als
celleider
    Het werk van de cel organiseren, superviseren en controleren

teneinde

    toe te zien op de goede werking van de cel (ervoor zorgen dat de cel haar taken correct kan uitoefenen en de gevraagde kwaliteit behaalt), en teneinde optimaal gebruik te maken van de beschikbare middelen en in te staan voor de keuzes voor de implementatie van de informatica.

 

Voorbeelden van taken
  • Het geven van doelstellingen en instructies aan het team en ook de hulpmiddelen die nodig zijn om die doelstellingen en instructies uit te voeren, door interne procedures en werkingsregels in te voeren
  • De prioriteiten van de projecten plannen, d.w.z. opstellen, er de termijnen van vastleggen en de taken verdelen volgens ieders beschikbaarheid en bekwaamheden
  • In samenwerking met het diensthoofd en de Algemeen Directeur van het DG1 het opstarten van de projecten en de nieuwe initiatieven, op het geschikte moment de tussentijdse resultaten en de kritieke punten meedelen
  • het opvolgen van het budget door de kosten te ramen en de middelen efficiënt te beheren (personeel, middelen die hun ter beschikking gesteld worden, ...
  • het superviseren van de uitvoering van de taken van de medewerkers

 

Als
projectleider
    De werkzaamheden van de verschillende projecten m.b.t. de communicatie met ziekenhuizen starten en de vorderingen ervan beheren

teneinde

    enige gelijkvormigheid van de ICT-infrastructuren binnen de verschillende ziekenhuisnetten te garanderen , in te staan voor het gebruik van standaard- en compatibele protocollen, en de technologische aansluiting van de nationale infrastructuur te verenigen

 

Voorbeelden van taken
  • Antwoorden op aanbiedingen van ziekenhuizen door een intentieverklaring op basis van protocollen (bestek)
  • Het beoordelen van de relevantie en doeltreffendheid van de implementeringskeuzes van de ziekenhuizen aan de hand van statistische ratiogegevens (percentage van de gegevens verstuurd onder de laboratoria en de ziekenhuizen, gebruik van standaardprotocollen, ...
  • Het op gang brengen en ontwikkelen van een samenwerkingslogica tussen de ziekenhuizen, per regio, zelfs van verschillende openbare netwerken, confessioneel of privé (bijv. één gezondheidszorgserver om gemeenschappelijke generieke oplossingen tot stand te brengen, bewakingsrol van de ziekenhuizen volgens klantenzones, medische permanentie in horizontaal georganiseerde zones van regionale activiteiten)

 

Als
coördinator
    Het coördineren van de activiteiten, samenwerkingen inzake communicatie- en databaseprojecten

teneinde

    de samenwerking tussen allerhande zorgverstrekkers te ondersteunen, de aanvragen te groeperen, besparende schaalvergrotingen door te voeren, de uitwisselingsinfrastructuur te bevorderen en de inhoud en relevantie van de op personeelsbeheer en budgetbeheer gerichte gegevens te harmoniseren.

 

Voorbeelden van taken
  • Helpen bij de opstelling van het bestek om de regels en beperkingen te neutraliseren die worden opgelegd door de sector van de medische beheersoftware
  • Aanvangen met de planning van de per project toe te kennen budgetten op basis van de prioriteiten die zijn vastgelegd door het kabinet en het DG1, en het toegekende budget beheren
  • Het opvolgen van de voortgang van de protocolprojecten (bijv. communicatie ziekenhuizen - huisartsen) door een overleggroep op te richten (negen verenigingen waaronder ziekenhuisdirecteurs, vakbonden, wetenschappelijke assistenten, eerstelijnszorg, ...; uitwisseling van informatie (tussentijdse resultaten, methodologie, ...) voor de soortgelijke projecten
  • Bouwheer van het FLOW-project (faciliteiten, organisatorisch, ... om gedeelde dossiers te vormen met informatie over de gezondheid van de patiënt, bestemd voor zorgverstrekkers - dokters, apothekers, paramedici, ...

 

Als
vertegenwoordiger van de cel
    het onderhouden van relaties en van de communicatie met het diensthoofd, het DG, de andere algemene directies en de interne stakeholders, eventueel met inbegrip van de verschillende ziekenhuisraden, de kabinetten, de gemeenschappen en gewesten en andere federale instanties, de volksgezondheidsscholen, de ziekenhuisfederaties en hun ziekenhuizen, de wetenschappelijke verenigingen, de verschillende internationale instellingen/instanties

teneinde

    de waarden, belangen en visie van de cel te formuleren en te verdedigen, het werk van de cel te benadrukken en op de hoogte te blijven van de nieuwigheden in de sector.

