Afdrukken

Attaché ICT-ondersteuning (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : IIC005

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)




Doel van de functie

Bijdragen aan de creatie van een computeromgeving

teneinde

de gebruikers de mogelijkheid te bieden om te werken met geschikte en efficiënte informaticamiddelen.

 

Informaticamiddelen ontwikkelen, installeren en leveren

teneinde

de informaticamiddelen te voorzien die nodig zijn voor het personeel van de organisatie of voor de burgers.

 

Resultaatgebieden
Als
projectleider/verantwoordelijke
    instaan voor de implementatie van een instrument (project, dienst, ICT-materiaal) en de verspreiding ervan bij de vastgelegde gebruikers in samenwerking met de verantwoordelijken en de leveranciers

teneinde

    het gebruik van het instrument binnen de organisatie mogelijk te maken

 

Voorbeelden van taken
  • de aanvankelijke aanvraag analyseren door te verduidelijken wat gevraagd wordt
  • het geschikte instrument en de geschikte uitvoerders zoeken, afhankelijk van het budget
  • toezien op de naleving van de regels en de normen die van kracht zijn tijdens het uitwerken van het instrument
  • de vooruitgang van de uitvoering /levering opvolgen
  • het instrument evalueren en eventueel wijzigingen aanbevelen

 

Als
analist
    definiëren van de technische/functionele specificaties voor applicaties om in te schatten welke ICT-middelen nodig zijn

teneinde

    een oplossing voor te stellen die aangepast is aan de noden van de organisatie en de burgers

 

Voorbeelden van taken
  • vergaderingen organiseren met de diensten die vragende partij zijn, om hun verwachtingen te kennen ten opzichte van een applicatie
  • de technische vereisten specificeren tijdens de opmaak van een bestek (downloadsnelheid, werklast, enz.)
  • de onderhandelingen met de leveranciers opvolgen
  • procedureverbeteringen voorstellen op basis van zijn/haar ervaring en expertise
  • inlichtingen inwinnen bij de leveranciers over de mogelijkheden van bepaalde informaticamiddelen

 

Als
helpdesk
    leveren van bijstand aan de gebruikers van de informaticamiddelen

teneinde

    hen toe te laten de geleverde middelen (diensten, materiaal) op een efficiënte en correcte manier te gebruiken

 

Voorbeelden van taken
  • ondersteuning bieden aan de gebruikers (klanten/burgers) in geval van afwezigheid van de afzonderlijke helpdesk
  • de onvoorziene computerproblemen oplossen (blokkering, overbelasting, enz.)
  • eventuele klachten van gebruikers opvangen
  • afstemmen op andere diensten om de compatibiliteitsproblemen te behandelen
  • afstemmen op andere instellingen (als het gaat over toepassingen die door verschillende organisaties gebruikt worden)

 

Als
medewerker aankoop en budget
    mee instaan voor de invulling van het vooraf bepaalde budget van de informaticadienst

teneinde

    de opgelegde financiële ruimte optimaal te benutten en niet te overschrijden

 

Voorbeelden van taken
  • een volgorde van prioriteiten van de behoeften voor het komende jaar voorstellen
  • zorgen voor een evenwicht tussen de behoeften en de geïmpliceerde kosten
  • zorgen voor een technische en functionele analyse die realistisch is op budgettair vlak
  • een samenwerkingsverband zoeken tussen instellingen of tussen diensten bij aankopen
  • uitvoeren en aanleveren van ramingen van de activiteiten in termen van budgettaire behoeften (systeem, netwerk, hardware of software)

 

Als
opleider/promotor
    doorgeven van zijn/haar kennis aan de eindgebruikers of aan de collega's informatici

teneinde

    deze eindgebruikers en collega's de mogelijheid te bieden om efficiënt gebruik te maken van de voorziene informaticamiddelen

 

Voorbeelden van taken
  • syllabussen of lessen voorbereiden
  • opleidingssessies organiseren (voor de gebruikers)
  • antwoorden op gerichte vragen per telefoon of per mail
  • kennis doorgeven aan nieuwe collega's
  • informatie bezorgen aan deskundigen van andere domeinen

 

Als
kennisbeheerder
    opvolgen van evoluties in het vakdomein en van de beschikbaarheid van informatiebronnen, interne dossiers opvolgen en externe contacten onderhouden

teneinde

    gepaste oplossingen te kunnen voorstellen voor informatievragen van gebruikers

 

Voorbeelden van taken
  • de technologische evoluties opvolgen via contacten met de leveranciers
  • bijblijven door zelfstudie of via contacten met collega's
  • de folders van de leveranciers nazien om de nieuwe functionaliteitsaanbiedingen te bestuderen
  • de reglementering volgen (als de diensten die door de instelling geleverd worden eraan onderworpen zijn )

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

een ICT-manager

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.