Attaché A2 internationale zaken milieu (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DIS025
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Bemiddelaars Beroepscategorie : 12. Internationale Relaties (IS)
Doel van de functie
Instaan voor de coördinatie en de voortgang van internationale dossiers m.b.t. het bevoegdheidsdomein van de functie (elke houder van de functie verwezenlijkt de doelstelling voor een welbepaalde materie (bv. genetisch gewijzigde organismen, biodiversiteit, het Aarhus-netwerk, Life, enz.))
teneinde
de Europese en multilaterale verbintenissen van België voor te bereiden, er advies over te verlenen en erover te onderhandelen (en teneinde die verbintenissen vervolgens in overleg uit te voeren).
Op (pro)actieve wijze deelnemen aan overlegorganen met de gefedereerde entiteiten (gemeenschappen en gewesten) om een op consensus berustende werking van het Belgisch federaal systeem toe te laten op het vlak van de uniciteit van de standpunten en acties van de Belgische staat in de internationale forums of organisaties, alsook het organiseren van overleg met het oog op een gecoördineerde uitvoering (door de federale overheid en de gefedereerde entiteiten) van de aanbevelingen en beslissingen die goedgekeurd zijn door internationale instanties
teneinde
mee te werken aan het ontwerp en de ontwikkeling van een preventief en geïntegreerd federaal milieubeleid, als motor van de duurzame ontwikkeling, dat een goed leefmilieu wil verzekeren waar iedereen beter van wordt.
Resultaatgebieden
Alsinternationaal onderhandelaarhet verdedigen van de Belgische standpunten die vooraf op Belgisch niveau vastgelegd zijn, als lid of hoofd van de delegatie, voorzitter van een werkgroep of een plenaire groep
teneinde
politieke verbintenissen en beslissingen af te dwingen die overeenstemmen met de nationale prioriteiten waarover initieel onderhandeld werd met de gefedereerde entiteiten
Voorbeelden van taken
- het begrijpen van de politieke belangen, zowel vanuit strategisch als vanuit tactisch standpunt; dit vereist een vootdurende actualisering van zijn/haar deskundigheid, indien nodig, door beroep te doen op experts; dit is absoluut noodzakelijk voor zover de gesprekspartners hooggekwalificeerd zijn
- deelnemen aan multilaterale en Europese vergaderingen m.b.t. het bevoegdheidsdomein van de functie (bv. ministeriële conferentie milieu/gezondheid van de WGO (Wereldgezondheidsorganisatie), de Europese Commissie voor Europa van de Verenigde Naties, OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling), de VN (Verenigde Naties), de Wereldorganisatie voor de intellectuele eigendom (WIPO; traditionele kennis of genetische middelen), het programma van de Verenigde Naties voor het milieu, enz.)
- Actief deelnemen aan internationale fora om er consensusbeslissingen tot stand te helpen brengen waarbij rekening gehouden wordt met de nationale belangen zoals die vóór de onderhandelingen zijn vastgelegd; afhankelijk van hoe de onderhandelingen verlopen, kan het oorspronkelijk vastgelegde Belgische standpunt gewijzigd worden en/of kan er een verdrag gesloten worden met buitenlandse partners (de onderhandelaar moet daarbij uiteraard de door het kabinet vastgelegde politieke richtlijnen opvolgen)
- rapporteren aan de verschillende betrokken actoren (ICL (Interministeriële Conferentie Leefmilieu), CCIM (Coördinatiecomité Internationaal Milieubeleid), en de werkgroepen ervan die elk een bepaald probleem behandelen, enz.)
Alscoördinatorinstaan voor het overleg en de coördinatie met de betrokken actoren op federaal, nationaal en internationaal niveau
teneinde
de verschillende bijdragen die nodig zijn om de nationale en internationale verplichtingen m.b.t. het bevoegdheidsdomein van de functie na te komen, efficiënt en coherent te organiseren (op een relevante manier tussenbeide komen bij de agendapunten, het leveren van een eigen inbreng, zoals bijvoorbeeld de visie van het land, rapporten van deskundigen, enz.)