 

Voorbeelden van taken
  • Het aanspreekpunt zijn voor alles wat te maken heeft met het werk van de cel; vergaderingen met de hiërarchie, de federale overheid of met externe organisaties om informatie te krijgen of te geven over het werk van de cel, in voorkomend geval om de beslissingen van het bestuur of de hiërarchie over of in verband met de cel te beïnvloeden.
  • Verspreiding van gegevens en van eindrapporten van onderzoeksprojecten via een website (telematica)
  • Organisatie van een jaarlijks symposium met alle stakeholders (1 internationale dag - 700 personen; 1 nationale dag - 350 personen) om resultaten, syntheses, het
  • BE.HEALTH: multiministerieel project met de bedoeling basisdiensten in te voeren om de zorgverstrekkers op eenvormige wijze te identificeren (lijst van het globaal medisch dossier, hoofdgeneesheren van de ziekenhuizen, adviserend geneesheren van de verzekeringen, ...)

 

Als
deskundige/specialist
    Technische steun verlenen wat betreft de coördinatie en kennis van de beheersoftware die op de markt beschikbaar is

teneinde

    een goede beslissing te garanderen evenals de goede toepassing van de regels voor de vertrouwelijkheid van de gegevens, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, de ontwikkeling van toekomstige toepassingen.

 

Voorbeelden van taken
  • labelproject dat bestaat uit de homologatie van software voor het beheer van dossiers van patiënten (18 softwareproducten van de 60 gehomologeerd, 3 jaar procedures) op basis van objectieve criteria zoals de dienst na verkoop, de onderlinge relatie met het bestaande gezondheidsnetwerk, onderzoeksdagen voor de kandidaat-leveranciers,
  • het opstellen van rapporten, adviezen, studies over de specialisaties van de verschillende colleges om te antwoorden op de verzoeken van de hogere ziekenhuisoverheden zoals het RIZIV, de andere diensten, het DG, de kruispuntbank, de ziekenfondsen, het parlement, de kabinetten, ...
  • antwoorden op specifieke vragen of vragen waarvoor een heel gerichte kennis vereist is
  • Lid zijn van de commissie

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

medewerkers

schriftelijke vragen

informeel

dagelijks

andere fed. overh. diensten

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

directeur-generaal

beslissingen

per brief, e-mail ...

wekelijks

organisaties/ondernemingen

wetgeving (wet, KB, MB ...

als dossier

maandelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere fed. overh. diensten

schriftelijke adviezen

als dossier

maandelijks

directeur-generaal

schriftelijke vragen

informeel

wekelijks

organisaties/ondernemingen

wetgeving (wet, KB, MB ...

als dossier

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Het hoofd van de dienst voor het beleid van acute, chronische verzorging en de verzorging van bejaarden

Voor functionele aspecten, de directeur-generaal DG1

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • alle contacten met de colleges
  • de organisatie van activiteiten binnen de cel
  • het gebruik van de arbeidstijd van de medewerkers
  • de aanpassing van de procedures en methodologieën binnen de cel
  • alles wat de organisatie, de voortgang en de ontwikkeling van de cel betreft in functie van het toegekende budget
  • aanbevelingen en invloeden als ICT-deskundige

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • alles wat het budget betreft
  • het opnemen van contact met de overheden, de ministeriële kabinetten en andere instanties met bevoegdheid
  • publieke uitspraken in naam van de dienst of het bestuur
  • het opnemen van contact met het DG
  • beslissingen over de indienstneming of het ontslag van contractuele en statutaire personeelsleden

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

????

 

Eigen werkbudget

Op dotatie en budgetten van de FOD: 540.000 euro telematicacel voor R&D + 575.000 euro communicatie ziekenhuizen - huisartsen (art 70) + 100.000 euro homologatie eerstelijnszorg + 2.500.000 euro meerjarenproject project gezondheidsportaal (Be.health) + 8

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. Beheer van 130 verschillende ICT-projecten per jaar

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Wet op de ziekenhuizen van 7 augustus 1987
  • KB 78 betreffende de uitoefening van gezondheidszorgberoepen
  • Wet op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (1992)
  • Rechten van de patiënt
  • Bewijskracht, archivering, de door het Burgerlijk Wetboek opgelegde verjaringstermijnen

 

Welke vernieuwingen
  • Helpen om acute en chronische patiënten en bejaarden op een nieuwe en betere manier op te vangen door het bevorderen van de ontwikkeling van een ICT-concept dat op de patiënt gericht is, door het informatica- en telematicakader te creëren om de interne organisatie van de verzorgingsinstellingen (ziekenhuizen, RVT's) efficiënter en doeltreffender te maken, en door de ontwikkeling van synergieën en de complementariteit te bevorderen tussen die verzorgingsinstellingen en tussen de verzorgingsinstellingen en het gezondheidssysteem (poliklinische behandeling, ...)
  • wetgeving op de gezondheidszorginstellingen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Werking en interne middelen van de verschillende ziekenhuizen
  • Leveranciers van software voor het beheer van dossiers van patiënten die op de markt beschikbaar zijn (18 gehomologeerde leveranciers)
  • externe informatie (ziekenhuizen, studies, publicatie, ...; bestaande wetgeving en de evolutie van de sector van de gezondheidszorg op nationaal en internationaal vlak, aanbevelingen van internationale organisaties en instanties (EU, WGO, OESO), internationale rapporten, proefprojecten en de relevante studie van de literatuur.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.