Afdrukken

Attaché A2 opleiding ICT (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DIC011

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Ontwerpers

Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)




Doel van de functie

Het voorbereiden, uitvoeren, coördineren en evalueren van de kennisoverdracht in ICT ( Information and Communication Technology)

teneinde

de kennis van de leerlingen en instructeurs op een dergelijk niveau te krijgen dat ze onmiddellijk inzetbaar zijn.

 

Verantwoordelijk zijn voor de samenstelling en ontwikkeling van cursusdocumentatie aan de hand van de complexe materie van het vakdomein ( ICT)

teneinde

deze aangepast te houden aan de laatste ontwikkelingen

 

Expertise opbouwen in een bepaald vakdomein van de informatica

teneinde

deze expertise door te geven aan instructeurs en leerlingen en ze actueel te houden in functie van evolutie en organisatie

 

Resultaatgebieden
Als
trainer/opleider
    doorgeven van deze expertise aan andere(n) door middel van het op een gestructureerde manier schrijven van cursusdocumentatie, lesgeven aan instructeurs en aan leerlingen aan de hand van de cursusdocumentatie en het coachen van de instructeurs die lesgeven in het vakdomein

teneinde

    over goedgevormde instructeurs en leerlingen te beschikken

 

Voorbeelden van taken
  • Het samenstellen van de cursussen en syllabi
  • Lesgeven aan instructeurs en (sporadisch leerlingen) binnen het vakdomein of specialisatie ( databases, besturingssystemen, applicaties, ...
  • Het begeleiden van instructeurs, lesvoorbereidingen doornemen
  • Het actueel houden van de cursussen volgens de vastgelegde normen en richtlijnen

 

Als
kennisbeheerder
    opbouwen van een expertise en het actueel houden van de expertise in een bepaald vakdomein van de ICT

teneinde

    te kunnen fungeren als specialist en dit te blijven rekening houdende met de steeds verdergaande evoluties in het vakdomein

 

Voorbeelden van taken
  • Het op niveau houden van zijn kennis in het vakdomein(en) van de ICT door zich te vergewissen van alle nieuwe evoluties in het vakdomein(en) of specialisatie(s) binnen een vakdomein van de ICT
  • Het raadplegen van vakliteratuur
  • Deelname aan complementaire vormingen en seminaries in het vakdomein
  • Uit vakliteratuur en info verworven in seminaries en opleidingen de informatie halen die nuttig is in het vormingsproces

 

Als
organisator
    organiseren en coördineren van de vormingsprogramma's in het vakdomein

teneinde

    de vormingen op een efficiënte manier te laten verlopen

 

Voorbeelden van taken
  • Het opstellen van een opleidingsplan
  • Het organiseren en plannen van vormingen binnen het vakdomein of specialisatie
  • Coördinatie van de vormingen die aan de leerlingen wordt gegeven en toezien dat deze op een correcte manier worden gegeven door de instructeurs
  • Op aanvraag het organiseren van opfrissingscursussen
  • Organisatie van examens in het vakdomein in functie van de richtlijnen en het overdragen van de resultaten aan de autoriteiten volgens vastgelegde procedures

 

Als
deskundige/specialist
    schrijven van doelstellingen, monografieën, evaluaties in het vakdomein of specialisatie binnen het vakdomein

teneinde

    de kunnen nagaan of de gestelde leerdoelen worden behaald

 

Voorbeelden van taken
  • Evaluaties (examen) opstellen om te toetsen of de verworven kennis aanwezig is
  • Het goede verloop van de examensessies en de jury borgen
  • Vastleggen van de doelstellingsfiches en de evaluatiefiches volgens vastgelegde procedures

 

Als
coördinator
    superviseren van de werkzaamheden van de instructeurs, het waken over het behoud van een goed arbeidsklimaat en technische interesse bij de instructeurs

teneinde

    een hecht team te vormen dat goede resultaten boekt

 

Voorbeelden van taken
  • het dagelijks coachen van de instructeurs bij het uitoefenen van de dagelijkse opdrachten
  • het bevorderen van een hechte teamgeest bij de instructeurs
  • het begeleiden van de goede relaties tussen instructeurs en leerlingen

 

Als
kwaliteitsborger
    toepassen van de procedures en actief meewerken aan de toepassing van TQM Total Quality Management  (TQM) in de school

teneinde

    tot een kwaliteitsvol onderwijs te komen

 

Voorbeelden van taken
  • het introduceren van TQM in de werkprocedures
  • zich vormen in TQM

 

Als
ontwikkelaar
    beheren en ontwerpen van de databases die de verschillende toepassingen van het departement CIS ( entiteit) gebruiken, zoals voor inschrijvingen, cursussen, verlofaanvragen, planning van de lokalen, instructeurs

teneinde

    de verschillende databases en het netwerk in goede staat te houden

 

Voorbeelden van taken
  • Upgrade van software SQL Server van 6.5 naar 2000
  • het definiëren van tabellen en constraint - ontwerpen databases

 

Als
beheerder
    onderhouden van de Linux-server waarop twee software draaien die door het departement en leerlingen gebruikt worden (CVS en Wiki-site).

teneinde

    de leerlingen en het departement de nodige middelen te verschaffen

 

Voorbeelden van taken
  • Installatie van CVS en WIKI gelinkt met CVS
  • Backup van de Linux-server

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

hiërarchische chef

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke raadgevingen, mondelinge raadgevingen, studie

telefonisch, per brief, e-mail, als dossier

wekelijks

leerlingen

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, mondelinge adviezen, evaluatieformulieren

telefonisch, per brief, e-mail

wekelijks

interne contacten binnen defensie

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke raadgevingen, mondelinge raadgevingen

telefonisch, per brief, e-mail

maandelijks

instructeurs

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke raadgevingen, mondelinge raadgevingen

telefonisch, per brief, e-mail

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

instructeurs

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, expertiseoverdracht

telefonisch, per brief, e-mail, mondeling

dagelijks

leerlingen

informatie over lessen

telefonisch, per brief, e-mail

ad hoc

schoolcommandant of korpscommandant

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke raadgevingen, mondelinge raadgevingen

telefonisch, per brief, e-mail

dagelijks

andere eenheden binnen defensie

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke raadgevingen, mondelinge raadgevingen

telefonisch, per brief, e-mail, als dossier

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Departementshoofd ( ECIS)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • inhoud van de cursussen, lesmethodes
  • samenstelling van het opleidingsplan
  • organisatie en planning van de vormingen
  • het opstellen van examens, evaluatiesystemen
  • organisatie van de eigen "entiteit"

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • alle aanpassingen van procedures die het niveau van de eigen "entiteit" overstijgen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

0

 

Eigen werkbudget

0

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden

 

Welke vernieuwingen
  • Welke vernieuwing
  • het zoeken van nieuwe benaderingen op didactisch niveau (onderwijsmethodieken) en nieuwe toepassingsmogelijkheden die dienen te worden onderwezen.
  • het ontwikkelen van nieuwe pedagogische technieken en methoden door bestaande technieken en methoden op een nieuwe manier te combineren

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Binnen welk referentiekader
  • Binnen het kader van de eigen opgedane ervaring
  • Binnen het kader van nieuwe ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan binnen het onderwijs en het vakdomein ( benchmarking)

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.