Afdrukken

Adviseur inspectie ziekenhuizen - Celhoofd (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBB120

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Het leiden, organiseren en coördineren van de activiteiten van de cel Inspectie

teneinde

de dossiers met betrekking tot de toe te kennen budgetten voor de ziekenhuizen, de psychiatrische verzorgingstehuizen en beschut wonen te behandelen conform het financieringsbeleid.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    instaan voor het technisch en personeelsbeleid van de cel Inspectie

teneinde

    de nodige middelen te voorzien zodat de inspecteurs hun taak zo efficiënt en evenwichtig mogelijk kunnen uitvoeren.

 

Voorbeelden van taken
  • het zodanig organiseren van de taken dat de beoogde uitvoeringstermijnen nageleefd worden
  • het opstellen van de arbeidsprocedures, het evalueren van de prestaties, het treffen van de vereiste maatregelen (opleiding, aanbevelingen aan de hiërarchie, ...
  • het controleren en valideren van het werk van de inspecteurs vooraleer het door te sturen naar de verschillende partijen (ziekenhuizen, psychiatrische verzorgingstehuizen, beschut wonen, de Nationale Raad voor Ziekenhuisvoorzieningen)
  • het voorzien van een voortgezette opleiding op technisch vlak en met betrekking tot de te volgen lijnen om de verschillende partijen een objectieve behandeling en naleving van de reglementaire normen te garanderen: informatieverspreiding, kennisoverdracht tussen de inspecteurs, het organiseren van informatie- en/of vormingsvergaderingen om de nodige uitleg en interpretatie te verschaffen over de behandeling van de diverse dossiers
  • het begeleiden van de inspecteurs tijdens de verschillende stappen van de dossierbehandeling

 

Als
leidinggevende
    het definiëren en sturen van de activiteiten van de administratieve medewerkers in het kader van de uit te voeren en uitgevoerde inspecties

teneinde

    het dagelijks beheer en een kwalitatief betere dienstverlening te garanderen aan de betrokken partijen (ziekenhuizen, psychiatrische verzorgingstehuizen, beschut wonen).

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van de administratieve taken
  • het definiëren van de activiteits- en kwaliteitsindicatoren, het evalueren van de resultaten, boordtabel voor kwalitatieve en kwantitatieve opvolging
  • het opvolgen, herzien en aanpassen van de procedures aan de evolutie van de reglementaire context en de praktische vaststellingen
  • het controleren van het werk
  • ervoor zorgen dat de medewerkers degelijk opgeleid en geïnformeerd worden zodat de kwaliteit van de dossierbehandeling nog beter wordt

 

Als
deskundige/specialist
    het beheren en verspreiden van de eigen specifieke kennis over de financiering van ziekenhuizen, psychiatrische verzorgingstehuizen en beschut wonen binnen de FOD en onder haar klanten

teneinde

    de inspecteurs en de personen die instaan voor het beleid in staat te stellen om de juiste beslissingen te nemen.

 

Voorbeelden van taken
  • het informeren van derden via symposia en uiteenzettingen over het budget van de ziekenhuizen
  • het beantwoorden van schriftelijke en mondelinge vragen van derden en van het kabinet, van parlementaire vragen of interpellaties
  • het verschaffen van de nodige informatie aan de verantwoordelijken zodat zij de beschikbare budgetten kunnen vastleggen
  • het aanbieden van de eigen kennis als deskundige en tussenkomen in gespecialiseerde, delicate of moeilijkere dossiers

 

Als
vertegenwoordiger
    handelen als referentiepersoon voor het beheer van de ziekenhuisbudgetten

teneinde

    de principes en de toepassingsmodaliteiten te verschaffen voor de geldende reglementeringen.

 

Voorbeelden van taken
  • het voorleggen van de dossiers met betrekking tot vastlegging en/of herziening van de budgetten aan de Nationale Raad voor Ziekenhuisvoorzieningen en het aanvoeren van de nodige argumenten
  • het volgen van de werkgroepen van de sectie Financiering van de Nationale Raad voor Ziekenhuisvoorzieningen
  • het voorbereiden van de antwoorden op de mondelinge en schriftelijke vragen van derden, van het kabinet, op de parlementaire vragen of de interpellaties

 

Als
kennisbeheerder
    het volgen van de activiteiten op het terrein en de actualiteit omtrent de evolutie van de ziekenhuisuitgaven

teneinde

    gelijkheid te garanderen op het vlak van de procedures en de kennis van de inspecteurs, alsook de hiërarchie te informeren over nieuwe trends.

 

Voorbeelden van taken
  • het onderhouden van contacten met bevoorrechte getuigen (referentieziekenhuizen, buitenlandse contacten, literatuur)
  • het onderhouden en aanbieden van de eigen deskundige kennis, tussenkomen in meer gespecialiseerde of ongewone dossiers
  • het herzien van bestaande procedures of het opstellen van nieuwe procedures op basis van de marktevolutie om uiteindelijk zo snel en gepast mogelijk te kunnen reageren en budgettaire fouten te vermijden
  • het met een kritisch oog bekijken van de gebeurtenissen op het terrein, hieruit conclusies trekken en de nodige voorstellen tot verbetering doen

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de adviseur-generaal van de dienst Boekhouding & Beheer Ziekenhuizen

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.