Voorbeelden van taken
- het identificeren van de verschillende gesprekspartners, alsook het verzamelen en met elkaar vergelijken van hun standpunten
- het samenvatten van de standpunten, het voorstellen van compromissen en zo tot een gemeenschappelijk standpunt komen
- het formeel bevestigen en meedelen van dat gemeenschappelijk standpunt aan de onderhandelaars
- na afloop van dat complexe proces, moet de coördinator erop toezien dat België zijn verplichtingen nakomt
Alspolitiek adviseurhet informeren en adviseren van en het voorstellen van opties aan de diensten, besturen en ministers die bevoegd zijn in het bevoegdheidsdomein van de functie
teneinde
hen te begeleiden bij het nemen van beslissingen
Voorbeelden van taken
- het actief en proactief bestuderen van de problemen
- het verzamelen en samenvatten van alle relevante informatie
- deelnemen aan andere nationale of federale thematische discussies die rechtstreeks of onrechtstreeks met de problematiek te maken hebben
- het formuleren van politieke of technische, of zelfs strategische adviezen (in de zin dat de adviseur het Belgische standpunt beïnvloedt)
- het leveren van de nodige inbreng voor de uitvoering van de vastgelegde strategie
Alsdeskundigehet aanbrengen van een eigen, al dan niet op academisch niveau ontwikkelde expertise voor de nationale en internationale werkzaamheden
teneinde
de coherentie/concretisering ervan te bevorderen tussen de realiteit op het vlak van het milieu (in de ruime betekenis van het woord) en de politiek-administratieve beheersconclusies
Voorbeelden van taken
- de term 'deskundige' moet in de ruime betekenis begrepen worden en niet louter binnen de
- het opvolgen van de laatste (nationale en internationale) wetenschappelijke, technische, methodologische en wetgevende ontwikkelingen in de betrokken domeinen en op de hoogte blijven van de evolutie van de dossiers in de relevante domeinen
- bijdragen tot de uitwerking van juridische instrumenten en het ontwerpen van politieke en administratieve uitvoeringsinstrumenten (bv. wetten, Koninklijke Besluiten, nationale of federale actieplannen, de website, enz.)
- bijdragen tot en het ondersteunen van de inspanningen om het publiek te informeren over het internationale proces en de beslissingen die daaruit voortvloeien en over de gevolgen voor de burgers (persmededelingen, conferenties, publicatie van brochures, het online zetten op de website, enz.); indien nodig moet de deskundige hier ook als kennisbeheerder optreden
- het opstarten en beheren van studies over de goede implementatie van de nationale en internationale beslissingen
Alsfocal pointfungeren als contactpersoon voor de internationale instanties en/of als federaal contactpunt voor het internationaal en/of federaal niveau en het beheren van de stijgende en dalende informatiestromen van de internationale entiteiten en van de Belgische federale en gefedereerde entiteiten en vice versa ('interactieve postbus')
teneinde
deze entiteiten toe te laten om hun doelpubliek te bereiken, zoals de bevoegde administratieve organen of de entiteiten die specifieke expertise bezitten (universiteiten, NGO's (niet-gouvernementele organisaties), vzw's, enz.)
Voorbeelden van taken
- het ontvangen, behandelen en doorgeven van de verzoeken (aanvragen voor adviezen, gevalsstudies, ervaringen, nationale rapporten, thematische rapporten, enz.) binnen de juiste netwerken
- het ontvangen van de antwoorden van die netwerken, er de geschikte vorm aan geven en ze meedelen aan de vragende nationale of internationale instanties; het gaat zowel om informatieaanvragen als om de communicatie over de uitvoering van een bepaalde maatregel
- het verzorgen van de relaties met de andere partijen of niet-partijen (landen die de overeenkomsten niet hebben geratificeerd) van de internationale overeenkomsten over de betreffende thema's, met inbegrip van het medebeheer van het gemeenschappelijk geleverde werk
- het verzorgen, uitbreiden en onderhouden van de contacten met de andere contactpunten (focal points)
Alsverantwoordelijkehet organiseren en superviseren van het werk van de medewerkers
teneinde
ervoor te zorgen dat de doelstellingen en plannen die voor zijn/haar werkzaamheden zijn vastgelegd, nageleefd worden
Voorbeelden van taken
- het vastleggen van de rollen, verantwoordelijkheden en doelstellingen, het verdelen van de taken en het plannen van de activiteiten
- het mobiliseren van de medewerkers door hen de doelstellingen van de dienst en van het departement te verduidelijken
- het kwantitatief en kwalitatief evalueren van de individuele verwezenlijkingen en prestaties, en het voorstellen van individuele ontwikkelingsplannen
- het bijeenroepen en leiden van vergaderingen binnen de 'cel' om na te denken over hoe de organisatie verbeterd kan worden
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
alle informatie m.b.t. het leefmilieu
|
in alle formele en niet-formele vormen
|
dagelijks
|
Permanente vertegenwoordigers
|
uitnodigingen colloquia, voorbereidende documenten, wetenschappelijke, technische, juridische inform
|
elektronisch, op papier, via telefoon
|
dagelijks
|
secretariaat van de commissie
|
voorschriften, richtlijnen, wetenschappelijke informatie, rapporten, ...
