Attaché A2 Projectleider (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : ISA011
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Projectleiders Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
Beheren van een of meerdere (deel)projecten van beperkte complexiteit, volgens de overeengekomen normen wat betreft tijdsplanning, kwaliteit en budget (eventueel volgens de richtlijnen van de project- of programmamanager)
teneinde
door de realisatie van de afgesproken doelstellingen mee te werken aan het aanbieden van nuttige toepassingen aan de interne medewerkers en de klanten.
Resultaatgebieden
Alsprojectleiderbeheren en plannen van het (deel)project van de begin- tot de eindfase
teneinde
het (deel)project te realiseren binnen de termijn en het budget en in overeenstemming met de specificaties en de richtlijnen
Voorbeelden van taken
- bepalen van de procedure van de (deel)projecten, de tijdsplanning, het toepassingsgebied, de middelen en het te verwachten resultaat
- plannen van de uitwerking en de realisatie van de (deel)projecten
- meewerken aan de evaluatie van de projecten
- identificeren van risico's en wijzigingen aan de tijdsplanning en op basis hiervan voorstellen doen voor wijzigingen aan de tijdsplanning of het projectplan
Alscoördinatorinstaan voor de operationele coördinatie en planning van de uitvoering van het (deel)project, rekening houdend met de voorziene mensen, middelen en budgetten die voor het (deel)project ingezet worden
teneinde
een efficiënte uitvoering van het (deel)project te realiseren
Voorbeelden van taken
- opmaken van de concrete planning en tijdsplanning van de verschillende fases binnen het (deel)project
- opvolgen van de uitvoering van het (deel)project en verzekeren dat het projectplan gevolgd wordt en dat de doelstellingen bereikt worden
- coördineren van de taken van de projectmedewerkers
- regelmatig verslag uitbrengen over de voortgang van de activiteiten bij de project- of programmamanager
- verdelen van de verschillende taken binnen het (deel)project over de projectmedewerkers
Alsanalistanalyseren van processen en gegevens uit verschillende bronnen in functie van de te bereiken doelstellingen
teneinde
op basis van een diepgaande analyse van deze informatie processen die gekoppeld zijn aan het (deel)project te herdefiniëren of nieuwe processen te ontwikkelen
Voorbeelden van taken
- verzamelen van statistieken en vergelijken van informatie
- analysenota's opmaken over onderwerpen die gerelateerd zijn aan het (deel)project
- identificeren van informatiestromen en werkprocessen
- een cartografie opmaken van de ontlede processen
- aangepaste of nieuwe processen voorstellen op basis van een grondige analyse
Alscoachondersteunen, coachen en opvolgen van de projectmedewerkers
teneinde
ervoor te zorgen dat de aanwezige ervaring en competenties optimaal ingezet worden
Voorbeelden van taken
- bijstaan van de medewerkers en complexe taken zelf opnemen
- opleiden van de medewerkers over de methodologie van het (deel)project
- begeleiden van de projectmedewerkers in hun ontwikkeling
- geven van feedback aan de medewerkers
Alscontactpersoonde rol van contactpersoon voor het (deel)project opnemen
teneinde
informatie over de inhoud en het verloop van het (deel)project te verspreiden onder de verschillende betrokkenen
Voorbeelden van taken
- doormailen van templates, vragenlijsten, enz.
- opstellen van opvolgingsdocumenten en publicaties voor het (deel)project
- toelichting geven aan interne en externe klanten
- feedback geven aan de mensen op het terrein
- beantwoorden van vragen van interne en externe klanten
Alsadviseurverlenen van technisch advies en ontwikkelen van oplossingen binnen een specifiek kennisdomein
teneinde
operationele of beleidsmatige beslissingen te ondersteunen met een gefundeerd advies, rekening houdend met de beschikbare middelen (medewerkers, budgetten, enz.)
Voorbeelden van taken
- uitvoeren van haalbaarheidsstudies
- verzekeren van de coördinatie en uitvoering van de functionele en technische analyses waarop de implementatie van de (deel)projecten gebaseerd is
- evalueren van de oplossingen die op technisch vlak weerhouden worden
- verlenen van technisch advies in zijn/haar expertisedomein
Alskennisbeheerdergespecialiseerde kennis verwerven, onderhouden en uitbreiden op basis van de actuele ontwikkelingen binnen het eigen vakdomein
teneinde
te kunnen optreden als aanspreekpunt met betrekking tot het eigen vakdomein
Voorbeelden van taken
- zich inwerken in de gespecialiseerde materie van de projecten onder de eigen verantwoordelijkheid
- opvolgen van de actualiteit en deelnemen aan seminaries en evenementen die betrekking hebben op de projecten en programma's
- raadplegen van vakliteratuur
Positionering
De functie krijgt leiding van
de projectleider of -manager
de functie geeft functioneel leiding aan een klein projectteam (max. 10 personen, eventueel van nive
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|