Attaché A2 opleiding ICT (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DIC011
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Ontwerpers Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Het voorbereiden, uitvoeren, coördineren en evalueren van de kennisoverdracht in ICT ( Information and Communication Technology)
teneinde
de kennis van de leerlingen en instructeurs op een dergelijk niveau te krijgen dat ze onmiddellijk inzetbaar zijn.
Verantwoordelijk zijn voor de samenstelling en ontwikkeling van cursusdocumentatie aan de hand van de complexe materie van het vakdomein ( ICT)
teneinde
deze aangepast te houden aan de laatste ontwikkelingen
Expertise opbouwen in een bepaald vakdomein van de informatica
teneinde
deze expertise door te geven aan instructeurs en leerlingen en ze actueel te houden in functie van evolutie en organisatie
Resultaatgebieden
Alstrainer/opleiderdoorgeven van deze expertise aan andere(n) door middel van het op een gestructureerde manier schrijven van cursusdocumentatie, lesgeven aan instructeurs en aan leerlingen aan de hand van de cursusdocumentatie en het coachen van de instructeurs die lesgeven in het vakdomein
teneinde
over goedgevormde instructeurs en leerlingen te beschikken
Voorbeelden van taken
- Het samenstellen van de cursussen en syllabi
- Lesgeven aan instructeurs en (sporadisch leerlingen) binnen het vakdomein of specialisatie ( databases, besturingssystemen, applicaties, ...
- Het begeleiden van instructeurs, lesvoorbereidingen doornemen
- Het actueel houden van de cursussen volgens de vastgelegde normen en richtlijnen
Alskennisbeheerderopbouwen van een expertise en het actueel houden van de expertise in een bepaald vakdomein van de ICT
teneinde
te kunnen fungeren als specialist en dit te blijven rekening houdende met de steeds verdergaande evoluties in het vakdomein
Voorbeelden van taken
- Het op niveau houden van zijn kennis in het vakdomein(en) van de ICT door zich te vergewissen van alle nieuwe evoluties in het vakdomein(en) of specialisatie(s) binnen een vakdomein van de ICT
- Het raadplegen van vakliteratuur
- Deelname aan complementaire vormingen en seminaries in het vakdomein
- Uit vakliteratuur en info verworven in seminaries en opleidingen de informatie halen die nuttig is in het vormingsproces
Alsorganisatororganiseren en coördineren van de vormingsprogramma's in het vakdomein
teneinde
de vormingen op een efficiënte manier te laten verlopen
Voorbeelden van taken
- Het opstellen van een opleidingsplan
- Het organiseren en plannen van vormingen binnen het vakdomein of specialisatie
- Coördinatie van de vormingen die aan de leerlingen wordt gegeven en toezien dat deze op een correcte manier worden gegeven door de instructeurs
- Op aanvraag het organiseren van opfrissingscursussen
- Organisatie van examens in het vakdomein in functie van de richtlijnen en het overdragen van de resultaten aan de autoriteiten volgens vastgelegde procedures
Alsdeskundige/specialistschrijven van doelstellingen, monografieën, evaluaties in het vakdomein of specialisatie binnen het vakdomein
teneinde
de kunnen nagaan of de gestelde leerdoelen worden behaald
Voorbeelden van taken
- Evaluaties (examen) opstellen om te toetsen of de verworven kennis aanwezig is
- Het goede verloop van de examensessies en de jury borgen
- Vastleggen van de doelstellingsfiches en de evaluatiefiches volgens vastgelegde procedures
Alscoördinatorsuperviseren van de werkzaamheden van de instructeurs, het waken over het behoud van een goed arbeidsklimaat en technische interesse bij de instructeurs
teneinde
een hecht team te vormen dat goede resultaten boekt
Voorbeelden van taken
- het dagelijks coachen van de instructeurs bij het uitoefenen van de dagelijkse opdrachten
- het bevorderen van een hechte teamgeest bij de instructeurs
- het begeleiden van de goede relaties tussen instructeurs en leerlingen
Alskwaliteitsborgertoepassen van de procedures en actief meewerken aan de toepassing van TQM Total Quality Management (TQM) in de school
teneinde
tot een kwaliteitsvol onderwijs te komen
Voorbeelden van taken
- het introduceren van TQM in de werkprocedures
Alsontwikkelaarbeheren en ontwerpen van de databases die de verschillende toepassingen van het departement CIS ( entiteit) gebruiken, zoals voor inschrijvingen, cursussen, verlofaanvragen, planning van de lokalen, instructeurs
teneinde
de verschillende databases en het netwerk in goede staat te houden
Voorbeelden van taken
- Upgrade van software SQL Server van 6.5 naar 2000
- het definiëren van tabellen en constraint - ontwerpen databases
Alsbeheerderonderhouden van de Linux-server waarop twee software draaien die door het departement en leerlingen gebruikt worden (CVS en Wiki-site).
teneinde
de leerlingen en het departement de nodige middelen te verschaffen
Voorbeelden van taken
- Installatie van CVS en WIKI gelinkt met CVS
- Backup van de Linux-server
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
hiërarchische chef
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke raadgevingen, mondelinge raadgevingen, studie
|
telefonisch, per brief, e-mail, als dossier
|
wekelijks
|
leerlingen
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, mondelinge adviezen, evaluatieformulieren
|
telefonisch, per brief, e-mail
|
wekelijks
|
interne contacten binnen defensie
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke raadgevingen, mondelinge raadgevingen
|
telefonisch, per brief, e-mail
|
maandelijks
|
instructeurs
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke raadgevingen, mondelinge raadgevingen
|
telefonisch, per brief, e-mail
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
instructeurs
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, expertiseoverdracht
|
telefonisch, per brief, e-mail, mondeling
|
dagelijks
|
leerlingen
|
informatie over lessen
|
telefonisch, per brief, e-mail
|
ad hoc
|
schoolcommandant of korpscommandant
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke raadgevingen, mondelinge raadgevingen
|
telefonisch, per brief, e-mail
|
dagelijks
|
andere eenheden binnen defensie
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke raadgevingen, mondelinge raadgevingen
|
telefonisch, per brief, e-mail, als dossier
|
maandelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Departementshoofd ( ECIS)
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- inhoud van de cursussen, lesmethodes
- samenstelling van het opleidingsplan
- organisatie en planning van de vormingen
- het opstellen van examens, evaluatiesystemen
- organisatie van de eigen "entiteit"
De functie moet autorisatie vragen voor
- alle aanpassingen van procedures die het niveau van de eigen "entiteit" overstijgen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
0
Eigen werkbudget
0
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
Welke vernieuwingen
- het zoeken van nieuwe benaderingen op didactisch niveau (onderwijsmethodieken) en nieuwe toepassingsmogelijkheden die dienen te worden onderwezen.
- het ontwikkelen van nieuwe pedagogische technieken en methoden door bestaande technieken en methoden op een nieuwe manier te combineren
Gebaseerd op welk referentiekader
- Binnen welk referentiekader
- Binnen het kader van de eigen opgedane ervaring
- Binnen het kader van nieuwe ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan binnen het onderwijs en het vakdomein ( benchmarking)
|