|
idem
|
wekelijks
|
ministeriële kabinetten, andere FOD's
|
informatie, verslagen van vergaderingen, ontwerpen van voorschriften, KB's, wetten, ... diverse info
|
idem
|
wekelijks
|
Gewesten en Gemeenschappen, internationale organisaties
|
uitnodigingen colloquia, seminaries, kalender van vergaderingen, voorbereidende documenten, verslage
|
idem
|
dagelijks
|
collega's
|
adviezen, vragen, ...
|
informeel
|
dagelijks
|
CCIM
|
uitnodigingen, verslagen, diverse informatie
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
NGO's/universiteiten
|
diverse
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
idem
|
hoofdzakelijk "politiek-administratieve" informatie en verslagen
|
per brief, e-mail, vergaderingen, telefoon
|
idem
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
het diensthoofd "Internationale zaken"
de functie geeft leiding aan 1 à 3 personen, naargelang het geval
De functie leidt : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- wanneer het bestuur of de directeur-generaal het onderwerp aanbrengt, is de graad van autonomie belangrijk bij de uitvoering of het beheer van het project; als het kabinet het onderwerp aanbrengt, is de uitgeoefende controle meer "aanwezig" en "frequent"
- alles wat te maken heeft met de dagelijkse opvolging van het administratieve werk
- de bilaterale contacten met de kabinetten
- de uitvoering van bepaalde verplichtingen waarvoor geen financiering vereist is
- de organisatie van de coördinaties
De functie moet autorisatie vragen voor
- aanvragen voor dienstreizen
- elk dossier dat gevolgen heeft voor het budget (het opstellen van het budget, overheidsopdrachten, enz.)
- de communicatie met de pers
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
het budget wordt bepaald in functie van de voorstellen van de deskundige en de goedkeuring van de hiërarchie en van het kabinet van de minister
Andere kwantitatieve gegevens
1. er zijn voor heel de cel ongeveer 100 internationale vergaderingen
2. iedere persoon beheert voortdurend 20 à 30 dossiers
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- het nationaal actieplan leefmilieu-gezondheid en het actieplan kinderen, leefmilieu, gezondheid voor Europa (WGO Europa)
- de leefmilieustrategie van de OESO voor het eerste decennium van de 21ste eeuw
- internationale betrekkingen en het internationaal publiek recht i.v.m. het leefmilieubeleid en het beleid voor leefmilieu-gezondheid
- de verklaring van de ministers van Leefmilieu van de regio van de Economische Commissie van de Verenigde Naties voor Europa (EEG/VN) (5de Conferentie 'Milieu voor Europa', Kiev, mei 2003)
- het pan-Europees programma over transport, gezondheid en leefmilieu 2002-2007
Welke vernieuwingen
- een zekere impact op de uitwerking van het nationale maar ook van het internationale en Europese milieubeleid
- in de uitwerking en uitvoering van het nationaal en federaal beleid
Gebaseerd op welk referentiekader
- wetenschappelijk onderzoek, de internationale actualiteit, de evolutie van de verwachtingen van de samenleving en van de burgers
- werkzaamheden van de WGO, in het bijzonder van het Europees Comité Leefmilieu-Gezondheid; werkzaamheden van de OESO, in het bijzonder van het comité voor leefmilieubeleid; werkzaamheden van de EEG-VN, in het bijzonder van het comité voor leefmilieubeleid; werkzaamheden van de stuurgroep van het pan-Europees programma voor transport, gezondheid en leefmilieu 2002-2007
- interne en externe deskundigen, samenwerking met andere FOD's of de gewesten/gemeenschappen, enz.
|